Po absolvování předmětu (Didaktika Výchovy ke zdraví 1 a Didaktika Výchovy ke zdraví 2) by studenti měli být schopni: - specifikovat cíle a poslání vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví v nižším sekundárním vzdělávání; ukotvení vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání; vysvětlit očekávané výstupy vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví formulované s přesahem do osobního života žáka aktuálně i v budoucnu; kategorizovat učivo a tematické okruhy učiva i jednotlivé subcelky učiva dle RVP ZV; prokázat znalost transversálního i horizontálního ukotvení výchovy ke zdraví v kurikulárních dokumentech, - vysvětlit projektovou, implementační, realizační a dosaženou (osvojenou, rezulátovou) úroveň kurikula ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví, - analyzovat Školní vzdělávací programy s ohledem na témata výchovy ke zdraví, - prokázat přehled ve výzkumech kurikula vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví na projektové, implementační, realizační a dosažené (osvojenou, rezulátové) kurikula, - využívat dokumenty Standardy pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví a Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví pro svoji přípravu na vyučování vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví v modelových situacích (a poté v edukační realitě nižšího sekundárního vzdělávání v rámci pedagogické praxe a po ukončení studia ve své profesní specializaci), - shrnout specifika didaktické transformace vzdělávacího obsahu ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví, - správně formulovat vzdělávací cíle (kognitivní, afektivní a psychomotorické) pro vzdělávací obor Výchova ke zdraví i pro stěžejní i dílčí témata oboru, - posoudit didaktické zásady ve vztahu jejich uplatnění ve výuce vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví; - definovat nejužívanější výukové metody a formy výchovy ke zdraví a aplikovat je v modelových příkladech výuky, - analyzovat vhodné učebnice a další materiály pro výuku Výchovy ke zdraví, - využívat materiálně didaktické prostředky pro výuku Výchovy ke zdraví, - koncipovat vyučovací hodinu včetně chronometráže, využívat klasický model vyučovací hodiny i model EUR - E (evokace) U (uvědomění si) R (reflexe), - klasifikovat a aplikovat vhodné učební úlohy pro Výchovu ke zdraví, - specifikovat možné způsoby hodnocení výkonů žáka (včetně vzdělávacích výsledků žáka) ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví, - zhodnotit požadavky (odborné, didaktické a osobnostní) na učitele vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví, - získat didaktickou kompetenci k realizaci výuky Výchovy ke zdraví na základní škole.
Absolvováním disciplíny Didaktika Výchovy ke zdraví 1 a Didaktika výchovy ke zdraví 2 získají studenti didaktickou kompetenci pro vzdělávací obor Výchova ke zdraví.
|
-
FRIDRICHOVÁ, M., HŘIVNOVÁ, M., KUBRICHTOVÁ, L., PANOŠOVÁ, O., TUPÝ, J. Standardy pro základní vzdělávání ? Výchova ke zdraví. Praha: MŠMT a NÚV, 2015. Dostupné na www: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=67503&view=9832..
-
GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit: raise classroom achievement with strategies for every learner. Praha: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, z.s., 2017. ISBN 978-80-906082-6-9..
-
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 978-80-85783-73-5..
-
HŘIVNOVÁ, M. a kol. Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2503-0..
-
HŘIVNOVÁ, M. Lexikon dobré praxe ? výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu v mateřské škole. Studijní opora. Brno: Občanské sdružení Anabell, 2013. ISBN 978-80-905436-2-1..
-
KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1..
-
KREJČÍ, M. a kol. Výchova ke zdravému životnímu stylu: pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Plzeň: Fraus, 2017. ISBN 978-80-7489-358-2..
-
KREJČÍ, M. Strategie výuky duševní hygieny: výchova ke zdraví ve škole. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7394-262-5..
-
KREJČÍ, M., ŠULOVÁ, L., ROZUM, F., HAVLÍKOVÁ, D. Výchova ke zdravému životnímu stylu. Učebnice. Plzeň: Fraus, 2011. ISBN 978-80-7238-930-8..
-
MARÁDOVÁ, E. Metodická příručka ? Výchova ke zdraví, Školní vzdělávací program. Praha: Fortuna, 2006..
-
MARÁDOVÁ, E. Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-7290-662-8..
-
MARÁDOVÁ, E. Zdravý životní styl ? Výchova ke zdraví ? pracovní sešit pro 6. - 9. ročník základních škol ? AUTORSKÁ ŘEŠENÍ. Praha: Fortuna, 2004..
-
MARÁDOVÁ, E. Zdravý životní styl ? Výchova ke zdraví ? pracovní sešit pro 6. - 9. ročník základních škol. Praha: Fortuna, 2004..
-
OBČANSKÁ VÝCHOVA, RODINNÁ VÝCHOVA 6 pro základní školy a víceletá gymnázia. Interaktivní učebnice, verze 2009/1. Nakladatelství FRAUS. ISBN IUC 031..
-
OBČANSKÁ VÝCHOVA, RODINNÁ VÝCHOVA 6 pro základní školy a víceletá gymnázia. Příručka pro učitele. Nakladatelství FRAUS. ISBN 80-7238-257-8..
-
OBČANSKÁ VÝCHOVA, RODINNÁ VÝCHOVA 6 pro základní školy a víceletá gymnázia. Učebnice. Nakladatelství FRAUS. ISBN 80-7238-207-1..
-
OBČANSKÁ VÝCHOVA, RODINNÁ VÝCHOVA 7 pro základní školy a víceletá gymnázia. Interaktivní učebnice. Nakladatelství FRAUS. ISBN IUC 015..
-
OBČANSKÁ VÝCHOVA, RODINNÁ VÝCHOVA 7 pro základní školy a víceletá gymnázia. Příručka pro učitele. Nakladatelství FRAUS. ISBN 80-7238-326-4..
-
OBČANSKÁ VÝCHOVA, RODINNÁ VÝCHOVA 7 pro základní školy a víceletá gymnázia. Učebnice. Nakladatelství FRAUS. ISBN 80-7238-325-6..
-
OBČANSKÁ VÝCHOVA, RODINNÁ VÝCHOVA 8 pro základní školy a víceletá gymnázia. Učebnice. Nakladatelství FRAUS. ISBN 80-7238-393-0..
-
OBST, O. Obecná didaktika. 2. vyd. Olomouc: UP, 2017. ISBN 978-80-244-5141-1..
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (verze platná od 1. 9. 2013). [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2013. Dostupné na www: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani..
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2016. (2016). Dostupné na www: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani..
-
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2017. (2017). Dostupné na www: http://www.msmt.cz/file/43792/..
-
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7..
-
SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8..
-
STUCHLÍKOVÁ, I. & JANÍK, T. a kol. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0..
-
TUPÝ, J., HŘIVNOVÁ, M., MARÁDOVÁ, E. 2016. Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání. Výchova ke zdraví. Praha: NÚV, 2016. Dostupné na www: https://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/21331/metodicke_komentare_a_ulohy_ke_standardum_zv___vychova_ke_zdravi.pdf..
|