Předmět: Pohybové aktivity a cvičení seniorů bez zdravotních omezení

« Zpět
Název předmětu Pohybové aktivity a cvičení seniorů bez zdravotních omezení
Kód předmětu KAT/KPASB
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky eLearning
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Wittmannová Julie, Mgr. Ph.D.
  • Pelclová Jana, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah předmětu: 1. Seznámení se základními pravidly PA seniorů s ohledem na jejich specifika - indikace a kontraindikace PA seniorů. 2. Zásady vytváření a řízení pohybových aktivit seniorů s ohledem na jejich zájmy, zdravotní stav. 3. Zásady vytváření pohybových programů a intervencí nejenom pro seniory. 4. Pohybové aktivity seniorů - námětová cvičení (cílové sporty). 5. Pohybové aktivity seniorů (PA): námětová cvičení (PA v místnosti, tělocvičně /indoor/). 5. Pohybové aktivity seniorů (PA): námětová cvičení (PA venku /outdoor/). 7. Pohybové aktivity seniorů: námětová cvičení (PA ve vodním prostředí /agua gymnastika, agua aerobik atd./) 8. Tanec, taneční terapie, práce s hudbou. 9. Exkurze: zařízení pro seniory, organizované PA. 10. Organizace a účast na semináři Aktivní v každém věku.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 20 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět poskytuje základní informace o obecných základech a východiscích pro práci s populací seniorů v oblasti pohybových aktivit; seznamuje s nejrozšířenějšími pohybovými aktivitami. Součástí předmětu je praxe studentů v rámci organizované PA seniorů.
Student má dostatek informací a dovedností pro vytváření a řízení pohybových aktivity seniorů s ohledem na jejich zdravotní stav. Během studia získal zásobník pohybových aktivit pro seniory, s nímž umí pracovat a modifikovat jej vzhledem k potřebám konkrétních skupin.
Předpoklady
ZÁKLADNÍ ZANLOSTI Z FYZIOLOGIE, VÝVOJOVÉ PSYCHOLOGIE (stáří, stárnutí), obecné didaktiky PA, zásad zatěžování organismu, tréninku.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce

1. Aktivní účast, e-learning (př. náhrady zameškaného učiva individuálním úkolem) 2. Odevzdání projektové práce - příprava na zadané téma, vybrané praktické prezentace na pohybovou lekci pro seniory ve výuce. 3. Volitelná účast na semináři Aktivní v každém věku
Doporučená literatura
  • & Čevela, R. (2014). Sociální gerontologie: východiska ke zdravotní politice a podpoře zdraví ve stáří. Praha: Grada Publishing.
  • & Wittmannová, J. (2007). Aktivní v každém věku: pracovní seminář odborníků v oblasti pohybových aktivit seniorů, Olomouc, 31.11.-1.12.2006 : sborník textů. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Adamírová J. (2006). Cvičíme se seniory. Česká asociace sportu pro všechny.
  • Botlíková, V., Čermák, J., Chválová, O., & Dvořáková, H. (2000). Záda už mě nebolí. Praha: Jan Vašut.
  • Bursová, M., Charvát, L., & Benešová, D. Kompenzační cvičení: uvolňovací, protahovací, posilovací.
  • Coppenolle, H., Wittmannová, J., & Miklánková, L. (2009). Karty aktivního stárnutí: Thenapa II : tematická síť oblasti aplikovaných pohybových aktivit. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Čevela, R. Čeledová, L., Kalvach, Z. (2014). Sociální gerontologie. Praha:Grada.
  • Delavier, F. (2007). Posilování: anatomický průvodce. České Budějovice: Kopp.
  • Dobeš, M., & Dobešová, P. (2006). Základy zdravotního cvičení. [Havířov]: Domiga.
  • Dobešová, P. (2005). Cvičíme s měkkým míčem: cviků pro zlepšení pohybové koordinace a správné držení těla. Havířov: Domiga.
  • Dostálová, I., & Miklánková, L. (2005). Protahování a posilování pro zdraví. Olomouc: Hanex.
  • Dostálová, I. (2011). Zdravotní tělesná výchova (e-learningový text). Olomouc.
  • Fořt, P. (2001). Jak stárnout pomalu: nejen zdravou výživou. Praha: EB.
  • HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. 2. vydání. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9..
  • Hošková, B., & Matoušová, M. (2007). Kapitoly z didaktiky zdravotní tělesné výchovy: pro studující FTVS UK. Praha: Karolinum.
  • Klevetová, D., Dlabalová I. (2008). Motivační prvky při práci se seniory. Praha : Grada.
  • Kozáková, Z., & Müller, O. (2006). Aktivizační přístupy k osobám seniorského věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Křivohlavý, J. (2011). Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie: možnosti, které čekají. Praha: Grada.
  • Pokorná, A. (2010). Komunikace se seniory. Praha: Grada Publishing.
  • Srdečný, V., & Srdečná, H. (2001). Cvičení podle Klappa. Praha: Onyx.
  • Srdečný, V., & Srdečná, H. (2001). Sebeuvědomování pohybem. Praha: Onyx.
  • Stejskal, P. (2004). Proč a jak se zdravě hýbat. [Břeclav]: Presstempus.
  • Štilec, M., & Marvanová, Z. (2004). Program aktivního stylu života pro seniory. Praha: Portál.
  • Štilec, M. (2003). Pohybově-relaxační programy pro starší občany. Praha: Karolinum.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ se specializacemi (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní