|
Vyučující
|
-
Veselovská Ludmila, prof. PhDr. Ph.D.
-
Čakányová Michaela, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Studenti v kurzu získávají základní vědomosti o některých teoretických otázkách slovnědruhové klasifikace se zaměřením na kategorie substantiva, adjektiva/adverbia a verba. Cílem kurzu je seznámení se s reálnou strukturou anglického jazyka, a proto budou studenti vedeni k samostatnému popisu a analýze konkrétních příkladů a k odvozování reálných pravidel v rámci obecně strukturního přístupu k jazyku. V rámci kurzu bude průběžně uplatňována konfrontační metoda ve srovnání s češtinou s cílem zobecnění získaných znalostí a s přihlédnutím k případné překladatelské praxi. Témata: 1. klasifikace slovních druhů, 2. sémantika a morfologie anglických podstatných jmen, 3. determinace a syntaktické vlastnosti podstatných jmen, 4. syntaktické vlastnosti jmenných frází, 5. zájmena, 6. teorie vázání a anafory, 7. modifikace a kategorie adjektiv a adverbií, 8. syntax adjektivních a adverbiálních frází, 9. sémantika a morfologie sloves, 10. syntax slovesných frází, 11. lexikální slovesa a slovesa pomocná, 12. modální slovesa, 13. specifické vlastnosti pomocných/lexikálních sloves do, be a have
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
- Příprava na zkoušku
- 24 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 26 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 24 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Studenti v kurzu získávají základní vědomosti o některých teoretických otázkách slovnědruhové klasifikace se zaměřením na kategorie substantiva, adjektiva/adverbia a verba. Cílem kurzu je seznámení se s reálnou strukturou anglického jazyka, a proto budou studenti vedeni k samostatnému popisu a analýze konkrétních příkladů a k odvozování reálných pravidel v rámci obecně strukturního přístupu k jazyku. V rámci kurzu bude průběžně uplatňována konfrontační metoda ve srovnání s češtinou s cílem zobecnění získaných znalostí a s přihlédnutím k případné překladatelské praxi.
Zvýšení teoretického základu pro další studium anglické filologie v oblasti lingvistiky. Studenti v kurzu získávají základní vědomosti o některých teoretických otázkách slovnědruhové klasifikace se zaměřením na kategorie substantiva, adjektiva/adverbia a verba. Probíraná tematika (spolu s tematikou kurzu SYNT) je jednou z hlavních součástí obsahu státní závěrečné zkoušky z gramatiky.
|
|
Předpoklady
|
Kurz morfosyntaxe (MOST) je jedním ze tří teoretických gramatických kurzů vyučovaných na KAA spolu s morfologií (AMOR) a syntaxí (SYNT). Tyto kurzy by měly být navštěvovány postupně v pořadí AMOR, MOST a SYNT. Před návštěvou kurzu MOST předpokládáme absolutorium kurzu Úvod do studia jazyka (UJ00). Požadujeme také absolutorium anebo paralelní návštěvu kurzu Morfologie (AMOR). Výuka je v angličtině a u studentů se předpokládá zvládnutí běžné terminologie používané při gramatické analýze jazyka.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška, Esej
Součástí požadavků je pravidelná návštěva kurzu, příprava na jednotlivé semináře, vypracování několika průběžně zadaných písemných domácích úloh, prostudování zadané četby. Součástí požadavků k zápočtu je splnění všech průběžných úkolů a zadané četby a odevzdání minimálně jedné eseje nebo PPT prezentace spojené se samostatnou četbou odborného textu a v odpovídajícím formátu - text a instrukce viz Moodle. Závěrečná zkouška má podobu písemného testu (credit test).
|
|
Doporučená literatura
|
-
Aarts, B. (2001). English syntax and argumentation. [Houndmills]: Palgrave.
-
Aarts, Bas, April McMahon, and Lars Hinrichs. (2021). The Handbook of English Linguistics. Hoboken, NJ: Wiley-Balckwell.
-
Biber, D., Conrad, S., & Leech, G. N. (2005). Longman Student Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Longman ELT.
-
Crystal, D. (2002). The Cambridge Encyclopedia of Language. Cambridge: Cambridge University Press.
-
Dušková, L., Strnadová, Z., Knittlová, D., Peprník, J., & Tárnyiková, J. (1988). Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha: Academia.
-
Huddleston, R., & Pullum, G. K. (2006). The Cambridge Grammar of the English Language. Velká Británie: Cambridge University Press.
-
Huddleston, Rodney, Geoffrey K. Pullum, and Brett Reynolds. (2022). A Student's Introduction to English Grammar. Cambridge: Cambridge University Press.
-
Leech, G. N. (2004). Meaning and the English verb. Harlow: Pearson.
-
Quirk, R., Greenbaum, S., Leech, G. & Svartvik, J. (2004). A Comprehensive Grammar of the English Language. London.
-
Veselovská, Ludmila. (2019). Form and Functions in English Grammar. Olomouc, UP Press.
|