Předmět: Metod. sem. - výživa 1 (fyziol. výživy)

« Zpět
Název předmětu Metod. sem. - výživa 1 (fyziol. výživy)
Kód předmětu KAZ/KNFZ@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
  • Dobešová Pavla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle a způsobilosti: Student je vzděláván tak, aby ovládal komplexní problematiku lidské výživy na základě jejích fyziologických aspektů a schopnosti působit na lidské zdraví protektivně či rizikově. Po absolvování předmětu by studenti / studentky měli / měly být schopni / schopny: - shrnout poznatky z anatomie a fyziologie i patologie trávicího systému, - vysvětlit metabolismus základních a vedlejších živin i vody pro lidský organismus, - popsat potravinové zdroje hlavních a vedlejších živin, - vysvětlit na příkladu příčiny a důsledky nedostatku či nadbytku příjmu makro i mikronutrientů na lidský organismus, - definovat kvantitativní i kvalitativní aspekty pitného režimu, - vyjádřit vlastními slovy zásady výživových doporučení, - popsat adekvátní nutriční režim, - charakterizovat význam preventivní výživy a funkčních potravin, - vysvětlit problematiku aditiv ve výživě, - zhodnotit stav výživy pomocí antropometrických a klinických metod, - shrnout základní atributy poruch příjmu potravy, - specifikovat výživové zvláštnosti u jednotlivých populačních skupin, - připravit propracovanou metodiku výuky v oblasti výživy, se zaměřením na fyziologii výživy, ve vazbě na předměty zdravotně-preventivního zaměření na středních, případně vyšších odborných zdravotnických školách. Témata: Vlivy na nutriční chování jedince; Hlavní živiny a jejich význam: Cukry ? biochem. členění, metabolismus cukrů, význam cukrů pro organismus. Glykemický index. Bílkoviny ? biochem. třídění, metabolismus bílkovin, význam bílkovin pro organismus. Tuky ? biochemie tuků, metabolismus tuků v těle, význam tuků pro organismus. Regulace příjmu potravy (nepodmíněně a podmíněně reflexní, volní). Regulace vody v těle, hydratace a dehydratace organismu. Mikroelementy: Regulace a význam minerálního hospodářství v těle. Minerální a stopové prvky v potravě. Potrava jako zdroj základních živin (bílkoviny, tuky, cukry). Denní potřeba jednotlivých živin, vhodnost a nevhodnost vybraných druhů živin (dle původu, zpracování). Vitaminy ? rozdělení, zdroj, vstřebávání, význam pro organismus, rizika hyper, hypo a avitaminozy. Energetický metabolismus, bazální metabolismus, energetická potřeba člověka, nutriční hodnota potravy. Stravovací režim. Hodnocení stavu výživy. Poruchy příjmu potravy. Nutriční specifika vybraných populačních skupin. Legislativa ve vztahu ke stravování dětí a mládeže (Vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění pozdějších předpisů). Propojení na pedagogickou praxi: Studenti budou při realizaci hospitací (průběžné pedagogické praxe) na středních školách detekovat oblasti související s výživou, nutričními návyky, stravovacími stereotypy, pitným režim atp. žáků/pedagogů. Po hospitacích pak bude probíhat rozbor a diskuse na základně pozorované edukační reality a studia teoretických podkladů. Budou využívány modelové situace a jejich rozbor.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Prezenční forma studia: kombinace ústní a písemné formy ověřování dosažených studijních výsledků (kolokvium), aktivní účast na seminářích (povinná účast min. 80 %), zpracování seminární práce na zadané téma, samostudium - příprava na kolokvium. Kombinovaná forma studia: kombinace ústní a písemné formy ověřování dosažených studijních výsledků (kolokvium), účast na tutoriálech, studium distančních opor, zpracování seminární práce na zadané téma, samostudium - příprava na kolokvium.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství zdravotně-preventivních předmětů pro střední a vyšší odborné školy (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní