Vyučující
|
-
Dömischová Ivona, PhDr. Ph.D.
-
Mountney Pierce
-
Anténe Petr, Mgr. Ph.D.
-
Obenausová Světlana, PhDr. Ph.D.
-
Babická Blanka, Mgr. Ph.D.
-
Flajšar Jiří, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V úvodní části kurzu se zaměříme na definování kultury, národní identity a jejích symbolů. Začneme českou identitou, dále se budeme věnovat britské a americké. Dále se budeme zabývat rozborem stereotypů, a předsudků. Neopomineme však ani zeměpisný přehled a místopis Velké Británie a USA. Podíváme se i na to, jak geografické podmínky pomáhaly utvářet národní historii a identitu těchto tří zmíněných kultur. Stranou nezůstanou ani otázky menšin, multikulturní společnosti, vzdělání, umění, architektury. Nevyhneme se ani politice a problematickým otázkám historie a současnoti. Témata budou rozložena do obou semestrů. Přehled probíraných témat není fixní, může se měnit s ohledem na to, jaká témata si studenti vyberou pro své prezentace. Studenti si po konzultaci s učitelem vyberou téma, které chtějí zpracovat jako PowerPointovou prezentaci a předvést ji celé skupině. Prezentace bude týden před předvedením dodána učiteli ke kontrole. Tento kurz je doplněn bohatě vybavenou online studijní oporou, v níž jsou umístěny materiály ke studiu, zajímavé články, o nichž studenti diskutují v online fórech či píší své postřehy v online domácích úkolech. Součástí opory jsou i interaktivní cvičení a kvízy, testy, obrazový materiál a videa. Látka v opoře bude flexibilně doplňována. Tento dvousemestrální kurz je zakončen zkouškou v letním semestru, která bude mít podobu online testu založeného na látce probírané v obou semestrech.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Nejde o tradiční faktograficky zaměřený kurz reálií, nýbrž o učitelem řízenou diskusi na dané téma, v níž studenti vycházejí z poznatků získaných z velkého množství publikovaných i nepublikovaných materiálů a z prezentací studentů, které jsou založeny na vlastním výzkumu studentů.
|
Předpoklady
|
Schopnost studovat a diskutovat v angličtině.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Aktivní účast na prezenční výuce, včasné příchody. Vypracování domácích zadání a studium doporučených materiálů. Zpracování powerpointové prezentace. Zápočet bude udělen na základě předvedené prezentace jakož i soustavné práce studentů v hodinách i v kurzu Moodle.
|
Doporučená literatura
|
-
(2005). Longman Dictionary of English Language and Culture. Harlow.
-
Campbell, N., Kean, A. (2006). American Cultural Studies: An Introduction to American Culture.. New York.
-
Crowther, J. (ed.). (1999). Oxford Guide to British and American Culture. Oxford.
-
CRYSTAL, D. (2003). The Cambridge Encyclopedia of the English Language. Cambridge.
-
Storry, M., Childs, P. (2007). British Cultural Identities.. London.
|