Předmět: Udržitelný přístup k rozvoji venkova 1

« Zpět
Název předmětu Udržitelný přístup k rozvoji venkova 1
Kód předmětu KAE/UPV1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vorobljevová Veronika, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Teoretická východiska venkova 2. Charakteristika venkovských oblastí v ČR 3. Periferie 4. Historický přehled podnikání na českém venkově 5. Venkovská obec - veřejná správa 6. Život na venkově - infrastruktura, bydlení, životní styl, cíle, hodnoty a volný čas 7. Aktéři rozvoje venkova 8. Místní akční skupina a jejich role v rozvoji venkova 9. Trvale udržitelný rozvoj (pilíře, principy a cíle) 10. Strategické dokumenty (Místní agenda 21 a Strategický rámec České republiky 2030) 11. Případové studie 12. Budoucnost venkova 13. Shrnutí

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 34 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Kurz se zaměřuje na rozvoj venkova v ČR, jeho specifika a klíčové aktéry s důrazem na udržitelnost. Studující se seznámí s fungováním veřejné správy na úrovni obcí, strategickými dokumenty a aktuálními výzvami venkova. Předmět objasňuje následující pojmy: periferie, místní akční skupina, trvale udržitelný rozvoj, strategické dokumenty (Místní agenda 21, Strategický rámec ČR 2030).
Absolvent kurzu: porozumí specifikům venkovských oblastí, orientuje se v principech udržitelného rozvoje venkova, porozumí strategickým dokumentům.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Písemný test

­Studujícím budou v průběhu semestru zadávány úkoly prostřednictvím Moodle. Aktivní zapojení do diskuse na seminářích. Pravidelná docházka, povoleny jsou maximálně 3 absence. ­V případě, že bude do výuky pozván odborník z praxe, je docházka povinná a účast studujícího bude jednou z podmínek pro udělení zápočtu. ­ Kurz je zakončen písemným zápočtovým testem. Aktuální materiály jsou k dispozici v Moodle od začátku zimního semestru, včetně veškerých informací potřebných k získání zápočtu.
Doporučená literatura
  • https://osn.cz/en/unic/. https://osn.cz/en/unic/.
  • https://www.cr2030.cz/. https://www.cr2030.cz/.
  • https://www.nsmascr.cz/. https://www.nsmascr.cz/.
  • Jeřábek, M., Dokoupil, J., Fiedor, D., Krejčová, N., Šimáček, P., Wokoun, R., & Zich, F. (2021). Nové vymezení periferií Česka. Geografie, 126(4), 419?443..
  • Musil, J., & Müller, J. (2008). Vnitřní periferie v České republice jako mechanismus sociální exkluze. Sociologický časopis. 44(2), 321-348. DOI: 10.13060/00380288.2008.44.2.05.
  • Strategický rámec České republiky 2030. Strategický rámec České republiky 2030.
  • Strategie regionálního rozvoje 2021-2027. Strategie regionálního rozvoje 2021-2027.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Ekonomicko-manažerská studia (2019) Kategorie: Ekonomie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Ekonomicko-manažerská studia (2023) Kategorie: Ekonomie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -