Vyučující
|
-
Kročil Ondřej, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
ÚVOD DO STUDIA PŘEDMĚTU PODNIKÁNÍ Zaměstnanec vs. OSVČ vs. podnikatel Vymezení základních pojmů (podnikání, podnikatel, podnikatelské prostředí, podnik) Důvody zahájení podnikání Podstata podniku a podnikání PODNIKATELSKÝ PROCES, FAKTORY ÚSPĚCHU PODNIKÁNÍ, OSOBNOST PODNIKATELE Kritické faktory úspěchu zahájení podnikání Hledání, identifikace a hodnocení podnikatelských příležitostí Volba předmětu podnikání, definování konkurenční výhody a cílové skupiny Osobnost podnikatele Motivace k podnikání PODNIKATELSKÝ PLÁN A ZAKLADATELSKÝ ROZPOČET Druhy podnikatelských plánů a jejich úloha Struktura podnikatelského plánu Lean Canvas Zakladatelský rozpočet PRÁVNÍ ASPEKTY PODNIKÁNÍ A VOLBA PRÁVNÍ FORMY PODNIKÁNÍ Právní aspekty podnikání v ČR Volba vhodné právní formy podnikání ve vztahu k provozované činnosti Podnikání jednotlivce, obchodní společnosti Ochrana duševního vlastnictví ZAHÁJENÍ PODNIKATELSKÉ ČINNOSTI A VYBRANÉ ZÁKLADNÍ POVINNOSTI PODNIKATELE Možnosti zahájení podnikatelské činnosti (založení nového podniku, koupě, nájem, franchising) Založení živnosti a spol. s r.o. Zdroje financování zahájení podnikatelské činnosti Povinnosti podnikatele vůči orgánům státní správy (finanční úřad, správa sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovna) Povinnosti podnikatele jako zaměstnavatele (správa sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovna, zákonné pojištění odpovědnosti zaměstnavatele) EKONOMICKÉ ASPEKTY PODNIKÁNÍ Majetková a kapitálová struktura podniku Náklady, výnosy a hospodářský výsledek podniku Zdroje financování a jejich specifika MARKETINGOVÁ STRATEGIE A KOMUNIKACE, MARKETINGOVÝ PLÁN Marketing, 4P marketingu Získávání informací o trhu, CRM Marketingová strategie a komunikace, marketingový plán Budování značky MALÉ A STŘEDNÍ PODNIKÁNÍ Definování malého a středního podnikání Postavení malých a středních firem v ekonomice Specifika managementu malých a středních firem Perspektivy a rizika malých a středních firem Podpora malého a středního podnikání RIZIKA, INOVACE, ETIKA A TRENDY V PODNIKÁNÍ Problémy řízení růstu nového podnikání Inovační strategie, typy inovací, inovační příležitosti a jejich hodnocení Etika v podnikání Společensky odpovědné podnikání, sociální podnikání Rodinné podnikání Start-up jako fenomén současnosti PREZENTACE A OBHAJOBY PODNIKATELSKÝCH PLÁNŮ
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 20 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 30 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem výuky disciplíny je seznámit posluchače se základními podmínkami, vztahy a principy podnikání. V rámci vybraných témat je zdůrazněna praktická část výuky orientovaná na tvorbu podnikatelského plánu a jeho významu jak pro firmu, tak pro okolní prostředí. Výstupem kurzu je zpracování podnikatelského plánu ve zvoleném oboru činnosti a jeho prezentace a obhájení před odbornou komisí složenou z odborníků. Předmět v sobě integruje využívání znalostí z jednotlivých ekonomických disciplín z financí, účetnictví, bankovnictví, podnikové ekonomiky, managementu a marketingu. Kurz vybaví studenty základními teoretickými a praktickými informacemi k zahájení vlastního podnikání. Zvláštní důraz je kladen na principy udržitelnosti v podnikání.
Absolvent předmětu "Podnikání" získá schopnost prakticky využít teoretické znalosti při tvorbě podnikatelského plánu a zakladatelského rozpočtu. Student získá ucelený přehled nezbytných poznatků týkajících se podnikatelských aktivit malých a středních firem od přípravy podnikatelského záměru a zakladatelského rozpočtu, přes marketingové činnosti, až po finanční řízení. Student se zorientuje v systému podpor malým a středním podnikatelům a dovede zvolit vhodnou formu svého podnikání. Student pochopí základní principy podnikatelské činnosti a samostatně sestaví podnikatelský záměr a zakladatelský rozpočet malé firmy. Student se zorientuje se ve změnách stylu řízení vyvolaných globalizačními trendy a seznámí se novými formami podnikání. Kurz je realizován v rámci projektu Inovace výuky ekonomických disciplín na Univerzitě Palackého a její propojení s praxí, CZ.1.07/2.2.00/28.0027, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
|
Předpoklady
|
Kurz je určen pro studenty 2. ročníku navazujícího magisterského studia a předpokládá znalosti základních ekonomických disciplín z předchozího studia a schopnosti jejich integrace a propojení.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Seminární práce, Písemný test
Předmět je zakončen písemnou zkouškou. Podmínkou pro přihlášení ke zkoušce je splnění zápočtu. Zápočet student získá za aktivní účast na seminářích, vypracování, prezentaci a obhájení podnikatelského plánu. Jsou povoleny dvě absence ve výuce.
|
Doporučená literatura
|
-
Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Tim Clark. (2010). Business Model Generation: a Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. Hoboken.
-
Blažková, M. (2007). Marketingové řízení a plánování pro malé a střední firmy. Praha: Grada Publishing.
-
D. Priesley. (2015). Revoluce v podnikání: Nebojte se zbohatnout na tom, co vás baví. Praha.
-
E. Ries. (2015). Lean startup: jak budovat úspěšný byznys na základě neustálé inovace. Brno.
-
Fotr, J., Souček. J. (2005). Podnikatelský záměr a investiční rozhodování. Praha.
-
Ch. Guillebeau. (2013). Startup za pakatel: objevte způsob, jak pracovat na sebe a živit se tím, co vás baví. Brno.
-
I. Jáč, P. Rydvalová., M. Žižka. (2005). Inovace v malém a středním podnikání. Praha.
-
J. C. Collins, J. I. Porras. (2016). Jak vybudovat trvale úspěšnou firmu: úspěšné návyky vizionářských společností. Praha.
-
J. Charvát. (2006). Firemní strategie pro praxi: praktický návod pro manažery a podnikatele. Praha.
-
J. Valach a kol. (1999). Finanční řízení podniku. EKOPRESS Praha.
-
Koráb, V., Režňáková, M., & Peterka, J. (2007). Podnikatelský plán. Brno: Computer Press.
-
Lukeš, M., & Nový, I. (2005). Psychologie podnikání: osobnost podnikatele a rozvoj podnikatelských dovedností. Praha: Management Press.
-
M. Lukeš, M. Laguna. (2010). Enterpreneurship: a psychological approach. Praha.
-
M. Synek a kol. (2003). Manažerská ekonomika. GRADA Publishing, Praha.
-
Marty Neumeier. (2006). The brand gap: how to bridge the distance between business strategy and design. Indianapolis.
-
Michael E. Gerber. (2011). Podnikatelský mýtus: proč většina začínajících firem skončí a jak tomu předejít. Praha.
-
Nirmalya Kumar. (2000). Marketing jako strategie vedoucí k úspěchu. Praha.
-
P. Knight. (2007). Vysoce efektivní marketingový plán: 15 kroků k úspěchu v podnikání. Praha.
-
Peter A.Thiel, Blake Masters. (2015). Od nuly k jedničce: úvahy o startupech, aneb, jak tvořit budoucnost. Brno.
-
R. Abrams. (2014). Successful business plan secrets & strategies: America's best-selling business plan guide. Palo Alto.
-
R. T. Kiyosaki, S.L. Lechter. (2006). Co máte vědět než začnete podnikat: 10 praktických lekcí, které by měl znát každý podnikatel o budování mnohamilionového byzsnysu. Praha.
-
Robert Vlach. (2017). Na volné noze. Praha.
-
S. Blank, S. G. Blank, B. Dorf. (2012). The Startup Owner's Manual: The Step-By-Step Guide for Building a Great Company.
-
Sb. Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání ? v platném znění.
-
Sb. Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů ve znění pozdějších předpisů.
-
Sb. Zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti v platném znění.
-
Sb. Zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění v platném znění.
-
Sb. (2012). Zákon č. 90/2012 o obchodních korporacích. Praha.
-
Sb. 5. Zákon č. 47/2002 Sb., o podpoře malého a středního podnikání ? platném znění.
-
Srpová, J., & Řehoř, V. (2010). Základy podnikání: teoretické poznatky, příklady a zkušenosti českých podnikatelů. Praha: Grada Publishing.
-
Srpová, J. a kol. (2011). Podnikatelský plán a strategie. Praha: Grada Publishing.
-
Staňková, A. (2007). Podnikáme úspěšně s malou firmou. Praha: C.H. Beck.
-
Synek, M., & Kislingerová, E. (2010). Podniková ekonomika. Praha: C.H. Beck.
-
U. Wupperfeld. (2003). Podnikatelský plán pro úspěšný start. Praha.
-
Veber, J., & Srpová, J. (2012). Podnikání malé a střední firmy. Praha: Grada.
-
Vladimír John. (2016). Jak podnikat bez rizika. Praha.
-
Vojík, V. (2010). Specifika podnikání malých a středních podniků v tuzemsku a v zahraničí. Praha.
|