Předmět: Sportovní specializace 1 - basketbal

« Zpět
Název předmětu Sportovní specializace 1 - basketbal
Kód předmětu KAS/SPBA1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hůlka Karel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Řešená témata: 1. Vstup do studia specializace (požadavky trenérského řádu ČBF, cíle, úkoly, terminologie, literatura, informační zdroje), 2. Řízení basketbalu u nás, v Evropě a ve Světě, 3. Historie basketbalu a charakteristika basketbalu, 3. Rozhodování a pravidla basketbalu a minibasketbalu, řízení utkání basketbalu a minibasketbalu, 4. Specifika tréninku dětí 6-10 let, LTAD, 5. Rozvoj kondice u dětí 6-10 let, 6. Základní pojmy z didaktiky sportovních her, 7. Didaktika herních činností a herních kombinací uplatnitelných v babybasketbale, 8. Představení podstaty EasyBasketbalu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Exkurze - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 25 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 53 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 52 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět je součástí cyklu předmětů Sportovní specializace - basketbal (1-4), jehož kompletní absolvování vede k získání licence "Trenér basketbalu III". Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou basketbalu dětí ve věku 6-10 let z pohledu didaktiky basketbalu, kineziologie, psychologie a didaktiky sportovního tréninku. Toto období pak odpovídá trenérské licenci D - " trenér babybasketbalu".
Student po absolvování předmětu dokáže vést tréninkový proces družstva přípravek do kategorie U10.
Předpoklady
Předmět je určen pouze pro studenty druhého ročníku bakalářského studia (denní i kombinovaná forma)učitelství TV v kombinaci s druhým předmětem, TVS, OCHO a ATV a splnění požadavků v předmětech KAS/DIBA.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozhovor, Hospitace, Seminární práce

Aktivní účast na seminářích a přednáškách, - 1x prezentace (20 hod.) - 1x seminární práce (36 hod.) - 1x praktický výstup (12 hod.) - 1x překlad odborného textu z anglického jazyka (20 hod.) - 26 x praxe v klubu - 6 tréninkových jednotek jako náslech a 7 tréninkových jednotek student povede (26 hod.)
Doporučená literatura
  • Atkins, K. (2004). Basketball offenses & plays. Champaign: Human Kinetics.
  • Brown, H. (2005). Let's talk defense!: Tips,skills, and drills for better defensive basketball. New York: McGraw-Hill.
  • Butler, J. (2003). Trampoty s rodom: feminizmus a podrývanie identity. Bratislava: Aspekt.
  • Dobrý, L., & Velenský, E. (1987). Košíková (teorie a didaktika). Praha: SPN.
  • Dovalil, J., Choutka, M., Svoboda, B., Hošek, V., Perič, T., Potměšil, J., Vránová, J., & Bunc, V. (2009). Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia.
  • Fink, D., & Johns, R. Ch. (2000). Drills for speed, agility, and quickness [Instructional picture]. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Griffin, L. L., & Butler, J. (2005). Teaching games for understanding: theory, research, and practice. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Krause, J. V., Meyer, D., & Meyer, J. (1999). Basketball skills & drills. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Lee, E. B., Ferrigno, V. A., & Santana, J. C. (2000). Training for speed, agility and quickness. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Lee, H. R. (2004). The basketball handbook. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • McKeag, D. B. (2003). Basketball. Malden, Mass: Blackwell Science.
  • Mitchell, L., Oslin, J. L., & Griffin, L. L. (2006). Teaching Sport Concepts and Skills-2nd Edition - A Tactical Games Approach. Champaign, IL: Human kinetics.
  • Mitchell, S. A., Oslin, J. L., & Griffin, L. L. (2005). Teaching sport concepts and skills: a tactical games approach. Champaign, ILL: Human Kinetics.
  • Oliver, J. (2004). Basketball fundamentals. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Procházka, Z. (2000). Pravidla basketbalu. Platná od 1.9.2000. Praha: ČBF.
  • Sigmon, Ch. (2003). 52-week basketball training. Champaign, IL: Human Kinetics.
  • Smith, R. (1998). Basketbal: velká encyklopedie: ilustrovaný průvodce po NBA. Praha: Václav Svojka.
  • Táborský, F. (1989). Metoda kvantitativního hodnocení herního výkonu. Praha: ČSTV.
  • Tomajko, D., & Dobrý, L. (2002). Didaktické styly a metodicko-organizační formy jako základ vyučování pohybových her. Tělesná výchova a sport mládeže. 68(4), 26-33.
  • Tomajko, D., & Dobrý, L. (2002). Manipulace s basketbalovým učivem. Tělesná výchova a sport mládeže. 68(5), 40-44.
  • Tomajko, D. (2002). Manipulace se zatížením v basketbalovém tréninku. In Argaj, G. (Ed.). Bratislava: Katedra hier FTVŠ UK Bratislava ve spolupráci se Slovenskou vedeckou spoločnosťou pre te.
  • Velenský, M. (2008). Pojetí basketbalového učiva pro děti a mládež. Praha: Karolinum.
  • Velenský, M. (1999). Street-ball: sportovní hra tříčlenných družstev na jeden koš. Praha: Olympia.
  • Wooten, M., & Gilbert, D. (1992). Coaching basketball successfully. Champaign (IL): Leisure Press.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport (2011) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní