Předmět: Podpora zdraví v kurikulu středních škol

« Zpět
Název předmětu Podpora zdraví v kurikulu středních škol
Kód předmětu KAZ/KNKZ@
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Chrásková Marie, PaedDr. Mgr. Ph.D.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle a způsobilosti: Studenti / studentky jsou vzdělávání / vzdělávány s cílem dosažení schopnosti kritického zhodnocení kurikulárních dokumentů napříč vzdělávací soustavou v ČR s akcentem na tematiku podpory zdraví, výchovy ke zdraví a zdravotnické prevence. Dominantní je získání kompetence práce s kurikulárními dokumenty pro učitelskou profesi v oblasti zdravotnické prevence (ZP). Po absolvování předmětu by studenti / studentky měli / měly být schopni / schopny: - analyzovat strategické a implementační dokumenty v gesci MŠMT v rámci Strategie vzdělávací politiky České republiky 2030 s akcentem na ukotvení problematiky výchovy ke zdraví, - zaujmout postoj k tzv. velké revizi RVP, - analyzovat kurikulární dokumenty ? Rámcové vzdělávací programy s akcentem na ukotvení problematiky podpory zdraví a výchovy ke zdraví s transversálním přesahem, tedy od RVP PV, přes RVP ZV až po RVP GV a RVP SOV, - interpretovat implementaci problematiky podpory zdraví a výchovy ke zdraví v kurikulárních dokumentech napříč vzdělávacím systémem v ČR od ISCED 0 až po ISCED 3, - posoudit cíle vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti a vzdělávací obory s akcentem na podporu zdraví a výchovu ke zdraví s transversálním přesahem kurikulárních dokumentů, - analyzovat očekávané výstupy a nabídku učiva v jednotlivých vzdělávacích oblastech s vazbou na výchovu ke zdraví (RVP ZV na 1. st. ZŠ - Člověk a jeho svět, 2. st. ZŠ ? Výchova ke zdraví, RVP GV Výchova ke zdraví a RVP SOV ? Vzdělávání pro zdraví), - uvést význam kontinuity vzdělávání výchovy ke zdraví od ISCED 0 až po ISCED 3, tedy od preprimárního, přes primární až po nižší a vyšší sekundární vzdělávání. - specifikovat cíle a poslání vzdělávací oblasti Vzdělávání pro zdraví ve vyšším sekundárním vzdělávání ? ve všeobecně vzdělávací části - identifikovat vzdělávací oblasti a obory ?zdravotnické prevence? v profilové části vybraných RVP SOV. - odůvodnit význam dokumentu Standardy pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví pro potřeby edukační reality nižšího sekundárního vzdělávání, charakterizovat jednotlivé komponenty dokumentu, zejména indikátory a ilustrativní úlohy v něm obsažené, - specifikovat poslání dokumentu Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání ? Výchova ke zdraví pro edukační realitu nižšího sekundárního vzdělávání, charakterizovat základní atributy dokumentu (zejména specifika jednotlivých očekávaných výstupů VZ a tematických okruhů, ilustrativní úlohy na třech úrovních obtížnosti a komentovaná řešení ilustrativních úloh); - kriticky vyhodnotit deficit doprovodných kurikulárních dokumentů pro oblast ZP na úrovni středního a vyššího vzdělávání; - analyzovat vybrané Školní vzdělávací programy středních odborných škol s ohledem na implementaci Vzdělávání pro zdraví a ZP.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Prezenční forma studia: kombinace ústní a písemné formy ověřování dosažených studijních výsledků (kolokvium), aktivní účast na seminářích (povinná účast min. 80 %), zpracování seminární práce na zadané téma ? analýza a evaluace vybraných RVP SOV a ŠVP SOV, samostudium - příprava na kolokvium. Kombinovaná forma studia: kombinace ústní a písemné formy ověřování dosažených studijních výsledků (kolokvium), účast na tutoriálech, studium distančních opor, zpracování seminární práce na zadané téma ? analýza a evaluace vybraných RVP SOV a ŠVP SOV, samostudium - příprava na kolokvium.
Doporučená literatura
  • FRIDRICHOVÁ, M., HŘIVNOVÁ, M., KUBRICHTOVÁ, L., PANOŠOVÁ, O., TUPÝ, J. Standardy pro základní vzdělávání ? Výchova ke zdraví. Praha: MŠMT a NÚV, 2015.
  • Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [on-line]. Výzkumný ústav pedagogický, 2007.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (verze platná od 1. 9. 2013). [on-line]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2013..
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2016..
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2017..
  • TUPÝ, J., HŘIVNOVÁ, M., MARÁDOVÁ, E. Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání. Výchova ke zdraví. Praha: NÚV, 2016.
  • Fialová, L., Flemr, L., Marádová, E., Mužík, V. (2015). Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha.
  • KOVAŘÍKOVÁ, Miroslava a MARÁDOVÁ, Eva. (2020). Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  • MUŽIKOVÁ, L. Škola a zdraví pro 21. Století. Podněty pro implementaci výchovy ke zdraví do školních vzdělávacích programů. Brno: Masarykova univerzita v Brně.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství zdravotně-preventivních předmětů pro střední a vyšší odborné školy (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní