Course: Didactics of Aerobic

« Back
Course title Didactics of Aerobic
Course code KAS/KDIAE
Organizational form of instruction Exercise + On-line Activities
Level of course Bachelor
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Kováčová Liběna, PaedDr. Ph.D.
Course content
Integrated approaches to teaching and training sports games. These approaches are based on faster development of game activities and game situations, progressive transition of learning in less variable conditions towards more variable practical conditions. An approach based on gradual integration of the cognitive and physical activity component of game performance. An approach based on understanding the allosteric learning model in the area of sports games.

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Observation, Demonstration
Learning outcomes

Upon completion of the course the student: - Is able to describe, explain and apply teaching approaches based on unstructured teaching of sports games, - Is knowledgeable about teaching approaches based on gradual integration of the cognitive and physical activity component of game performance, - Is knowledgeable about teaching approaches based on understanding and allosteric learning model in the area of sports games.
Prerequisites
No special prerequisities are requsted.

Assessment methods and criteria
Student performance, Didactic Test, Seminar Work

Active participation in seminars, seminar paper, project.
Recommended literature
  • Adamus, M., & Tomajko, D. (1994). Vyučovací postup při nácviku basketbalu [DVD]. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Adamus, M. (1997). Aplikace problémového vyučování při nácviku basketbalu ve školní tělesné výchově. Olomouc: UP.
  • Buchtel, J. et al. (2006). Teorie a didaktika volejbalu. Praha: Karolinum.
  • Černý, T. et al. (2007). Miniházená ve škole. Praha: ČSH.
  • Dobrý, L., & Semiginovský, B. (1988). Sportovní hry: výkon a trénink. Praha: Olympia.
  • Dobrý, L. (1992). ..aby se tělesná výchova nepřežila III. Těl. Vých. Mlád., 57(6), 1-6.
  • Dobrý, L. (1988). Didaktika sportovních her. Praha.
  • Haník, Z., & Lehnert, M. (2004). Volejbal. [Praha]: Český volejbalový svaz.
  • Kaplan, O. (1999). Volejbal. Praha: Grada.
  • Psotta, R., & Velenský, M. (2009). Základy didaktiky sportovních her. Praha: Karolinum.
  • Táborský, F. (2000). Házená ve škole. Praha: ČSH.
  • Tomajko, D., & Adamus, M. (1995). Využití problémového vyučování při nácviku basketbalu. In Sborník referátů z mezinárodní vědecké konference Hra v životě člověka (pp. 121-126). Plzeň: Západočeská Univerzita.
  • Tomajko, D. (1993). Aplikace didaktických stylů v basketbalu. Těl. Vých. Mlád. 59(4), 39-41.
  • Tomajko, D. (1997). Dynamický přístup k výuce sportovních her. In Sborní referátů z mezinárodního vědeckého semináře Didaktický proces v současném pojetí tělesné výchovy (pp. 67-70).. Olomouc: UP, FTK.
  • Tomajko, D. (1994). Epizody vyučovací jednotky s různými didaktickými styly. Těl. Vých. Sport. Mád., 60(8), 26-31.
  • Tůma, M., & Tkadlec, J. (2002). Házená: herní trénink, kondiční trénink, průpravná a herní cvičení. Praha: Grada.
  • Votík, J. (1995). Sportovní příprava mládeže v kopané. Plzeň: ITV.
  • Zapletalová, L., Přidal, V., & Tokár, J. (2001). Volejbal - učebné texty pre školenia trenérov 1. triedy. Bratislava: PEEM.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Physical Culture Study plan (Version): Physical Education Focused on Education and Special Education (2019) Category: Physical education and sport 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Physical Culture Study plan (Version): Physical Education and Sport for Education with Specializations (2019) Category: Physical education and sport 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Physical Culture Study plan (Version): Physical Education Focused on Education and Civic Defence (2019) Category: Physical education and sport 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Summer