1. Úvodní seznámení s organizací předmětu. Základní terminologie (gerontologie, gerontopedagogika, gerontopsychologie atd.). 2. Seznámení se specifiky daného věkového období z pohledu anatomie, fyziologie, psychologie a sociologie. Biologie stárnutí. 3. Aktuální legislativa v oblasti péče o seniory a její význam pro organizátory PA seniorů. Systém péče o seniory v ČR a ve vybraných zemích Evropy. Terapeutické přístupy a jejich vývoj. 4. Aktivní stárnutí. Zdravý životní styl a jeho efekty na zpomalení průběhu degenerativních onemocnění. 5. Seznámení se základními pravidly PA seniorů s ohledem na jejich specifika - indikace a kontraindikace PA seniorů. 6. Pohybové aktivity u nejčastěji se vyskytujících chorob a nemocí seniorského věku (osteoporóza, ischemická choroba srdeční, demence, problémy s váhou apod.) 7. Pohybové aktivity seniorů (PA): námětová cvičení 1., 2., 3. 8. Feldenkraisova metoda práce se starší populací 9. Techniky Veroniky Sherborn pro osoby s demencí v pozdním věku. 10. Terapie ve vodním prostředí. 11. Komperhenzivní rehabilitace, lázeňská péče. 12. Terapeutické techniky. 13. Realizace projektů studentů.
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Příprava na zápočet
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 40 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 52 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 23 hodin za semestr
|
-
& Wittmannová, J. (2007). Aktivní v každém věku: pracovní seminář odborníků v oblasti pohybových aktivit seniorů, Olomouc, 31.11.-1.12.2006 : sborník textů. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Adamírová, J., & Libra, M. (2006). Cvičíme se seniory. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.
-
Buddeusová, N. (1980). Cvičení starších žen. Praha: Olympia.
-
Coppenolle, H., Wittmannová, J., & Miklánková, L. (2009). Karty aktivního stárnutí: Thenapa II : tematická síť oblasti aplikovaných pohybových aktivit. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Čevela, R., Kalvach, Z., & Čeledová, L. (2012). Sociální gerontologie: úvod do problematiky. Praha: Grada.
-
ENNSE. (2007). Review of the EU 5-level structure for the qualification and recognition of coaching qualifications.. Complied by the European Coaching Council, a sub-committee of the European Network of Sports Science.
-
Fořt, P. (2001). Jak stárnout pomalu: nejen zdravou výživou. Praha: EB.
-
Haškovcová, H. (2010). Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team.
-
Hátlová, B., & Suchá, J. (2005). Kinezioterapie demencí: pohybová cvičení v léčbě demencí. Praha: Triton.
-
Hátlová, B. (2002). Kinezioterapie v léčbě psychiatrických onemocnění. Praha: Karolinum.
-
Kalvach, Z., Hrabětová, E. (2005). Senior a já-já a senior?. Praha: Společnost přátelská všem generacím.
-
Kozáková, Z., & Müller, O. (2006). Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Křivohlavý, J. (2011). Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie: možnosti, které čekají. Praha: Grada.
-
Maršálek, P. (2006). Pohybová terapie po akutních srdečních příhodách. Praha: Triton.
-
Morgulec-Adamowicz, N., & Ferreira, J.P. (2010). Adapted Physical Activities in the Sport Area (pp. 37-45).. In European Standards in Adapted Physical Physical Activities. Olomouc: Palacky University.
-
Petřková, A., Čornaničová, R. (2004). Gerontagogika: úvod do teorie a praxe edukace seniorů. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Pokorná, A. (2010). Komunikace se seniory. Praha: Grada Publishing.
-
Rheinwaldová, E. (1999). Novodobá péče o seniory. Praha: Grada.
-
Sherrill, C. (2004). Adapted physical activity, recreation, and sport. Boston: McGraw-Hill.
-
Sýkorová, D. (2007). Autonomie ve stáří: kapitoly z gerontosociologie. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
-
Špatenková, N., Bolomská, B. (2011). Reminiscenční terapie. Praha: Galén.
-
Špatenková, N. (2013). Poradenství pro pozůstalé: principy, proces, metody. Praha: Grada.
-
Štikar, J., Hoskovec, J., & Šmolíková, J. (2007). Bezpečná mobilita ve stáří. Praha: Nakladatelství Karolinum.
-
Štilec, M., & Marvanová, Z. (2004). Program aktivního stylu života pro seniory. Praha: Portál.
-
Štilec, M. (2003). Pohybově-relaxační programy pro starší občany. Praha: Karolinum.
-
Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál.
-
Winnick, J. P. (Ed.). (2011). Adapted physical education and sport. Champaign: Human Kinetics.
|