|
Vyučující
|
-
Veselovská Ludmila, prof. PhDr. Ph.D.
-
Čakányová Michaela, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Cílem kurzu je poskytnout studentům základní teoretické znalosti z oblasti syntaxe. Kurz navazuje na kurz Anglické morfosyntaxe a předpokládá také ucelenou znalost praktické anglické gramatiky. Cílem této etapy je získat znalosti a dovednosti spojené se základním teoretickým popisem gramatických jevů v oblasti anglické syntaxe. Studenti budou vedeni k samostatné vědecké analýze konkrétních příkladů a jevů a k odvozování deskriptivně adekvátních pravidel v rámci obecně strukturního přístupu k jazyku. V rámci kurzu bude průběžně uplatňována konfrontační metoda ve srovnání s češtinou s cílem zobecnění získaných znalostí a s přihlédnutím k případné překladatelské praxi. Témata: 1. význam a role syntaxe v rámci gramatiky, 2. struktura syntaktických frází, 3. struktura jednoduché věty, 4. klasifikace větných členů, 5. vlastnosti podmětu, 6. syntaktické funkce subjektu, 7. syntaktické funkce předmětu, 8. trpný rod a mediopasivum 9. srovnání trpného a činného rodu v angličtině a češtině 10. funkce přívlastku, 11. lexikální, členská a větná negace, 12. klasifikace větných vzorců z hlediska formy a užití 13. typologie vedlejších vět
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
- Příprava na zkoušku
- 24 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 24 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Kurz je určen prezenčním studentům Anglické filologie, Jeho cílem je poskytnout studentům základní teoretické znalosti z oblasti syntaxe. Témata jsou studována podrobně na příkladech z angličtiny ve srovnání s češtinou. Kurz navazuje na kurz Anglické morfosyntaxe a předpokládá také ucelenou znalost praktické anglické gramatiky. Cílem této etapy je získat znalosti a dovednosti spojené se základním teoretickým popisem gramatických jevů v oblasti anglické syntaxe. Studenti budou vedeni k samostatné vědecké analýze konkrétních příkladů a jevů a k odvozování deskriptivně adekvátních pravidel v rámci obecně strukturního přístupu k jazyku. V rámci kurzu bude průběžně uplatňována konfrontační metoda ve srovnání s češtinou s cílem zobecnění získaných znalostí a s přihlédnutím k případné překladatelské praxi.
Interpretace jazykových dat. Metoda lingvistické analýzy. Standardní taxonomie. Probíraná tematika (spolu s tematikou kurzu MOST a AMOR) je jednou z hlavních součástí obsahu státní závěrečné zkoušky z gramatiky.
|
|
Předpoklady
|
Kurz SNT1 je jedním ze tří teoretických gramatických kurzů (AMOR: Morfologie, AMOS:Morfosyntax, SNT1:Syntax), které obsahují učivo k povinné zkoušce z Anglické gramatiky (GRFZ). Před návštěvou kurzu SNT1 předpokládáme absolutorium kurzu Úvod do studia jazyka (UJ00) a Praktická gramatika (APGR). Vzhledem k návaznosti učiva předpokládáme také absolutorium kurzu Morfologie AMOR a Morfosyntax AMOS. Výuka je v angličtině a u studentů se předpokládá také zvládnutí běžné terminologie používané při gramatické analýze jazyka. Návštěvu těchto kurzů doporučujeme před přihlášením k této zkoušce. Lze je absolvovat v jakémkoliv pořadí, přičemž nejvhodnější je pořadí AMOR-AMOS-SNT1. Pokud student nemá v úmyslu před zkouškou GRFZ absolvovat prezenčně všechny tři kurzy, upozorňujeme, že z těchto tří kurzů není kurz AMOR tím nejdůležitejším, a většina okruhů a témat se váže ke kurzům AMOS a SNT1.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška, Esej
Součástí požadavků je pravidelná návštěva kurzu, příprava na jednotlivé semináře, vypracování několika průběžně zadaných písemných domácích úloh, prostudování zadané četby. Součástí požadavků k zápočtu je splnění všech průběžných úkolů a zadané četby a odevzdání minimálně jedné eseje nebo PPT prezentace spojené se samostatnou četbou odborného textu a v odpovídajícím formátu - text a instrukce viz Moodle. Závěrečná zkouška má podobu písemného testu (credit test).
|
|
Doporučená literatura
|
-
Aarts, Bas, April McMahon, and Lars Hinrichs. (2021). The Handbook of English Linguistics. Hoboken, NJ: Wiley-Balckwell.
-
Biber, D.; Conrad, S.; Leech, G. (2006). Student Grammar of Spoken and Written English. Harlow.
-
Dušková, L. (1994). Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny.. Praha.
-
Huddleston, Rodney and Pullum, Geoffrey K. (2002). The Cambridge Grammar of the English Language.. Cambridge.
-
Quirk, R., Greenbaum, S., Leech, G. & Svartvik, J. (2004). A Comprehensive Grammar of the English Language. London.
-
Tallerman, Maggie. (2020). Understanding Syntax. New York: Routledge.
-
Veselovská, Ludmila. (2017). English Syntax 1. UP Olomouc.
-
Veselovská, Ludmila. (2019). Form and Functions in English Grammar. Olomouc, UP Press.
|