Předmět: Terapeutické přístupy u seniorů

« Zpět
Název předmětu Terapeutické přístupy u seniorů
Kód předmětu KAT/TPSE
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Wittmannová Julie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvodní seznámení s organizací předmětu. Základní terminologie (gerontologie, gerontopedagogika, gerontopsychologie atd.). 2. Seznámení se specifiky daného věkového období z pohledu anatomie, fyziologie, psychologie a sociologie. Biologie stárnutí. 3. Aktuální legislativa v oblasti péče o seniory a její význam pro organizátory PA seniorů. Systém péče o seniory v ČR a ve vybraných zemích Evropy. Terapeutické přístupy a jejich vývoj. 4. Aktivní stárnutí. Zdravý životní styl a jeho efekty na zpomalení průběhu degenerativních onemocnění. 5. Seznámení se základními pravidly PA seniorů s ohledem na jejich specifika - indikace a kontraindikace PA seniorů. 6. Pohybové aktivity u nejčastěji se vyskytujících chorob a nemocí seniorského věku (osteoporóza, ischemická choroba srdeční, demence, problémy s váhou apod.) 7. Pohybové aktivity seniorů (PA): námětová cvičení 1., 2., 3. 8. Feldenkraisova metoda práce se starší populací 9. Techniky Veroniky Sherborn pro osoby s demencí v pozdním věku. 10. Terapie ve vodním prostředí. 11. Komperhenzivní rehabilitace, lázeňská péče. 12. Terapeutické techniky. 13. Realizace projektů studentů.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 40 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 52 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 23 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět poskytuje základní informace o obecných základech a východiscích pro práci s populací seniorů v oblasti pohybových aktivit; seznamuje s organizacemi a zařízeními věnujícími se volnému času seniorů, nejrozšířenějšími pohybovými aktivitami. Dále zde student získá přehled o nejčastějších chorobách staršího věku a jejich specificích vzhledem k pohybové aktivitě. Prakticky se seznámí s terapeutickými přístupy k aktivnímu životnímu stylu a PA osob staršího věku.
Student má dostatek informací a dovedností pro vytváření a řízení terapeuticko-pohybových aktivit seniorů s ohledem na jejich zdravotní stav. Během studia získal zásobník pohybových aktivit pro seniory, s nímž umí pracovat a modifikovat jej vzhledem k potřebám konkrétních skupin s určitým pohybovým omezením. Student je seznámen s různými typy terapie a PA uskutečňované outdoor, indoor či ve vodním prostředí.
Předpoklady
Žádné

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce

1. Aktivní účast, e-learning (př. náhrady zameškaného učiva individuálním úkolem) 2. Odevzdání projektové práce - příprava na zadané téma, vybrané praktické prezentace na pohybovou lekci pro seniory ve výuce (2 témata). 3. Praktický výstup na zadané téma
Doporučená literatura
  • & Wittmannová, J. (2007). Aktivní v každém věku: pracovní seminář odborníků v oblasti pohybových aktivit seniorů, Olomouc, 31.11.-1.12.2006 : sborník textů. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Adamírová, J., & Libra, M. (2006). Cvičíme se seniory. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.
  • Buddeusová, N. (1980). Cvičení starších žen. Praha: Olympia.
  • Coppenolle, H., Wittmannová, J., & Miklánková, L. (2009). Karty aktivního stárnutí: Thenapa II : tematická síť oblasti aplikovaných pohybových aktivit. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Čevela, R., Kalvach, Z., & Čeledová, L. (2012). Sociální gerontologie: úvod do problematiky. Praha: Grada.
  • ENNSE. (2007). Review of the EU 5-level structure for the qualification and recognition of coaching qualifications.. Complied by the European Coaching Council, a sub-committee of the European Network of Sports Science.
  • Fořt, P. (2001). Jak stárnout pomalu: nejen zdravou výživou. Praha: EB.
  • Haškovcová, H. (2010). Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team.
  • Hátlová, B., & Suchá, J. (2005). Kinezioterapie demencí: pohybová cvičení v léčbě demencí. Praha: Triton.
  • Hátlová, B. (2002). Kinezioterapie v léčbě psychiatrických onemocnění. Praha: Karolinum.
  • Kalvach, Z., Hrabětová, E. (2005). Senior a já-já a senior?. Praha: Společnost přátelská všem generacím.
  • Kozáková, Z., & Müller, O. (2006). Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Křivohlavý, J. (2011). Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie: možnosti, které čekají. Praha: Grada.
  • Maršálek, P. (2006). Pohybová terapie po akutních srdečních příhodách. Praha: Triton.
  • Morgulec-Adamowicz, N., & Ferreira, J.P. (2010). Adapted Physical Activities in the Sport Area (pp. 37-45).. In European Standards in Adapted Physical Physical Activities. Olomouc: Palacky University.
  • Petřková, A., Čornaničová, R. (2004). Gerontagogika: úvod do teorie a praxe edukace seniorů. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Pokorná, A. (2010). Komunikace se seniory. Praha: Grada Publishing.
  • Rheinwaldová, E. (1999). Novodobá péče o seniory. Praha: Grada.
  • Sherrill, C. (2004). Adapted physical activity, recreation, and sport. Boston: McGraw-Hill.
  • Sýkorová, D. (2007). Autonomie ve stáří: kapitoly z gerontosociologie. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
  • Špatenková, N., Bolomská, B. (2011). Reminiscenční terapie. Praha: Galén.
  • Špatenková, N. (2013). Poradenství pro pozůstalé: principy, proces, metody. Praha: Grada.
  • Štikar, J., Hoskovec, J., & Šmolíková, J. (2007). Bezpečná mobilita ve stáří. Praha: Nakladatelství Karolinum.
  • Štilec, M., & Marvanová, Z. (2004). Program aktivního stylu života pro seniory. Praha: Portál.
  • Štilec, M. (2003). Pohybově-relaxační programy pro starší občany. Praha: Karolinum.
  • Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál.
  • Winnick, J. P. (Ed.). (2011). Adapted physical education and sport. Champaign: Human Kinetics.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity - speciálně pedagogický základ (2020) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní