| Název předmětu | Anesteziologie a intenzivní medicína |
|---|---|
| Kód předmětu | KAR/VC023 |
| Organizační forma výuky | Praxe + Cvičení + Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 5 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Kardiopulmonální resuscitace: Rozšířená podpora života (ALS), Pediatrická rozšířená podpora života (PALS). Manuální defibrilátor. Nácvik na vysoce věrném simulátoru. Anestezie: Předanestetické vyšetření, typy anestezie, farmakologické látky, průběh procedury a komplikace. Zajištění dýchacích cest. Monitorování pacienta během a po anestezii. Perioperační péče. Léčba akutní a chronické bolesti. Trénink na simulátoru a praktická zkušenost na anesteziologickém oddělení. Intenzivní péče: Aspekty intenzivní péče (protokoly JIP, monitorování, stabilizace pacienta, problematika nozokomiálních infekcí). Výživa. Respirační insuficience, syndrom akutní dechové tísně (ARDS) a základy umělé plicní ventilace. Šokové stavy a sepse. Program dárcovství orgánů. Mozková smrt a její stanovení. Etika v anesteziologii a intenzivní péči a paliativní péče. Praktický výcvik na jednotkách akutní i chronické intenzivní péče.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
| Výstupy z učení |
|
Cíle předmětu jsou: 1. Naučit studenty poskytovat základní a rozšířenou kardiopulmonální resuscitaci, včetně získání dovedností k zajištění průchodnosti dýchacích cest pomocí jednoduchých pomůcek nebo provedením jiných život zachraňujících postupů. 2. Instruovat studenty v hodnocení stavu pacientů a jejich přípravě před anestezií. 3. Seznámit studenty se základními postupy při vedení anestezie s využitím dostupných anestetických technik. 4. Naučit studenty adekvátně léčit akutní a chronickou bolest. 5. Obeznámit studenty s organizací intenzivní péče, spektrem poskytované péče a etickými aspekty. 6. Seznámit studenty se základy umělé plicní ventilace, infúzní léčby, nutriční intervence a dalších podpůrných technik. 7. Naučit studenty referovat informace o aktuálním zdravotním stavu, dosavadní odpovědi na léčbu a navrhnout další terapeutický postup či limitaci terapie
Studenti budou po absolovování předmětu: 1. Znát doporučené postupy pro rozšířenou neodkladnou resuscitaci (ALS) a pediatrickou rozšířenou neodkladnou resuscitaci (PALS), prakticky si osvojí tyto postupy a zdokonalí své dovednosti v základní neodkladné resuscitaci (BLS) a pediatrické základní neodkladné resuscitaci (PBLS). Seznámeni s teorií krizového řízení zdrojů (CRM) a rozvinou své technické i netechnické dovednosti. 2. Schopni zhodnotit anesteziologické riziko pacienta pomocí ASA klasifikace, posoudit riziko obtížné intubace a pooperační nauzey a zvracení (PONV) a seznámí se s doporučenými postupy prevence PONV. Schopni diskutovat o různých technikách celkové a regionální anestezie u dospělých a dětí. Obeznámeni s podáváním anestezie pro chirurgické i diagnostické výkony. Znát základní pomůcky pro zajištění dýchacích cest (včetně obtížných dýchacích cest). Rozumět základním farmakologickým látkám používaným v anestezii, jejich indikacím, kontraindikacím a nežádoucím účinkům. Schopni vyjmenovat, rozpoznat a zahájit léčbu nejzávažnějších komplikací spojených s anestezií. Rozumět základním součástem anestetických přístrojů, monitorů a dalšího anestetického vybavení (včetně ultrazvuku). Obeznámeni s environmentálními riziky spojenými s inhalačními anestetiky a metodami minimalizace jejich dopadu na životní prostředí. Rozumět monitorování pacienta po anestezii a využití dospávacích pokojů. 3. Chápat základní aspekty akutní a chronické bolesti, včetně základních farmakologických a nefarmakologických přístupů k léčbě. Schopni hodnotit intenzitu bolesti pomocí vizuální analogové škály (VAS) a číselné hodnotící škály (NRS). Seznámeni se základy regionální anestezie, včetně relevantní anatomie pro regionální techniky v chirurgii a léčbě bolesti, běžně používaných léků a často využívaných ultrazvukem naváděných blokádových technik. 4. Schopni diskutovat o indikacích k přijetí pacientů na jednotku intenzivní péče, znát základní kritéria přijetí a kontraindikace. Obeznámeni se standardním a rozšířeným monitorováním pacientů na JIP. Naučí se vyšetřovat pacienty v bezvědomí. Rozumět nejdůležitějším příčinám akutní a chronické respirační insuficience a být schopni diskutovat o klinickém obrazu, léčbě a prognóze. Znát doporučené postupy pro diagnostiku a léčbu sepse a rozumět základům racionální antibiotické terapie. Schopni diagnostikovat šokový stav a diskutovat o různých typech šoku, jejich klinickém obrazu a léčbě. Seznámeni se základy problematiky výživy v kritických stavech, včetně enterální a parenterální výživy, indikací, kontraindikací a nutričních cílů. Schopni zhodnotit stav výživy a nutriční riziko pacienta. Rozumět základním poruchám homeostázy - acidobazickým poruchám, poruchám hydratace a jejich příčinám, a být schopni zahájit jejich léčbu. Obeznámeni s dárcovskými programy orgánů a rolí intenzivní medicíny v této oblasti, včetně stanovení mozkové smrti a problematiky darování orgánů po zástavě oběhu a od žijících dárců. Seznámeni s etickými problémy v intenzivní medicíně a základy paliativní péče, rozhodnutími o ukončení života v kontextu intenzivní medicíny, a být schopni o těchto tématech diskutovat. |
| Předpoklady |
|
Znalost anatomie, fyziologie, patofyziologie všech orgánových systémů zejména respiračního, kardiovaskulárního a nervového, základní znalost acidobazické a elektrolytové rovnováhy, homeostázy organismu. Znalost farmakologie zejména léků běžně používaných v anestezii a intenzivní péči (anestetika, svalová relaxancia, vazopresory, inotropika, sedativa, analgetika), mechanismy účinků léků, farmakodynamika, farmakokinetika). Znalost běžných infekcí včetně nozokomiálních, původců sepse a znalost principů racionální antibiotické terapie. Základní znalost imunologie. Znalost interní a chirurgické propedeutiky vč. praktických dovedností (vyšetření pacienta, monitorace vitálních funkcí, EKG). Interpretace základních RTG, CT a ultrazvukových nálezů. Základní znalost etických principů a komunikace. Znalosti a dovednosti pro poskytování laické kardiopulmonální resuscitace dětí a dospělých. Obecné chirurgické znalosti (typy operací, předoperační příprava pacienta). Znalost základů sterilních technik a prevence infekcí. Schopnost interpretovat základní laboratorní výsledky.
CH1/VC013 ----- nebo ----- CH1/VC041 a zároveň URG/VC023 a zároveň FAR/VCA32 ----- nebo ----- FAR/VCB11 |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Aktivní účast na simulacích, zápočtový test, závěrečný test, 90% účast na seminářích. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2025) | Kategorie: Lékařské vědy | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) | Kategorie: Lékařské vědy | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: - |