Předmět: Pedagogika dětí mladšího školního věku

« Zpět
Název předmětu Pedagogika dětí mladšího školního věku
Kód předmětu KAS/KPDMV
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Bělka Jan, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Škola a její proměny v současné době. Transformace českého školství po roce 1989. Školský systém v ČR. Školská legislativa (Školský zákon, Zákon o pedagogických pracovnících, Pracovní řád pro učitele, dokumentace školy). Dokumenty zaměřené k právům dítěte (Všeobecná deklarace lidských práv (1948), Deklarace práv dítěte (1959), Úmluva o právech dítěte (1989). Vývoj a současný systém školské správy ČR. 2. Škola jako místo osobnostního, sociálního a kognitivního rozvoje žáků. Osobnostní rozvoj žáka jako součást kurikula ve školní výuce na 1. stupni základní školy. Intelektuální, mravní, estetický, pracovní a tělesný aspekt rozvoje osobnosti žáků. Sociální soužití ve třídě - jeho formy a možnosti ovlivňování. Řízení třídy. Metody výchovného působení. Normy chování. Školní řád. Možnosti a meze demokracie ve výchově. Prevence výchovných konfliktů. 3. Obsah výchovy a vzdělávání v primární škole. Vnější a vnitřní reforma školy. Národní kurikulum a vzdělávací standardy. Kurikulární reforma: kurikulum, standardy, vzdělávací programy. Práce učitele se vzdělávacím kurikulem. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Školní vzdělávací program, jeho tvorba. Výběr a struktura obsahu vzdělávání. Základní učivo. Učební plán, učební osnovy, učebnice. 4. Proces výchovy a vzdělávání v primární škole. Úloha výchovně vzdělávacího procesu v primární škole. Řízení tohoto procesu, jeho projektování a průběh. Fáze výchovně vzdělávacího procesu. Styly a typy výuky. Tradiční modely výuky a jejich inovace. Dominanty procesu výuky: aktivita, samostatnost, tvořivost. 5. Didaktické zásady a didaktické metody v primární škole. P 6. Organizační formy vyučování v primární škole. 7. Pedagogická evaluace a její zásady. 8. Pedagogická diagnostika v primární škole. 9. Příprava učitele na vyučování v plně organizované a malotřídní škole. 10. Žák na počátku školní docházky. Psychologické otázky připravenosti dítěte pro vstup do školy. 11. Žák ve výchovně vzdělávacím procesu. Výchova ve vazbě na vývojovou etapu mladšího školního věku. Charakteristika vývojové etapy žáka mladšího školního věku, jeho věkové a individuální zvláštnosti. 12. Učitel primární školy. Požadavky a předpoklady učitelské profese. Profesní vývoj učitele a jeho další vzdělávání. 13. Učitel a žák ve výchovně vzdělávacím procesu. Pedagogická komunikace a její význam pro zvýšení efektivnosti výchovy a vzdělávání žáků. 14. Práce učitele primární školy s žáky se specifickými poruchami učení a chování. 15. Rodina a škola jako základní sociální prostředí dítěte. Funkce rodiny, její znaky a typy. Dysfunkční rodiny a jejich vliv na školní úspěšnost dítěte. 16. Výchova ke zdraví jako součást komplexní výchovy v primární škole. Problematika sociálně patologických jevů, jejich kategorizace a prevence se zřetelem k pedagogické praxi.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická)
  • Semestrální práce - 8 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 4 hodiny za semestr
  • Účast na výuce - 13 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 7 hodin za semestr
Výstupy z učení
Hlavním cílem předmětu je získání znalostí v oblasti pedagogiky prvního stupně na základní škole.
Po absolvování předmětu studenti získají znalosti a dokáží se teoreticky a prakticky orientovat v problematice pedagogiky žáků prvního stupně základní školy.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test, Rozbor portfolia studenta, Seminární práce, Písemný test

Aktivní účast (min. 80 % při plnění stanovených aktivit) Seminární práce a powerpointová prezentace Splnění zápočtového testu (min. 70 %)
Doporučená literatura
  • Auger, M., T. - Boucharlat, Ch. (2005). Učitel a problémový žák. Praha.
  • Dovalil, J., Choutka, M., Svoboda, B., Hošek, V., Perič, T., Potměšil, J., Vránová, J., & Bunc, V. (2009). Výkon a trénink ve sportu. Praha: Olympia.
  • Choutka, M., & Dovalil, J. (1991). Sportovní trénink. Praha: Olympia.
  • Kolláriková, Z., & Pupala, B. (2010). Předškolní a primární pedagogika =: Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál.
  • Lehnert, M., Novosad, J., Neuls, F., Langer, F., & Botek, M. Trénink kondice ve sportu.
  • Machová, J., Kubátová, D. (2006). Výchova ke zdraví pro učitele. Ústí nad Labem.
  • Moravec, R., Vanderka, M., Laczo, E., & Kampmiller, T. (2004). Teória a didaktika športu. Bratislava: Fakulta telesnej výchovy a športu Univerzity Komenského.
  • Nelešovská,A., Spáčilová, H. (2008). Didaktika primární školy. Olomouc.
  • Perič, T., Levitová, A., Petr, M., Košťál, M., & Slavík, O. (2012). Sportovní příprava dětí. Praha: Grada.
  • Spáčilová, H. (2009). Pedagogická diagnostika v primární škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • ŠIKULOVÁ, R. Didaktika primární školy: vybraná témata oboru pro studenty učitelství 1. st. ZŠ.
  • Vališová, A., Kasíková, H. Pedagogika pro učitele .


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Učitelství tělesné výchovy pro 2. stupeň ZŠ a SŠ se specializacemi (2019) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní