|
Vyučující
|
-
Gabrhelík Tomáš, doc. MUDr. Ph.D.
-
Konupčiková Michaela, MUDr.
-
Lucká Ivana, MUDr.
-
Tylich Štěpán, MUDr.
-
Hrnčiříková Pavla, MUDr.
-
Klementová Olga, MUDr. Ph.D.
-
Konupčiková Dominika, MUDr.
-
Thinová Petra, MUDr.
-
Doubravská Lenka, MUDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Úvod do laické první pomoci. ZZS, TANR, TAPP. Integrovaný záchranný systém. BLS, PBLS, dušení. Poruchy vědomí. Krvácení, šok, amputace. Závažná poranění lebky a mozku, hrudníku a břicha. Crush syndrom. Tonutí. Poranění menšího rozsahu, klasifikace ran, poranění kostí a kloubů, páteře a míchy, fyzikální a termické příčiny poškození. Neúrazové urgentní stavy ? AIM, CMP, DM, epilepsie, hyperventilace, dušnost, trombóza, embolie, anafylaxe, intoxikace. Akutní stavy u dětí (epiglotitida, laryngitida, meningitida, astmatický záchvat, obstrukční bronchitida) a těhotných (překotný porod, extrauterinní gravidita, eklampsie/preeklampsie).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
|
Výstupy z učení
|
Studenti se seznámí s doporučenými postupy pro poskytování základních oživovacích postupů (BLS ? Basic Life Support) a tyto postupy se naučí prakticky zvládnout, seznámí se s péčí o nemocného v bezvědomí, budou znát principy prvotního ošetření zranění s velkým krvácením, budou umět diagnostikovat a provést prvotní ošetření zlomenin, poranění hrudníku a břicha, prvotní ošetření při postižení fyzikálními a chemickými vlivy.
Student je schopen: 1. Kontaktovat zdravotnickou záchrannou službu a efektivně komunikovat s operátorem. 2. Aplikovat doporučené postupy a poskytnout kardiopulmonální resuscitaci (KPR) dospělým (BLS) a dětem (PBLS). 3. Implementovat algoritmus pro hodnocení stavu vědomí, uložit postiženého do zotavovací polohy a uvolnit dýchací cesty. 4. Zajistit tepelný komfort postiženému a prokázat jak teoretické znalosti, tak praktické dovednosti v základních transportních technikách, včetně Rautekova manévru a transportu za účasti dvou a více zachránců. 5. Prokázat teoretické znalosti a praktické dovednosti v algoritmu postupu při dušení. 6. Porozumět postupu a poskytnout první pomoc osobám s podezřením na poranění páteře. 7. Vhodně polohovat postižené na základě specifických typů poranění a stavů (hlava, hrudník, břicho, kardiální obtíže, krvácení). 8. Rozlišit různé typy krvácení a implementovat algoritmus pro kontrolu masivního krvácení, včetně přímé komprese rány, tlakového obvazu a zásad použití škrtidla. 9. Identifikovat běžné akutní interní stavy a poskytnout odpovídající první pomoc, včetně akutního infarktu myokardu (AIM), cévní mozkové příhody (CMP), epilepsie, astmatického záchvatu/dušnosti, hypoglykemie, intoxikace, hyperventilace a anafylaxe.
|
|
Předpoklady
|
Základní znalosti biologie člověka na úrovni středního všeobecného vzdělání.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Požadavky pro úspěšné absolvování kurzu: 1. 90% aktivní účast na praktických cvičeních 2. Úspěšné složení písemného testu s minimálním skóre 70% správných odpovědí 3. Úspěšné vyřešení simulovaného krizového scénáře
|
|
Doporučená literatura
|
-
Bydžovský, J. (2011). Předlékařská první pomoc. Praha: Grada.
-
Český červený kříž. (2017). Standardy první pomoci. Praha: Český červený kříž.
-
Franěk, O., Trčková, P. (2012). Příručka první pomoci. Tábor: Mimoni.
-
Klementa, B., Klementová, O., & Marcián, P. (2014). Resuscitace. Olomouc: Epava.
-
Štěpánek, K. (2011). První pomoc zážitkem. Praha: Computer Press.
|