1. Rozdělení ontogenetického vývoje. Období embryonální a fetální. Těhotenství, porod, známky donošenosti plodu. 2. Rozdělení lidského věku. Období novorozenecké, kojenecké, batolivé, předškolní věk. Školní věk (mladší školní věk, starší školní věk). Dorostový věk a další vývojová období lidského věku. 3. Buňka: stavba, funkce organel, dělení buněk. Tkáně: epitelová, pojivová, svalová a nervová. 4. Soustava kosterní: tvar, povrch, vnitřní stavba, růst a vývoj, spojení kostí.Soustava kosterní: kostra trupu (páteř, hrudník), kostra lebky, kostra horní a dolní končetiny. 5. Soustava svalová: stavba, složení a vlastnosti svalů. Popis hlavních svalových skupin. 6. Krev: množství, složení a funkce krve. Srdce: tvar, stavba a činnost. Krevní cévy: stavba (tepny, vlásečnice, žíly). Velký a malý krevní oběh. 7. Soustava mízní. Stavba a funkce sleziny. 8. Soustava dýchací: zevní a vnitřní dýchání, nos, dutina nosní, hrtan, průdušnice, plíce. 9. Soustava trávicí: dutina ústní, hltan, jícen, žaludek, tenké střevo, tlusté střevo, slinivka břišní, játra. 10. Soustava vylučovací: ledviny, močové cesty. Soustava kožní: stavba kůže, přídatné kožní útvary. 11. Ústrojí zrakové: stavba oka, přídatné orgány oční. Ústrojí sluchové a rovnovážné. Ústrojí chuťové a čichové. 12. Soustava nervová: reflexní oblouk, hřbetní mícha.prodloužená mícha, most Varolův, mozeček, střední mozek, mezimozek, koncový mozek. 13. Nervy hlavové, nervy míšní, autonomní nervový systém. 14. Soustava žláz s vnitřním vyměšováním. 15. Pohlavní ústrojí mužské. Pohlavní ústrojí ženské.
|
Po absolvování předmětu bude student schopen: - vybavit si a reprodukovat základní znalosti z biologie a somatologie, které jsou nezbytné pro budoucí pedagogické pracovníky, - získávat průběžně kompetence pro indikaci a posuzování růstových a mentálních charakteristik daného věku ve vztahu ke vzdělávání žáků, jejich učení a osobnostního vývoje, - rozeznat a posoudit fyziologické zvláštnosti školního a dorostového věku, - analyzovat a akceptovat projevy, - chápat existenci akceleračních a retardačních jevů ve vývoji žáka.
Student bude schopen charakterizovat jednotlivé fáze ontogenetického vývoje člověka. Student bude schopen popsat a vysvětlit stavbu a základní funkce lidského organismu s přihlédnutím k jednotlivým věkovým zvláštnostem.
|
-
Goldmann, R., Cichá, M. (2002). Základy pediatrie pro pedagogy. Olomouc.
-
Klementa, J., Machová, J., Malá, H. (1981). Somatologie a antropologie. Praha : SPN.
-
Kotulán, J. (2000). Zdravotní nauka pro pedagogy. Brno: Masarykova Univerzita.
-
Machová, J. (1994). Biologie člověka pro speciální pedagogy. Praha: Karolinum.
-
Malá, H., Klementa, J. (1985). Biologie dětí a dorostu. Praha.
-
Suchý, J. et al. (1970). Biologie dítěte pro pedagogické fakulty. Praha : SPN.
|