Předmět: Teorie a didaktika gymnastiky

« Zpět
Název předmětu Teorie a didaktika gymnastiky
Kód předmětu KAS/TDG
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Formánková Soňa, PaedDr. Ph.D.
  • Buben Jiří, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Vymezení pojmu gymnastika, dělení gymnastiky. Gymnastická terminologie. Historie. Charakteristika gymnastických sportů - popis disciplín, základní pravidla. Sportovní trénink v gymnastických sportech. Didaktické prostředky, metody a styly v gymnastice. Organizační a didaktické formy uplatňované v gymnastice. Specifické a nespecifické prostředky základní gymnastiky. Didaktika jednotlivých gymnastických nářadí. Charakteristika jednotlivých částí gymnastické vyučovací jednotky. Základní pravidla hodnocení gymnastického projevu - gymnastická sestava, obsahová, technická a estetická hodnota. Hlavní znaky gymnastické motoriky, somatické faktory sportovního výkonu v SG. Biomechanika gymnastických dovedností.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace
  • Semestrální práce - 6 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 39 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem předmětu je na základě teoretických poznatků předložit podněty pro praktickou realizaci gymnastického obsahu, který by měl být přirozenou součástí sportovního tréninku nejrůznějších sportovních odvětví a zcela nezbytnou součástí tělesné výchovy.
Student horizontálním propojením získaných poznatků z jednotlivých předmětů - anatomie, fyziologie, biomechaniky, antropomotoriky, psychologie, pedagogiky a didaktiky - a jejich aplikací na aktivity gymnastického charakteru je schopen na úrovni pracovat s gymnastickou teorií i praxí ve svém budoucím povolání.
Předpoklady
Sdudent má znalosti z anatomie, fyziologie, biomechaniky, antropomotoriky, psychologie, pedagogiky a didaktiky a dokáže je využít v předmětu.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Systematické pozorování studenta

Aktivní účast ve výuce, ukázka vedení části vyučovací jednotky, vzorová písemná přípravy na vyučovací jednotku s gymnastickým obsahem, znalost teorie.
Doporučená literatura
  • Appelt, K., & Libra, M. (1998). Gymnastické názvosloví. Praha: Karolinum.
  • Appelt, K. et al. (1989). Názvosloví pro cvičitele. Praha: Olympia.
  • Arkaev, L. (2009). Gymnastics: How to create champions. [Velká Británie]: Meyer & Meyer Sport.
  • Hedbávný, P., Růžičková, M., Blahutková, M., & Pavlík, J. (1999). Sportovní gymnastika. Díl 1, Muži. Brno: Masarykova univerzita.
  • Kos, B. (1990). Gymnastické systémy. Praha: Univerzita Karlova.
  • Krištofič, J. (2004). Gymnastická průprava sportovce: 238 cvičení pro všestranný rozvoj pohybových dovedností. Praha: Grada Publishing.
  • Krištofič, J. (2004). Motoricko - funkční příprava sportovce. Lita sport.
  • Krištofič, J. (2008). Nářaďová gymnastika. Praha: ČOS.
  • Krištofič, J. (2006). Pohybová příprava dětí. Praha: Grada Publishing.
  • Kubička, J. et al. (1993). Vybrané kapitoly z teorie gymnastiky. Praha: Karolinum.
  • Nitka, J. (1993). Pohybová příprava pro sportovní gymnastiku. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého.
  • Růžičková, M., & Blahutková, M. (1999). Sportovní gymnastika. Díl 2, Ženy: přeskok, malá trampolína, kladina, kruhy v hupu, velká trampolína. Brno: Masarykova univerzita.
  • Skopová, M. (2005). Základní gymnastika. Praha: Karolinum.
  • Svatoň, V., Zámostná, A. (1993). Gymnastika - metodické listy (cvičení v akrobacii a na nářadí. Olomouc: Hanex.
  • Šopková, J., Formánková, S., Frőmel, K. (2001). Programované učební postupy přeskoků. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Zámostná, A., Mazurovová, Z., Procházková, J., Svatoň, V., Zítko, M., Knorre-Vlasáková, N., & Libra, M. (1997). Gymnastika: akrobacie a cvičení na nářadí. Praha: Svoboda.
  • Zítko, M. (2000). Všeobecná gymnastika (speciální učební texty). Praha: ČASPV.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ se zaměřením na speciální pedagogiku (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. st. ZŠ a SŠ maior (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ se specializacemi (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ a ochrana obyvatelstva (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní