|
Vyučující
|
-
Kubátová Jaroslava, doc. Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Lidský kapitál, kreativní lidský kapitál 2. Rozdíly mezi národními kulturami na základě Hofstedeho kulturních dimenzí 3. Kulturní rozdíly ve vymezení a chápání kreativity v různých kulturách 4. Individuální a skupinová kreativita v různých kulturách, její vnímaná hodnota 5. Význam klíčových mezikulturních faktorů na práci kreativních pracovníků 6. Vliv kulturních rozdílů v mezinárodním prostředí na řízení 7. Kultura vztahů pod vlivem národní a organizační kultury 8. Hierarchie a postavení jednotlivce, vnímání času, způsoby komunikace v různých kulturách 9. Vztah mezi kreativitou, manažerským stylem a kulturou 10. Mezikulturní synergie a její využití v kreativních odvětvích 11. - 12. Případové studie z interkulturního/multikulturního prostředí, analýzy, diskuse
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 84 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 16 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět volně navazuje na předmět Management and Leadership. Cílem předmětu je připravit studenty na práci v interkulturním/multikulturním prostředí. Interkulturní manažer je zodpovědný za to, že komunikace mezi spolupracovníky, klienty a dalšími subjekty je nezatížená vlivem jednotlivých kultur a v jejich důsledku vznikajících nedorozumění. Proto manažer musí disponovat interkulturním povědomím i schopností využívat potenciálu různosti kultur. Pro rozvoj těchto kompetencí budou v kurzu kromě teorie využívány praktické případové studie z reálného prostředí.
Schopnost profesně působit v interkulturním prostředí.
|
|
Předpoklady
|
Znalosti z předmětu Management and Leadership.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Zpracování a odevzdání písemné seminární práce (zadání viz níže). Práce musí naplnit zadání a být odevzdána do stanoveného termínu (bude uveden v Moodle). Práce bude schválena/neschválena vyučující. Práci lze dopracovat nejvýše 2x, a to vždy do termínu stanoveného vyučující, zpravidla jeden týden po uděleném negativním hodnocení. V případě neodevzdání práce v termínu je další (druhý a max. třetí) termín vždy týden po termínu předchozím. Zadání seminární práce: Analýza případové studie z interkulturního/multikulturního prostředí Cílem je zpracovat seminární práci, která analyzuje konkrétní situaci z interkulturního nebo multikulturního profesního prostředí. Zaměřte se zejména na to, jak kulturní rozdíly ovlivnily komunikaci, spolupráci, kreativitu a manažerské přístupy. Vyberte si případovou studii dle vlastní volby: - z odborné literatury - z veřejně dostupných zdrojů (např. zprávy, články, reportáže) - nebo na základě vlastní zkušenosti z praxe či studia Práce musí obsahovat následující části: 1. Popis kontextu případu - Stručný popis situace a zapojených kultur, vymezení manažerského problému 2. Kulturní analýza - Identifikace a popis kulturních rozdílů (například pomocí Hofstedeho dimenzí) - Vysvětlení případných kulturních nedorozumění nebo bariér 3. Dopady na kreativitu a spolupráci - Vnímání kreativity v kontextu daných kultur - Analýza dopadu kulturních rozdílů na kreativitu a týmovou spolupráci 4. Manažerský přístup - Zhodnocení způsobu, jakým vedoucí pracovník/ce/ci přistupoval/a/i/y k interkulturním aspektům spolupráce - Vlastní zhodnocení vhodnosti zvolených manažerských stylů a přístupů 5. Interkulturní synergie - Zhodnocení, zda se podařilo využít potenciál kulturní rozmanitosti - Identifikace příležitostí pro využití odlišností kulturního potenciálu 6. Poučení a doporučení - Hlavní závěry a doporučení pro manažery/ky v obdobných situacích Formální požadavky: - Citace a seznam literatury dle akademických zvyklostí - Deklarace využití GAI: Pokud je při zpracování práce využita generativní umělá inteligence (GAI), jsou studující povinni toto využití v práci transparentně deklarovat. Konkrétně uvedou: název použitého nástroje, jeho verzi a datum přístupu, konkrétní účel použití. Akceptováno je využití GAI jako podpory pro vlastní tvorbu. Vydávání výstupů GAI za vlastní tvorbu je považováno za překročení etického kodexu UP se všemi navazujícími důsledky. - Dodržení termínu odevzdání: stanoven v Moodle Kritéria hodnocení práce a jejich naplnění: Popis případu a jeho kontextu: Dobrý výběr případu, jasně a přehledně popsaný kontext, relevantní informace Kulturní analýza: Důkladná analýza kulturních rozdílů, vhodně použitý teoretický rámec (např. dle Hofstedeho) Analýza vlivu na kreativitu a spolupráci: Hluboká reflexe dopadů kulturních rozdílů ve vazbě na kreativitu a spolupráci Analýza manažerského přístupu: Kritické zhodnocení přístupů, vazba na kulturní kontext Zhodnocení interkulturní synergie: Jasně formulovaná reflexe využití/nevyužití kulturní rozmanitosti pro synergii při spolupráci Závěry a doporučení: Relevantní a prakticky využitelné závěry, konkrétní doporučení pro praxi Struktura, jazyk a formální úroveň: Logická struktura, odborný jazyk, správné citace
|
|
Doporučená literatura
|
-
Leung, A. K., Kwan, L., & Liou, S. (Eds.). (2018). Handbook of culture and creativity: Basic processes and applied innovations. Oxford University Press..
-
Comunian, R., England, L., Faggian, A., & Mellander, C. (2021). The economics of talent: Human capital, precarity and the creative economy. Springer..
-
Dubina, I. N., & Carayannis, E. G. (Eds.). (2018). Creativity, innovation, and entrepreneurship across cultures: Theory and practices. Springer..
-
Hegarty, K. (2020). The accidental business nomad: A survival guide for working across A shrinking planet. Nicholas Brealey Publishing..
-
Hofstede, G., & Hofstede, G. J. (2010). Cultures and organizations: Software of the mind. McGraw-Hill..
-
Kubátová, J. (2014). Řízení lidského kapitálu v interkulturním prostředí (1st ed.). Univerzita Palackého..
|