Předmět: Anesteziologie a intenzivní medicína

« Zpět
Název předmětu Anesteziologie a intenzivní medicína
Kód předmětu KAR/VC023
Organizační forma výuky Praxe + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Gabrhelík Tomáš, doc. MUDr. Ph.D.
  • Kleinerová Tereza, MUDr.
  • Bendžala Tomáš, MUDr. Bc.
  • Krupárová Magdaléna, MUDr.
  • Mačuga Filip, MUDr.
  • Macháčková Aylin, MUDr.
  • Skálová Jitka, MUDr.
  • Švec Martin, MUDr.
  • Tylich Štěpán, MUDr.
  • Vogl Miroslav, MUDr.
  • Máca Jan, doc. MUDr.
  • Bednaříková Michaela, MUDr.
  • Krch David, MUDr.
  • Michlová Markéta, MUDr.
  • Papajčík Branislav, MUDr.
  • Axmann Karel, MUDr.
  • Dostálová Kateřina, MUDr. Ph.D.
  • Doubravská Lenka, MUDr. Ph.D.
  • Frančáková Jana, MUDr.
  • Fritscherová Šárka, MUDr. Ph.D.
  • Görcs Roland, MUDr.
  • Vaculíková Lucie, MUDr.
  • Klementa Bronislav, MUDr.
  • Klementová Olga, MUDr. Ph.D.
  • Koutná Jiřina, MUDr.
  • Pieran Marek, MUDr.
  • Král Michal, MUDr.
  • Minarik Pavel, MUDr.
  • Vavrečková Tereza, MUDr.
  • Kochtová Johana, MUDr.
  • Čechmánek Tomáš, MUDr.
  • Vinkler Marek, MUDr.
  • Brigant Tomáš, MUDr.
  • Siman Branislav, MUDr.
  • Konupčiková Michaela, MUDr.
  • Konupčiková Dominika, MUDr.
  • Papaj Jakub, MUDr.
  • Papajk Jan, MUDr. Ph.D.
  • Thinová Petra, MUDr.
  • Lucká Ivana, MUDr.
Obsah předmětu
Kardiopulmonální resuscitace: Rozšířená podpora života (ALS), Pediatrická rozšířená podpora života (PALS). Manuální defibrilátor. Nácvik na vysoce věrném simulátoru. Anestezie: Předanestetické vyšetření, typy anestezie, farmakologické látky, průběh procedury a komplikace. Zajištění dýchacích cest. Monitorování pacienta během a po anestezii. Perioperační péče. Léčba akutní a chronické bolesti. Trénink na simulátoru a praktická zkušenost na anesteziologickém oddělení. Intenzivní péče: Aspekty intenzivní péče (protokoly JIP, monitorování, stabilizace pacienta, problematika nozokomiálních infekcí). Výživa. Respirační insuficience, syndrom akutní dechové tísně (ARDS) a základy umělé plicní ventilace. Šokové stavy a sepse. Program dárcovství orgánů. Mozková smrt a její stanovení. Etika v anesteziologii a intenzivní péči a paliativní péče. Praktický výcvik na jednotkách akutní i chronické intenzivní péče.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cíle předmětu jsou: 1. Naučit studenty poskytovat základní a rozšířenou kardiopulmonální resuscitaci, včetně získání dovedností k zajištění průchodnosti dýchacích cest pomocí jednoduchých pomůcek nebo provedením jiných život zachraňujících postupů. 2. Instruovat studenty v hodnocení stavu pacientů a jejich přípravě před anestezií. 3. Seznámit studenty se základními postupy při vedení anestezie s využitím dostupných anestetických technik. 4. Naučit studenty adekvátně léčit akutní a chronickou bolest. 5. Obeznámit studenty s organizací intenzivní péče, spektrem poskytované péče a etickými aspekty. 6. Seznámit studenty se základy umělé plicní ventilace, infúzní léčby, nutriční intervence a dalších podpůrných technik. 7. Naučit studenty referovat informace o aktuálním zdravotním stavu, dosavadní odpovědi na léčbu a navrhnout další terapeutický postup či limitaci terapie
Studenti budou po absolovování předmětu: 1. Znát doporučené postupy pro rozšířenou neodkladnou resuscitaci (ALS) a pediatrickou rozšířenou neodkladnou resuscitaci (PALS), prakticky si osvojí tyto postupy a zdokonalí své dovednosti v základní neodkladné resuscitaci (BLS) a pediatrické základní neodkladné resuscitaci (PBLS). Seznámeni s teorií krizového řízení zdrojů (CRM) a rozvinou své technické i netechnické dovednosti. 2. Schopni zhodnotit anesteziologické riziko pacienta pomocí ASA klasifikace, posoudit riziko obtížné intubace a pooperační nauzey a zvracení (PONV) a seznámí se s doporučenými postupy prevence PONV. Schopni diskutovat o různých technikách celkové a regionální anestezie u dospělých a dětí. Obeznámeni s podáváním anestezie pro chirurgické i diagnostické výkony. Znát základní pomůcky pro zajištění dýchacích cest (včetně obtížných dýchacích cest). Rozumět základním farmakologickým látkám používaným v anestezii, jejich indikacím, kontraindikacím a nežádoucím účinkům. Schopni vyjmenovat, rozpoznat a zahájit léčbu nejzávažnějších komplikací spojených s anestezií. Rozumět základním součástem anestetických přístrojů, monitorů a dalšího anestetického vybavení (včetně ultrazvuku). Obeznámeni s environmentálními riziky spojenými s inhalačními anestetiky a metodami minimalizace jejich dopadu na životní prostředí. Rozumět monitorování pacienta po anestezii a využití dospávacích pokojů. 3. Chápat základní aspekty akutní a chronické bolesti, včetně základních farmakologických a nefarmakologických přístupů k léčbě. Schopni hodnotit intenzitu bolesti pomocí vizuální analogové škály (VAS) a číselné hodnotící škály (NRS). Seznámeni se základy regionální anestezie, včetně relevantní anatomie pro regionální techniky v chirurgii a léčbě bolesti, běžně používaných léků a často využívaných ultrazvukem naváděných blokádových technik. 4. Schopni diskutovat o indikacích k přijetí pacientů na jednotku intenzivní péče, znát základní kritéria přijetí a kontraindikace. Obeznámeni se standardním a rozšířeným monitorováním pacientů na JIP. Naučí se vyšetřovat pacienty v bezvědomí. Rozumět nejdůležitějším příčinám akutní a chronické respirační insuficience a být schopni diskutovat o klinickém obrazu, léčbě a prognóze. Znát doporučené postupy pro diagnostiku a léčbu sepse a rozumět základům racionální antibiotické terapie. Schopni diagnostikovat šokový stav a diskutovat o různých typech šoku, jejich klinickém obrazu a léčbě. Seznámeni se základy problematiky výživy v kritických stavech, včetně enterální a parenterální výživy, indikací, kontraindikací a nutričních cílů. Schopni zhodnotit stav výživy a nutriční riziko pacienta. Rozumět základním poruchám homeostázy - acidobazickým poruchám, poruchám hydratace a jejich příčinám, a být schopni zahájit jejich léčbu. Obeznámeni s dárcovskými programy orgánů a rolí intenzivní medicíny v této oblasti, včetně stanovení mozkové smrti a problematiky darování orgánů po zástavě oběhu a od žijících dárců. Seznámeni s etickými problémy v intenzivní medicíně a základy paliativní péče, rozhodnutími o ukončení života v kontextu intenzivní medicíny, a být schopni o těchto tématech diskutovat.
Předpoklady
Znalost anatomie, fyziologie, patofyziologie všech orgánových systémů zejména respiračního, kardiovaskulárního a nervového, základní znalost acidobazické a elektrolytové rovnováhy, homeostázy organismu. Znalost farmakologie zejména léků běžně používaných v anestezii a intenzivní péči (anestetika, svalová relaxancia, vazopresory, inotropika, sedativa, analgetika), mechanismy účinků léků, farmakodynamika, farmakokinetika). Znalost běžných infekcí včetně nozokomiálních, původců sepse a znalost principů racionální antibiotické terapie. Základní znalost imunologie. Znalost interní a chirurgické propedeutiky vč. praktických dovedností (vyšetření pacienta, monitorace vitálních funkcí, EKG). Interpretace základních RTG, CT a ultrazvukových nálezů. Základní znalost etických principů a komunikace. Znalosti a dovednosti pro poskytování laické kardiopulmonální resuscitace dětí a dospělých. Obecné chirurgické znalosti (typy operací, předoperační příprava pacienta). Znalost základů sterilních technik a prevence infekcí. Schopnost interpretovat základní laboratorní výsledky.
CH1/VC013
----- nebo -----
CH1/VC041 a zároveň URG/VC023 a zároveň FAR/VCA32
----- nebo -----
FAR/VCB11

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Aktivní účast na simulacích, zápočtový test, závěrečný test, 90% účast na seminářích.
Doporučená literatura
  • Aberger, K., Wang, D. (2023). Paliativní medicína pro nemocniční lékaře. Kazuistiky z každodenní praxe. Praha: Cesta domů.
  • Adamus, M. a kol. (2012). Základy anesteziologie, intenzívíní medicíny a léčby bolesti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Ball, C.M., Phillips, R.S. (2004). Akutní medicína do kapsy. Praha: Grada.
  • Bužgová, R. (2015). Paliativní péče ve zdravotnických zařízeních: potřeby, hodnocení, kvalita života.. Praha: Grada.
  • Drábková, J. (1997). Akutní stavy v první linii. Praha: Grada.
  • Kalvach, Z. (2019). Manuál paliativní péče o umírající pacienty: pomoc při rozhodování v paliativní nejistotě.. Praha: Cesta domů.
  • Klementa, B., Klementová, O., & Marcián, P. (2014). Resuscitace. Olomouc: Epava.
  • Pokorný, J. (2010). Lékařská první pomoc. Praha: Galén.
  • Sláma, O., Kabelka, L. (2022). Paliativní medicína pro praxi. Praha: Galén.
  • Sochor, M., Závadová, I., Sláma, O. (2019). Paliativní péče v onkologii. Praha: Mladá fronta.
  • Ševčík, P., Matějovič, M., Černý, V., Cvachovec, K., & Chytra, I. Intenzivní medicína.
  • Vítovec, J., Černý, V., Ševčík, P. (2003). Intenzivní medicína. Praha: Galén.
  • Vymazal, T., Michálek, P., Klementová, O. (2021). Anesteziologie (nejen) k atestaci. Praha: Grada.
  • Vymazal,T., a kol. (2015). Doporučené postupy pro podávání anestezie dětem a dospělým. Praha: Mladá fronta.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2025) Kategorie: Lékařské vědy 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: -
Fakulta: Lékařská fakulta Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) Kategorie: Lékařské vědy 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: -