|
Vyučující
|
-
Molnár Ondřej, Mgr. Ph.D.
-
Woock Elizabeth Allyn, Mgr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
Subjektivita stylistického výzkumu. Volba, účinek, interpretace. Forma a význam. Jazyková tvořivost. Definice a záběr stylistiky. Stylistika a jazykové roviny. Kontext. Funkce jazyka. Příznakovost. Jazykové varianty podle média. Mluvené vs. psané texty. Stylistické prostředky na rovině zvuku/písma. Stylistické prostředky na gramatické rovině. Stylistické prostředky na rovině významu slova a významu věty. Stylistické prostředky na rovině textu a kontextu. České a britské přístupy ke stylu a stylistice. Analýza diskurzu. Analýza registru. Česká stylistická tradice. Pražský lingvistický kroužek. Funkční styly. Estetická funkce. Aktualizace. Literární stylistika. Autorský styl. Stylistika jako interdisciplinární obor.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Seminář Akademické psaní je zaměřen na rozvoj klíčových dovedností potřebných k sepsání akademického textu, a to jak v českém, tak v anglickém jazyce. Studenti se naučí nejen teoretické základy (např. move-strucure analysis odborného textu), ale získají také praktické zkušenosti, které jim umožní efektivně aplikovat tyto znalosti v praxi. Po absolvování kurzu budou vybaveni nezbytnými nástroji pro přípravu a tvorbu akademických textů, což zahrnuje schopnost kriticky analyzovat a syntetizovat informace, strukturovat své myšlenky, používat vhodný akademický styl a jazyk, a dodržovat formální a etické normy akademického psaní (např. i s ohledem na přítomnost umělé inteligence). Studenti budou mít v semináři příležitost zdokonalovat své dovednosti na reálných příkladech, což jim pomůže získat sebejistotu v psaní akademických textů jak v češtině, tak v angličtině.
Kurz studentům umožní: Porozumět jazykové variantnosti. Zkoumat výrazové možnosti jazyka a jazykovou tvořivost. Seznámit se s podobnostmi a rozdíly mezi českými a britskými přístupy ke stylu a stylistice. Používat stylistické nástroje k analýze textů.
|
|
Předpoklady
|
Přehled o základních jazykových plánech, znalost základní lingvistické terminologie, schopnost pracovat s různými typy anglických textů.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
aktivní účast a předepsaná docházka prezentace jednoho z témat semestrální testy zápočtový test
|
|
Doporučená literatura
|
-
Bhatia, V. K. (2016). Critical Genre Analysis: investigating interdiscursive performance in professional practice. Abingdon.
-
Bhatia, V. K. (2004). Worlds of Written Discourse: A genre based view. London.
-
Biber, Douglas and Susan Conrad. (2009). Register, Genre, and Style. New York.
-
Garzone, Giuliana. (2015). ?Genre Analysis.? In International Encyclopedia of Language and Social Interaction. MA: Wiley-Blackwell.
-
Jeffries, Lesley. (2010). Critical Stylistics. London.
-
Leech, Geoffrey and Mick Short. (1981). Style in Fiction. London.
-
Short, Mick. (1996). Exploring the Language of Poems, Plays and Prose. London.
-
Wales, Katie. (2011). A Dictionary of Stylistics.
|