Předmět: Didaktika zdravotnické prevence

« Zpět
Název předmětu Didaktika zdravotnické prevence
Kód předmětu KAZ/KNDH@
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sikorová Lucie, doc. PhDr. Ph.D.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kurikulární dokumenty, vzdělávací systém, RVP, ŠVP se zaměřením na oblast vzdělávání pro zdraví. Cíle a poslání vzdělávací oblasti Vzdělávání pro zdraví ve vyšším sekundárním vzdělávání RVP SOV všeobecně vzdělávací část v návaznosti na nižší sekundární vzdělávání; výsledky vzdělávání a učivo, tematické okruhy učiva. Didaktická transformace vzdělávacího obsahu ve vzdělávání v oblasti vzdělávání pro zdraví. Školní vzdělávací programy s ohledem na témata podpory zdraví, výchovy ke zdraví a zdravotnické prevence (ZP). Plánování výuky. Cíle, formy, metody a prostředky výuky podpory a výchovy ke zdraví s důrazem na metodu interaktivních metod výuky. Studijní zdroje, učebnice a další studijní opory se zaměřením na vzdělávání pro zdraví, provedení analýzy obsahu a didaktické analýzy. Formy motivace žáků v předmětech zaměřených na vzdělávání pro zdraví. Příprava na výuku v oblasti vzdělávání pro zdraví, využití dokumentů Standardy pro základní vzdělávání Výchova ke zdraví a Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání Výchova ke zdraví, kde je definována výstupní úroveň absolventa ZŠ. Dokumenty využívat i pro svoji přípravu na vyučování ZP v modelových situacích (a poté v edukační realitě vyššího sekundárního vzdělávání v rámci pedagogické praxe a po ukončení studia ve své profesní specializaci), koncepce vyučovací hodiny včetně chronometráže, využití klasického modelu vyučovací hodiny i modelu EUR - E (evokace) U (uvědomění si) R (reflexe). Využívání digitálních vzdělávacích zdrojů. Řízení a kontrola výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle a způsobilosti: Studenti / studentky jsou vzděláváni / vzdělávány s cílem dosažení učitelské kompetence v oborové didaktice zdravotnická prevence. Funkčně navazuje na disciplíny Školní didaktika a Podpora zdraví v kurikulu středních škol. Současně je tato disciplína zaštiťující oborově didaktickou disciplínou pro návazné oborové subdidaktiky. Po absolvování předmětu by studenti / studentky měli být schopni / schopny: - specifikovat cíle a poslání vzdělávací oblasti Vzdělávání pro zdraví ve vyšším sekundárním vzdělávání RVP SOV všeobecně vzdělávací část; popsat a odůvodnit výsledky vzdělávání a formulovat učivo a tematické okruhy učiva oblasti Vzdělávání pro zdraví. Využít znalost transversálního i horizontálního přesahu Vzdělávání pro zdraví v kurikulárních dokumentech, - specifikovat cíle a poslání vzdělávacích oborů spadajících pod zdravotnickou prevenci ve vybraných RVP SOV u souvisejících oborů vzdělávání (uvedených v profilu absolventa předkládané akreditace), - vysvětlit projektovou, implementační, realizační a dosaženou (osvojenou, rezultátovou) úroveň kurikula ve vzdělávací oblasti Vzdělávání pro zdraví a v oborech zdravotnické prevence, - analyzovat Školní vzdělávací programy s ohledem na témata podpory zdraví, výchovy ke zdraví a zdravotnické prevence (ZP) - prokázat přehled ve výzkumech kurikula vzdělávací oblasti Vzdělávání pro zdraví, oboru Výchova ke zdraví a oborů ZP na projektové, implementační, realizační a dosažené (osvojenou, rezulátové) kurikula, detekovat vstupní úroveň žáků po absolvování ZŠ - využívat dokumenty Standardy pro základní vzdělávání Výchova ke zdraví a Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání Výchova ke zdraví, kde je definována výstupní úroveň absolventa ZŠ. Dokumenty využívat i pro svoji přípravu na vyučování ZP v modelových situacích (a poté v edukační realitě vyššího sekundárního vzdělávání v rámci pedagogické praxe a po ukončení studia ve své profesní specializaci), - shrnout specifika didaktické transformace vzdělávacího obsahu ZP, - správně formulovat vzdělávací cíle (kognitivní, afektivní a psychomotorické) pro vzdělávací obory ZP i pro stěžejní i dílčí témata oboru, - posoudit didaktické zásady ve vztahu jejich uplatnění ve výuce vzdělávacích oborů ZP; - definovat nejužívanější výukové metody a formy podpory zdraví, výchovy ke zdraví a ZP a aplikovat je v modelových příkladech výuky, - analyzovat vhodné učebnice a další materiály pro výuku ZP, - využívat materiálně didaktické prostředky pro výuku ZP, - koncipovat vyučovací hodinu včetně chronometráže, využívat klasický model vyučovací hodiny i model EUR - E (evokace) U (uvědomění si) R (reflexe), - klasifikovat a aplikovat vhodné učební úlohy pro ZP, - specifikovat možné způsoby hodnocení výkonů žáka (včetně vzdělávacích výsledků žáka) ve vzdělávacích oborech ZP, - zhodnotit požadavky (odborné, didaktické a osobnostní) na učitele vzdělávacích oborů ZP, - využívat digitální vzdělávací zdroje v oblasti podpory zdraví a výchovy ke zdraví, - získat didaktickou kompetenci k realizaci výuky Vzdělávání pro zdraví a oborů zdravotnické prevence.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Prezenční forma studia: ústní zkouška (ověřování dosažených studijních výsledků), aktivní účast na seminářích (povinná účast min. 80 %), zpracování seminární práce na zadané téma návrh vyučovací jednotky (podmínky pro udělení zápočtu), prezentace připravené modelové vyučovací hodiny ZP, samostudium - příprava na zkoušku. Kombinovaná forma studia: ústní zkouška (ověřování dosažených studijních výsledků), účast na tutoriálech, studium doporučených zdrojů, zpracování seminární práce na zadané téma návrh vyučovací jednotky (podmínky pro udělení zápočtu), prezentace připravené modelové vyučovací hodiny ZP (ve zkrácené verzi), samostudium - příprava na zkoušku.
Doporučená literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (verze platná od 1. 9. 2013). [on-line]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2013..
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2016. (2016)..
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2017..
  • FRIDRICHOVÁ, M., HŘIVNOVÁ, M., KUBRICHTOVÁ, L., PANOŠOVÁ, O., TUPÝ, J. Standardy pro základní vzdělávání: Výchova ke zdraví. Praha. 2015.
  • Hřivnová, M. . Lexikon dobré praxe: výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu v mateřské škole..
  • Hřivnová, M. (2010). Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • KOTRBA, T., LACINA, L. (2015). Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd.. Brno: Barrister & Principal.
  • KOVAŘÍKOVÁ, Miroslava a MARÁDOVÁ, Eva. (2020). Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání.. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  • Krejčí M. a kol. KREJČÍ, M. Strategie výuky duševní hygieny: výchova ke zdraví ve škole. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7394-262-5..
  • Marádová Eva. (2014). Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. Praha.
  • Obst, Otto. (2017). Obecná didaktika. Olomouc.
  • Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělávání 69-41-L/01 Kosmetické služby. RVP.
  • Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha, Grada.
  • TUPÝ, J. (Ed.), HŘIVNOVÁ, M., MARÁDOVÁ, E. Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání. Výchova ke zdraví. Praha. 2016.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství zdravotně-preventivních předmětů pro střední a vyšší odborné školy (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní