Předmět: Didaktika somatologie 1

« Zpět
Název předmětu Didaktika somatologie 1
Kód předmětu KAZ/KN1S@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tománková Kristína, RNDr. PhD.
  • Hřivnová Michaela, doc. Mgr. Ph.D.
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
  • Sofková Tereza, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Učivo a očekávané výstupy somatologie v Rámcovém vzdělávacím programu pro střední odborné vzdělávání; Výchovně-vzdělávací cíle ve výuce somatologie na zdravotnických školách; Didaktické zásady a jejich aplikace ve výuce somatologie. Latinské pojmosloví. Buňka a tkáně. Anatomie a fyziologie orgánů jednotlivých soustav. Klíčová témata ve výuce somatologie: 1. Základní vlastnosti živé hmoty. Růst a vývoj těla. 2. Pojiva: vazivo, chrupavka a kost. Spojení kostí. 3. Typy svalové tkáně. Orientace v hlavních svalových skupinách na lidském těle. Fyziologie svalové soustavy. 4. Anatomie srdce a cév, funkce srdce. Hemodynamika. 5. Anatomie a funkce krve - plazmy a formovaných krevních elementů. Mízní systém. 6. Další soustavy dle určení pedagoga.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 38 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty s moderní didaktikou uplatňovanou v odborném předmětu somatologie v oborech zdravotnický asistent, praktická sestra, záchranář. Aktivní vyučování předmětu somatologie umožní motivaci studentů k pochopení a zvládnutí učiva. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - pracovat se základními pedagogickými dokumenty; - analyzovat Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání v kontextu výuky somatologie; - stanovovat cíle a vytvářet učební úlohy k rozvoji schopností žáků; - prokázat znalosti stavby a funkcí lidského těla, - pochopit funkci jednotlivých anatomických struktur, fyziologických procesů a vyvodit jejich vzájemné souvislosti a závislosti.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - analyzovat Rámcový vzdělávací program pro střední odborné vzdělávání; - pracovat se základními pedagogickými dokumenty; - popsat mezipředmětové vztahy ve výuce somatologie; - koncipovat obsah výuky Somatologie podle úrovně studentů a požadavků školy; - maximálně využívat didaktických prostředků pro efektivitu vyučovacího procesu a motivaci studentů v předmětu Somatologie; - prokázat znalosti stavby a funkcí lidského těla; - pochopit funkci jednotlivých anatomických struktur, fyziologických procesů a vyvodit jejich vzájemné souvislosti a závislosti. - zvládnout obsahovou a didaktickou analýzu učebnic Somatologie, které se ve výuce používají; - využít modelů a obrazů, případně praktických ukázek pro výuku somatologie;
Předpoklady
Principy a základy obecné a školní didaktiky; anatomie a fyziologie v rozsahu bakalářského studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce, Písemný test

Každý student zpracuje metodický balíček na vyučovací jednotku na zadané téma, který prezentuje a odevzdá minimálně týden před udělením zápočtu. Kolokvium bude uděleno na základě prezentování a odevzdání metodického baličku a úspešného absolvovaní písemného testu ze znalostí z anatomie a fyziologie uvedených témat. Povinné součásti metodického balíčku: Příprava na vyučovací jednotku: tematický celek, téma výuky, obsah vyučování, výchovně - vzdělávací cíle, didaktické metody, pomůcky, plán výuky, literaturu pro učitele a žáky.
Doporučená literatura
  • ČAPEK, R. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-3450-7..
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Olomouc: Hanex, 2007. ISBN 978-80-85783-73-5..
  • HANSEN, J. T. Netterův vybarvovací anatomický atlas. 1. vyd. Brno: CPress, 2013. ISBN 978-80-264-0187-2..
  • HAVELKOVÁ, M. et al. Praktická cvičení ze somatologie: pro studující pedagogické fakulty: protokoly - část I. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-4216-8..
  • CHALUPOVÁ-KARLOVSKÁ, V. Somatologie: anatomie a fyziologie člověka: 630 testových otázek a odpovědí. 3. vydání. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2017. ISBN 978-80-7182-341-4..
  • KALHOUS, Z. et al. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4..
  • KŘIVÁNKOVÁ, M. a HRADOVÁ, M. Somatologie ? učebnice a pracovní sešit pro střední zdravotnické školy. 1. vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2988-6..
  • MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro učitele. Druhé vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2016. ISBN 978-80-246-3357-2..
  • MERKUNOVÁ, A., & OREL, M. Anatomie a fyziologie člověka: pro humanitní obory. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1521-6.
  • NETTER, Frank H. Netterův anatomický atlas člověka. Brno: CPress, 2016. ISBN 978-80-264-1176-5..
  • OBST, O. Obecná didaktika. 2. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. ISBN 978-80-244-5141-1..
  • PEATE, I. Fundamentals of anatomy and physiology workbook: a study guide for nursing and healthcare students. Chichester: Wiley Blackwell, 2017. ISBN 978-1-119-13009-3..
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4..
  • Rámcový vzdělávací program pro střední vzdělávání a školní vzdělávací programy..
  • ROKYTA, R, MAREŠOVÁ, D. a TURKOVÁ, Z. Somatologie: učebnice. 7. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-306-8..
  • SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6..
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7..
  • SLAVÍK, J. et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8..
  • TROJAN, S. a SCHREIBER, M. Knižní atlas biologie člověka: + 430 modelových otázek k přijímacím zkouškám na medicínu + 100 obrazových podkladů k opakování a procvičování. 2., upr. vyd. Praha: Scientia, 2007. ISBN 978-80-86960-11-1..
  • TURKOVÁ, Z. Somatologie I. a II.: pracovní sešit pro zdravotnické školy - metodika. Vyd. 3. Praha: VIP Books, 2008. ISBN 978-80-87134-53-5..
  • Zákon č. 49/2009 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů..
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9..
  • 3D anatomický atlas lidského těla (online)..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní