Úkolem disciplíny ?První pomoc? je poskytnout posluchačům soubor teoretických vědomostí a praktických dovedností, které je nutné znát při poskytování předlékařské první pomoci. Seznámí se s nejčastějšími příčinami, důsledky a příznaky poškození lidského zdraví. Poznají soustavu celé první pomoci a ucelené poznatky při poskytování první pomoci, které odpovídají současnému stavu poznání. V rámci výuky se seznámí s poskytováním první pomoci u akutních stavů, které bezprostředně ohrožují život člověka: krvácení, poranění kostí a kloubů, zástava dýchání a krevního oběhu, šoku a bezvědomí apod. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: ? poznat a vědět posoudit přítomnost základních životních funkcí (vědomí, dýchaní a srdečný tep), ? posoudit situaci v případě úrazu a náhlé poruchy zdraví u dětí, ? vědět správně a včas přivolat záchrannou službu, ? uložit postiženého do správné polohy vzhledem k jeho poranění či náhlé poruše zdraví, ? poskytnout první pomoc u bezvědomí, krvácení, šoku, Povinná literatura: Doporučené postupy pro resuscitaci ERC 2021: Souhrn doporučení. (2021). Dostupné na: https://cprguidelines.eu/ FRANĚK O., TRČKOVÁ P. První pomoc pro školy. ISBN 978-80-906332-3-0. Dostupné na: https://ppp.mimoni.cz/materialy-pro-vyuku-prvni-pomoci-ve-skolach/ Doporučená literatura: PETRŽELA, D. M. (2016). První pomoc pro každého. Grada. ISBN 978-80-247-5556-4. Standardy první pomoci. (2017). ČČK, Praha. Dostupné na: https://www.cervenykriz.eu/files/files/cz/standardy/standardy-prvni-pomoci-2017.pdf Základní pomůcky: resuscitační figuríny, simulátor ? AED (automatický externí defibrilátor), resuscitační maska, povinný obsah lékárničky, obvazový materiál, obrazový materiál v tištené a elektronické formě. ? diagnostikovat nutnost zahájení neodkladné resuscitace a aktivně ji provádět, ? vědět vyhledat a použit automatický externí defibrilátor, jestli je k dispozici, ? diagnostikovat nutnost zahájení neodkladné resuscitace a aktivně ji provádět, ? ošetřit rány, zlomeniny, otevřená a zavřená poranění hrudníku a břicha, ? poskytnout první pomoc při poranění hlavy a páteře, u akutních otrav a náhlých poruch zdraví (epilepsie, astma, cukrovka) a náhlých stavů ? IM, CMP, náhlé příhody břišní. Obsah: ? Úvod, stanovení požadavků k udělení zápočtu. ? Význam PP, systém PP (laická, zdravotnická, technická), legislativa PP. ? Postup PP, vyšetřování základních fyziologických funkcí (dýchání, oběh, vědomí ? hodnocení kvantifikační i kvalifikační). ? PP u zástavy či poruch dýchání (cizí těleso v dýchacích cestách, vyražený dech, zástava). ? PP u zástavy oběhu, nepřímá srdeční masáž (u dospělých, malých dětí, kojenců), kardiopulmonální resuscitace. ? PP u krvácení (tepenné ? tlakové body, tlakový obvaz, použití škrtidla; žilní, kapilární, smíšené; vnitřní; krvácení z tělních otvorů). ? PP u úrazů hlavy a páteře i míchy (komoce, kontuze). ? Obvazová technika, využití dostupných druhů obvazových materiálů (náplasťové, obinadlové, šátkové, aj.). ? PP u úrazů kostí a kloubů (vyvrtnutí, vykloubení, zlomeniny ? uzavřené, otevřené, tříštivé). ? PP u poškození těla tepelnými vlivy (úpal, úžeh, popáleniny, omrzliny, prochladnutí aj.). ? PP u úrazů el. proudem. ? PP u tonutí. Náhlé stavy ? epileptický záchvat a jiné křečovité stavy, astmatický záchvat, hypo a hyperglykemické stavy. ? Náhlé stavy ? IM, CMP, náhlé příhody břišní. Témata: Integrovaný záchranný systém, dodržování bezpečnosti při poskytování první pomoci, etické a právní aspekty poskytování první pomoci, vyšetření dítěte, vybavení školní lékárničky, úloha pedagoga při poskytování první pomoci u dětí, polohy postižených, neodkladná resuscitace, poruchy vědomí, šok, krvácení, první pomoc při poškození teplem, chladem a elektrickým proudem, poranění hlavy, páteře a míchy, poranění hrudníku, břicha a pánve, kostí, kloubů, poleptání, poranění zvířaty, u otrav a neúrazových urgentních stavů, zařazení témat první pomoci v kurikulárních dokumentech.
|