1. Škola a její proměny v současné době. Transformace českého školství po roce 1989. Školský systém v ČR. Školská legislativa (Školský zákon, Zákon o pedagogických pracovnících, Pracovní řád pro učitele, dokumentace školy). Dokumenty zaměřené k právům dítěte (Všeobecná deklarace lidských práv (1948), Deklarace práv dítěte (1959), Úmluva o právech dítěte (1989). Vývoj a současný systém školské správy ČR. 2. Škola jako místo osobnostního, sociálního a kognitivního rozvoje žáků. Osobnostní rozvoj žáka jako součást kurikula ve školní výuce na 1. stupni základní školy. Intelektuální, mravní, estetický, pracovní a tělesný aspekt rozvoje osobnosti žáků. Sociální soužití ve třídě - jeho formy a možnosti ovlivňování. Řízení třídy. Metody výchovného působení. Normy chování. Školní řád. Možnosti a meze demokracie ve výchově. Prevence výchovných konfliktů. 3. Obsah výchovy a vzdělávání v primární škole. Vnější a vnitřní reforma školy. Národní kurikulum a vzdělávací standardy. Kurikulární reforma: kurikulum, standardy, vzdělávací programy. Práce učitele se vzdělávacím kurikulem. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Školní vzdělávací program, jeho tvorba. Výběr a struktura obsahu vzdělávání. Základní učivo. Učební plán, učební osnovy, učebnice. 4. Proces výchovy a vzdělávání v primární škole. Úloha výchovně vzdělávacího procesu v primární škole. Řízení tohoto procesu, jeho projektování a průběh. Fáze výchovně vzdělávacího procesu. Styly a typy výuky. Tradiční modely výuky a jejich inovace. Dominanty procesu výuky: aktivita, samostatnost, tvořivost. 5. Didaktické zásady a didaktické metody v primární škole. P 6. Organizační formy vyučování v primární škole. 7. Pedagogická evaluace a její zásady. 8. Pedagogická diagnostika v primární škole. 9. Příprava učitele na vyučování v plně organizované a malotřídní škole. 10. Žák na počátku školní docházky. Psychologické otázky připravenosti dítěte pro vstup do školy. 11. Žák ve výchovně vzdělávacím procesu. Výchova ve vazbě na vývojovou etapu mladšího školního věku. Charakteristika vývojové etapy žáka mladšího školního věku, jeho věkové a individuální zvláštnosti. 12. Učitel primární školy. Požadavky a předpoklady učitelské profese. Profesní vývoj učitele a jeho další vzdělávání. 13. Učitel a žák ve výchovně vzdělávacím procesu. Pedagogická komunikace a její význam pro zvýšení efektivnosti výchovy a vzdělávání žáků. 14. Práce učitele primární školy s žáky se specifickými poruchami učení a chování. 15. Rodina a škola jako základní sociální prostředí dítěte. Funkce rodiny, její znaky a typy. Dysfunkční rodiny a jejich vliv na školní úspěšnost dítěte. 16. Výchova ke zdraví jako součást komplexní výchovy v primární škole. Problematika sociálně patologických jevů, jejich kategorizace a prevence se zřetelem k pedagogické praxi.
|
-
Auger, M., T. - Boucharlat, Ch. (2005). Učitel a problémový žák. Praha.
-
Dovalil, J., Choutka, M., Svoboda, B., Hošek, V., Perič, T., Potměšil, J., Vránová, J., & Bunc, V. (2009). Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia.
-
Choutka, M., & Dovalil, J. (1991). Sportovní trénink. Praha: Olympia.
-
Kolláriková, Z., & Pupala, B. (2010). Předškolní a primární pedagogika =: Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál.
-
Lehnert, M., Novosad, J., Neuls, F., Langer, F., & Botek, M. Trénink kondice ve sportu.
-
Machová, J., Kubátová, D. (2006). Výchova ke zdraví pro učitele. Ústí nad Labem.
-
Moravec, R., Vanderka, M., Laczo, E., & Kampmiller, T. (2004). Teória a didaktika športu. Bratislava: Fakulta telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského.
-
Nelešovská,A., Spáčilová, H. (2008). Didaktika primární školy. Olomouc.
-
Perič, T., Levitová, A., Petr, M., Košťál, M., & Slavík, O. (2012). Sportovní příprava dětí. Praha: Grada.
-
Spáčilová, H. (2009). Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
ŠIKULOVÁ, R. Didaktika primární školy: vybraná témata oboru pro studenty učitelství 1. st. ZŠ.
-
Vališová, A., Kasíková, H. Pedagogika pro učitele .
|