Předmět: Didaktika výchovy ke zdraví 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika výchovy ke zdraví 2
Kód předmětu KAZ/KND2@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kurikulární dokumenty: Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (projektová - státní úroveň kurikula). Cíle a pojetí Výchovy ke zdraví, očekávané výstupy a učivo vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví, časová dotace alokovaná na VZ. Školní vzdělávací programy - analýza s akcentem na ukotvení VZ (projektová / implementovaná - školní úroveň kurikula). Práce a využití dokumentů standardy pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví a Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví. Didaktická transformace vzdělávacího obsahu ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví. Výzkumy kurikula vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví na úrovni projektového, implementovaného, realizovaného kurikula vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. Výzkumy k osvojené (dosažené) úrovni kurikula žáky ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví (a to i ve vztahu k indikátorům a ilustrativním úlohám v rámci požadovaného standardu). Didaktické zásady a jejich využití ve VZ. Metody a formy výuky Výchovy ke zdraví, důraz na aktivizující metody. Příprava na vyučovací hodinu, struktura a fáze vyučovací hodiny. Učební úlohy ve výchově ke zdraví. Učebnice a další studijní materiály, vhodné www stránky pro výchovu ke zdraví. Materiálně didaktické prostředky. Hodnocení a známkování ve Výchově ke zdraví. Osobnost učitele ve Výchově ke zdraví. Specifika komunikace ve Výchově ke zdraví. Témata pro semináře: analýza ŠVP; skupinová práce - rozdělování žáků do skupin; pravidla a komunikace ve výuce VZ; prezentace připravených modelových vyučovacích hodin na vybraná témata VZ - sebereflexe a reflexe výkonu studenta aj. Důraz je kladen na "nácvik" stěžejních pedagogických a didaktických dovedností studentů v modelových situacích. Studenti jsou vedeni k sebereflexi a sebeevaluaci.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu (Didaktika Výchovy ke zdraví 1 a Didaktika Výchovy ke zdraví 2) by studenti měli být schopni: - specifikovat cíle a poslání vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví v nižším sekundárním vzdělávání; ukotvení vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání; vysvětlit očekávané výstupy vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví formulované s přesahem do osobního života žáka aktuálně i v budoucnu; kategorizovat učivo a tematické okruhy učiva i jednotlivé subcelky učiva dle RVP ZV; prokázat znalost transversálního i horizontálního ukotvení výchovy ke zdraví v kurikulárních dokumentech, - vysvětlit projektovou, implementační, realizační a dosaženou (osvojenou, rezulátovou) úroveň kurikula ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví, - analyzovat Školní vzdělávací programy s ohledem na témata výchovy ke zdraví, - prokázat přehled ve výzkumech kurikula vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví na projektové, implementační, realizační a dosažené (osvojenou, rezulátové) kurikula, - využívat dokumenty Standardy pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví a Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví pro svoji přípravu na vyučování vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví v modelových situacích (a poté v edukační realitě nižšího sekundárního vzdělávání v rámci pedagogické praxe a po ukončení studia ve své profesní specializaci), - shrnout specifika didaktické transformace vzdělávacího obsahu ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví, - správně formulovat vzdělávací cíle (kognitivní, afektivní a psychomotorické) pro vzdělávací obor Výchova ke zdraví i pro stěžejní i dílčí témata oboru, - posoudit didaktické zásady ve vztahu jejich uplatnění ve výuce vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví; - definovat nejužívanější výukové metody a formy výchovy ke zdraví a aplikovat je v modelových příkladech výuky, - analyzovat vhodné učebnice a další materiály pro výuku Výchovy ke zdraví, - využívat materiálně didaktické prostředky pro výuku Výchovy ke zdraví, - koncipovat vyučovací hodinu včetně chronometráže, využívat klasický model vyučovací hodiny i model EUR - E (evokace) U (uvědomění si) R (reflexe), - klasifikovat a aplikovat vhodné učební úlohy pro Výchovu ke zdraví, - specifikovat možné způsoby hodnocení výkonů žáka (včetně vzdělávacích výsledků žáka) ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví, - zhodnotit požadavky (odborné, didaktické a osobnostní) na učitele vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví, - získat didaktickou kompetenci k realizaci výuky Výchovy ke zdraví na základní škole.
Absolvováním disciplíny Didaktika Výchovy ke zdraví 1 a Didaktika výchovy ke zdraví 2 získají studenti didaktickou kompetenci pro vzdělávací obor Výchova ke zdraví.
Předpoklady
návaznost na Didaktiku výchovy ke zdraví 1

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Seminární práce

Kombinovaná forma studia: ústní zkouška (ověřování dosažených studijních výsledků), účast na tutoriálech, studium doporučených zdrojů, zpracování seminární práce na zadané téma (podmínky pro udělení zápočtu), prezentace připravené modelové vyučovací hodiny VZ (ve zkrácené verzi), samostudium - příprava na zkoušku.
Doporučená literatura
  • FRIDRICHOVÁ, M., HŘIVNOVÁ, M., KUBRICHTOVÁ, L., PANOŠOVÁ, O., TUPÝ, J. Standardy pro základní vzdělávání ? Výchova ke zdraví. Praha: MŠMT a NÚV, 2015. Dostupné na www: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=67503&view=9832..
  • GINNIS, Paul. Efektivní výukové nástroje pro učitele: strategie pro zvýšení úspěšnosti každého žáka = The teacher's toolkit: raise classroom achievement with strategies for every learner. Praha: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, z.s., 2017. ISBN 978-80-906082-6-9..
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 978-80-85783-73-5..
  • HŘIVNOVÁ, M. a kol. Stěžejní aspekty výchovy ke zdraví. Olomouc: UP, 2010. ISBN 978-80-244-2503-0..
  • HŘIVNOVÁ, M. Lexikon dobré praxe ? výchova ke zdraví a zdravému životnímu stylu v mateřské škole. Studijní opora. Brno: Občanské sdružení Anabell, 2013. ISBN 978-80-905436-2-1..
  • KOTRBA, T., LACINA, L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd. Brno: Barrister & Principal, 2015. ISBN 978-80-7485-043-1..
  • KREJČÍ, M. a kol. Výchova ke zdravému životnímu stylu: pro 2. stupeň ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. Plzeň: Fraus, 2017. ISBN 978-80-7489-358-2..
  • KREJČÍ, M. Strategie výuky duševní hygieny: výchova ke zdraví ve škole. České Budějovice: Jihočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-7394-262-5..
  • KREJČÍ, M., ŠULOVÁ, L., ROZUM, F., HAVLÍKOVÁ, D. Výchova ke zdravému životnímu stylu. Učebnice. Plzeň: Fraus, 2011. ISBN 978-80-7238-930-8..
  • MARÁDOVÁ, E. Metodická příručka ? Výchova ke zdraví, Školní vzdělávací program. Praha: Fortuna, 2006..
  • MARÁDOVÁ, E. Vybrané kapitoly z didaktiky výchovy ke zdraví. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-7290-662-8..
  • MARÁDOVÁ, E. Zdravý životní styl ? Výchova ke zdraví ? pracovní sešit pro 6. - 9. ročník základních škol ? AUTORSKÁ ŘEŠENÍ. Praha: Fortuna, 2004..
  • MARÁDOVÁ, E. Zdravý životní styl ? Výchova ke zdraví ? pracovní sešit pro 6. - 9. ročník základních škol. Praha: Fortuna, 2004..
  • OBČANSKÁ VÝCHOVA, RODINNÁ VÝCHOVA 6 pro základní školy a víceletá gymnázia. Interaktivní učebnice, verze 2009/1. Nakladatelství FRAUS. ISBN IUC 031..
  • OBČANSKÁ VÝCHOVA, RODINNÁ VÝCHOVA 6 pro základní školy a víceletá gymnázia. Příručka pro učitele. Nakladatelství FRAUS. ISBN 80-7238-257-8..
  • OBČANSKÁ VÝCHOVA, RODINNÁ VÝCHOVA 6 pro základní školy a víceletá gymnázia. Učebnice. Nakladatelství FRAUS. ISBN 80-7238-207-1..
  • OBČANSKÁ VÝCHOVA, RODINNÁ VÝCHOVA 7 pro základní školy a víceletá gymnázia. Interaktivní učebnice. Nakladatelství FRAUS. ISBN IUC 015..
  • OBČANSKÁ VÝCHOVA, RODINNÁ VÝCHOVA 7 pro základní školy a víceletá gymnázia. Příručka pro učitele. Nakladatelství FRAUS. ISBN 80-7238-326-4..
  • OBČANSKÁ VÝCHOVA, RODINNÁ VÝCHOVA 7 pro základní školy a víceletá gymnázia. Učebnice. Nakladatelství FRAUS. ISBN 80-7238-325-6..
  • OBČANSKÁ VÝCHOVA, RODINNÁ VÝCHOVA 8 pro základní školy a víceletá gymnázia. Učebnice. Nakladatelství FRAUS. ISBN 80-7238-393-0..
  • OBST, O. Obecná didaktika. 2. vyd. Olomouc: UP, 2017. ISBN 978-80-244-5141-1..
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (verze platná od 1. 9. 2013). [online]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2013. Dostupné na www: http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/upraveny-ramcovy-vzdelavaci-program-pro-zakladni-vzdelavani..
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2016. (2016). Dostupné na www: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani..
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Verze platná od 1. 9. 2017. (2017). Dostupné na www: http://www.msmt.cz/file/43792/..
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7..
  • SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8..
  • STUCHLÍKOVÁ, I. & JANÍK, T. a kol. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7769-0..
  • TUPÝ, J., HŘIVNOVÁ, M., MARÁDOVÁ, E. 2016. Metodické komentáře a úlohy ke Standardům pro základní vzdělávání. Výchova ke zdraví. Praha: NÚV, 2016. Dostupné na www: https://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/21331/metodicke_komentare_a_ulohy_ke_standardum_zv___vychova_ke_zdravi.pdf..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství výchovy ke zdraví pro 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní