| Název předmětu | Výchova ke zdraví v kurik. dokumentech 2 |
|---|---|
| Kód předmětu | KAZ/KBK2@ |
| Organizační forma výuky | Konzultace |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Rekapitulace stěžejních poznatků z disciplíny Výchova ke zdraví v kurikulárních dokumentech 1; projektová (státní) úroveň kurikula VZ - vzdělávací oblast Člověk a zdraví v RVP ZV, vzdělávací obor Výchova ke zdraví v RVP ZV - poslání disciplíny, multiresortní a multioborová východiska vzdělávacího oboru; očekávané výstupy VZ, učivo, tematické okruhy a subtémata VZ v RVP ZV, časová dotace na VZ; Výchova ke zdraví ve vybraných Školních vzdělávacích programech (implementovaná úroveň kurikula VZ); Standardy pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví; Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví; VZ v šetřeních České školní inspekce; výzkumy projektové a implementované úrovně kurikula VZ.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Výstupy z učení |
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - analyzovat kurikulární dokument - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) s akcentem na ukotvení problematiky výchovy ke zdraví s horizontálním přesahem, tedy vzdělávací oblast Člověk a jeho svět, Člověk a zdraví, vzdělávací obor Výchova ke zdraví, průřezová témata, - odůvodnit význam vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví v rámci povinného vzdělávání s akcentem na 2. st. ZŠ a popsat poslání vzdělávací oblasti Člověk a zdraví a vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví, - interpretovat a vysvětlit vlastními slovy očekávané výstupy vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví v jednotlivých verzích RVP ZV (2004, 2007, 2010, 2013, 2016, 2017, 2021) včetně jejich inovací v jednotlivých verzích RVP ZV, - analyzovat učivo, tematické okruhy a subtémata učiva vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví v jednotlivých verzích RVP ZV, - posoudit časovou dotaci alokovanou na vzdělávací obor Výchova ke zdraví směrem k poslání a cílům VZ, formulovaným očekávaným výstupům a širokospektrální nabídce učiva, - odůvodnit význam dokumentu Standardy pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví pro potřeby edukační reality nižšího sekundárního vzdělávání, charakterizovat jednotlivé komponenty dokumentu, zejména indikátory a ilustrativní úlohy v něm obsažené, - specifikovat poslání dokumentu Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví pro edukační realitu nižšího sekundárního vzdělávání, charakterizovat základní atributy dokumentu (zejména specifika jednotlivých očekávaných výstupů VZ a tematických okruhů, ilustrativní úlohy na třech úrovních obtížnosti a komentovaná řešení ilustrativních úloh); - analyzovat vybrané Školní vzdělávací programy základních škol event. víceletých gymnázií s ohledem na implementaci vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví - shrnout stěžejní výzkumy kurikula v rámci projektové a implementační úrovni kurikula vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví.
Po absolvování předmětu studenti objasní význam vzdělávání v oblasti výchovy ke zdraví na všech stupních vzdělávací soustavy ČR v rámci získávání zdravotní gramotnosti (s důrazem na 2. st. ZŠ - mimo jiné i vzhledem k ontogenetickým specifikům žáků a z hlediska jejich bio-psycho-sociálně-spirituálního zdraví). Dokáží interpretovat vývoj očekávaných výstupů, učiva a tematických okruhů vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví v jednotlivých verzích RVP ZV od roku 2004 až po aktuální verzi RVP ZV z 1. 9. 2021. Chápou význam dokumentu Standardy pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví pro potřeby edukační reality, stejně jako dokumentu Metodické komentáře a úlohy ke standardům pro základní vzdělávání - Výchova ke zdraví pro edukační realitu nižšího sekundárního vzdělávání především specifika jednotlivých očekávaných výstupů VZ a tematických okruhů, ilustrativní úlohy na třech úrovních obtížnosti a komentovaná řešení ilustrativních úloh. Orientují se ve stěžejních výzkumech kurikula v rámci projektové a implementační úrovně kurikula vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví. |
| Předpoklady |
|
Studenti se orientují v dlouhodobých záměrech a strategiích vzdělávání v České republice, dokáží popsat implementaci kurikula výchovy ke zdraví v jednotlivých stupních systému vzdělávací soustavy ČR.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
Vypracovávání 7 průběžných úkolů do portfolia předkládaného při dílčím okruhu SZZ z Didaktiky výchovy ke zdraví (každý v rozsahu 2-3 NS). Obsahem konkrétních úkolů bude analýza vybraných škol, respektive jejich ŠVP a implementace vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví z RVP ZV u dosud platného dokumentu z roku 2017 na vybraných školách. Počet analyzovaných škol je stanoven na 6: - 2 různé základní školy. - Alternativní základní škola. - Základní škola sportovního zaměření. - Základní škola s rozšířenou výukou jazyků. - Nižší gymnázium. V rámci analýzy každého ŠVP se studenti zaměří na následující: Implementace vzdělávací oblasti: Člověk a zdraví ve vzdělávacím oboru: Výchova ke zdraví z RVP ZV do ŠVP vybraných škol. V obecné části vybraného ŠVP pro 1. i 2. stupeň ZŠ. Dále v jednotlivých ročnících realizované vzdělávací oblasti a mezioborově - v rámci mezipředmětových vztahů. Jako 7. dílčí úkol bude zpracování vertikální i horizontální návaznosti kurikulárních dokumentů v průřezu celé školské soustavy - tedy od předškolního až po středoškolské vzdělávání ve vzdělávacím oboru Výchova ke zdraví. Po získání zápočtu je předmět ukončen absolvováním zkoušky. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Výchova ke zdraví se zaměřením na vzdělávání minor (BB25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |