| Název předmětu | Teorie a didaktika gymnastiky |
|---|---|
| Kód předmětu | KAS/TDG |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 1 |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Vymezení pojmu gymnastika, dělení gymnastiky. Gymnastická terminologie. Historie. Charakteristika gymnastických sportů - popis disciplín, základní pravidla. Sportovní trénink v gymnastických sportech. Didaktické prostředky, metody a styly v gymnastice. Organizační a didaktické formy uplatňované v gymnastice. Specifické a nespecifické prostředky základní gymnastiky. Didaktika jednotlivých gymnastických nářadí. Charakteristika jednotlivých částí gymnastické vyučovací jednotky. Základní pravidla hodnocení gymnastického projevu - gymnastická sestava, obsahová, technická a estetická hodnota. Hlavní znaky gymnastické motoriky, somatické faktory sportovního výkonu v SG. Biomechanika gymnastických dovedností.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace
|
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je na základě teoretických poznatků předložit podněty pro praktickou realizaci gymnastického obsahu, který by měl být přirozenou součástí sportovního tréninku nejrůznějších sportovních odvětví a zcela nezbytnou součástí tělesné výchovy.
Student horizontálním propojením získaných poznatků z jednotlivých předmětů - anatomie, fyziologie, biomechaniky, antropomotoriky, psychologie, pedagogiky a didaktiky - a jejich aplikací na aktivity gymnastického charakteru je schopen na úrovni pracovat s gymnastickou teorií i praxí ve svém budoucím povolání. |
| Předpoklady |
|
Sdudent má znalosti z anatomie, fyziologie, biomechaniky, antropomotoriky, psychologie, pedagogiky a didaktiky a dokáže je využít v předmětu.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Ústní zkouška, Systematické pozorování studenta
Aktivní účast ve výuce, ukázka vedení části vyučovací jednotky, vzorová písemná přípravy na vyučovací jednotku s gymnastickým obsahem, znalost teorie. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. st. ZŠ a SŠ maior (2024-XX) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ a ochrana obyvatelstva (2019) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ se zaměřením na speciální pedagogiku (2019) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. st. ZŠ a SŠ maior (2019) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Fakulta tělesné kultury | Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ se specializacemi (2019) | Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |