Předmět: Multikulturní výchova

« Zpět
Název předmětu Multikulturní výchova
Kód předmětu KAZ/KBMV@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Cichá Martina, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Multikulturalismus v hlavních a souvisejících pojmech. Kurikulární reforma a multikulturní výchova. Koncept průřezového tématu Multikulturní výchova. Možné přístupy k multikulturní výchově. Učitel a multikulturní výchova. Reforma a diverzita na školách. Základní kompetence pedagogů pro zvládání diverzity ve školách a interkulturní senzitivita. Multikulturalismus jako pedagogický problém. Determinanty xenofobie a rasismu aneb jak účinně s xenofobií a rasismem bojovat. Antropologie "ras", etnických a národnostních menšin. Aktivizující didaktické metody a jejich využití v multikulturní výchově. Nácvik konkrétních aktivit a technik ke zvládnutí hodin s multikulturní tématikou. Budoucnost multikulturalismu a multikulturní výchovy. Skupinová diskuse a rozbor kazuistik na téma "Tolerance odlišnosti".

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se základními koncepty multikulturalismu, potažmo multikulturní výchovy. Studenti by se měli naučit přistupovat k multikulturalismu prizmatem pedagogiky. Měli by poznat jak teoretická východiska multikulturní výchovy, tak multikulturní výchovu v praxi. Těžíštěm předmětu je didaktika multikulturní výchovy.
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - popsat různé koncepty a teorie pluralismu a multikulturalismu, vč. orientace v základních pojmech, - kriticky hodnotit rostoucí kulturní diverzitu a její dopad na soudobou společnosti i jednotlivce, - analyzovat a hodnotit fenomén multikulturalismu v tuzemských, evropských i světových souvislostech, - interpretovat pluralismus a multikulturalismus na pozadí postmoderního etického diskursu, - kriticky hodnotit multikulturní výchovu ve vztahu k RVP Z a RVP G vzdělávání, - simulovat pedagogický proces ve školní třídě s kulturní, etnickou či sociální diverzitou, - rozvíjet schopnost solidarity s těmi "druhými" a poznávat a tolerovat "jinakost" v edukačním procesu, - vytvářet adekvátní učební úkoly k jednotlivým tématům z multikulturní výchovy na ZŠ a SŠ.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce

Doporučená účast na konzultacích. Požadavky na kolokvium - výběr 1) vhodné knihy na vybrané kulturně / sociálně antropologické téma - s písemnou analýzou ze strany studenta (min. rozsah 2 strany A4).; 2) vhodného videa na vybrané kulturně / sociálně antropologické téma - s písemnou analýzou ze strany studenta (min. rozsah 1 strana A4) - přesné uvedení citovaných zdrojů. Obhajoba ze strany studenta.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní