Předmět: Udržitelný přístup k rozvoji venkova 2

« Zpět
Název předmětu Udržitelný přístup k rozvoji venkova 2
Kód předmětu KAE/UPV2
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vorobljevová Veronika, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Klíčové poznatky z předmětu - Udržitelný přístup k rozvoji venkova 1 2. Vybavenost venkovských obcí 3. Programy rozvoje venkova v ČR 4. Financování rozvoje venkova 5. Problémy a příležitosti na venkově 6. Trh práce (zaměstnanost) a pracovní příležitosti na venkově 7. Podnikání na venkově a význam dotací 8. Úloha inovací ve venkovském prostoru 9. Udržitelný rozvoj venkova s využitím Smart řešení 10. Ekologické zemědělství 11. Precizní zemědělství 12. Případové studie úspěšných projektů (energeticky soběstačné obce) 13. Shrnutí a příprava na písemnou zkoušku

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 24 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 20 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět navazuje na kurz ze zimního semestru a rozvíjí znalosti o udržitelném rozvoji venkova. Zaměřuje se na financování, strategické dokumenty a programy rozvoje venkova. Studující se seznámí s možnostmi podnikání na venkově a případovými studiemi energeticky soběstačných obcí. Předmět objasňuje následující pojmy: Smart řešení pro udržitelný rozvoj venkova, programy rozvoje venkova, ekologické a precizní zemědělství.
Absolvent kurzu: porozumí principům udržitelného rozvoje venkova a jeho financování, orientuje se v programech rozvoje venkova a smart řešeních, získá znalosti o ekologickém a precizním zemědělství.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Závěrečný projekt

Zápočet je studujícím udělen splněním účasti na skupinové prezentaci během semináře. Na úvodní hodině předmětu budou studujícím upřesněny konkrétní požadavky a témata pro zpracování prezentace. Prezentace budou probíhat v rámci seminářů. Odpovědnost za splnění prezentace je týmová. K prezentaci je požadováno písemné shrnutí v rozsahu 5 normostran (1 ns je 1 800 znaků včetně mezer). ­V rámci písemného shrnutí budou studující vystupovat v roli peer hodnotitelů. ­Studujícím budou v průběhu semestru zadávány úkoly prostřednictvím Moodle. ­V případě, že bude do výuky pozván odborník z praxe, je docházka povinná a účast bude jednou z podmínek pro udělení zápočtu. Aktivní zapojení do diskuse na seminářích. Aktuální materiály jsou k dispozici v Moodle od začátku letního semestru, včetně veškerých informací potřebných k získání zápočtu. Kurz je zakončen složením písemné zkoušky. Informace k písemné zkoušce budou sděleny v průběhu semestru. V případě nízkého počtu zapsaných studentů bude forma zkoušky ještě upřesněna. V kurzu není stanovena povinná docházka, ale je doporučena. Povinná účast je vyžadována v termínu vlastní prezentace a v případě účasti odborníka z praxe na výuce.
Doporučená literatura
  • Cloke, P. J., Mardsden, T., &Mooney, P. h. (2006). Handbook of rural studies. Sage Publications..
  • Jeřábek, M., Dokoupil, J., Fiedor, D., Krejčová, N., Šimáček, P., Wokoun, R., & Zich, F. (2021). Nové vymezení periferií Česka. Geografie, 126(4), 419?443..
  • Ježek, J. (2020). Adaptační strategie rozvoje venkova. Příklady dobré praxe. Západočeská univerzita v Plzni.
  • Klufová, R. (2015). Demografický vývoj a typologie českého venkova v kontextu prostorových souvislostí. Wolters Kluwer.
  • Majerová, V., & Herová, I. (2009). Český venkov 2008: proměny venkova. Česká zemědělská univerzita, Provozně ekonomická fakulta..
  • Musil, J., & Müller, J. (2008). Vnitřní periferie v České republice jako mechanismus sociální exkluze. Sociologický časopis. 44(2), 321-348. DOI: 10.13060/00380288.2008.44.2.05.
  • Pělucha, M., & kol. (2012). Venkov na prahu 21. století. Praha: Alfa Nakladatelství, s.r.o..
  • Svobodová, H., & Věžník, A. (2014). Úvod do geografie venkova. Katedra geografie, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity..
  • Vidovićová, L., Kafková, M. P., Hubatková, B., & Batista, L. (2018). Stárnutí na venkově ? podoby aktivního stárnutí a kvalita života v rurálních oblastech. Czech Sociological Review 2023, 59(1): 101-106.
  • Ženka, J., & Pavlík, A. (2021). Podíl zaměstnanosti ve zpracovatelském průmyslu ve venkovských oblastech na úrovni SO ORP v roce 2017 In: Atlas rozvoje venkova. Dostupné z: https://atlasvenkova.osu.cz/mapove-vystupy/.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Ekonomicko-manažerská studia (2019) Kategorie: Ekonomie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Ekonomicko-manažerská studia (2023) Kategorie: Ekonomie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -