Vyučující
|
-
Parrott Jeffrey, Ph.D.
-
Veselovská Ludmila, doc. PhDr. Ph.D.
-
Emonds Joseph Embley, prof. Ph.D., M.A.
-
Rusnok Kristina, Mgr.
-
Čakányová Michaela, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kurz se skládá ze dvou jednohodinových přednášek. V jedné získají studenti základní vědomosti o některých teoretických otázkách formální morfologie a podrobně se seznámí s konkrétními příklady derivačních a inflexních morfémů v angličtině (ve srovnání s češtinou). Podrobněji se zaměří na morfologicky zajímavé druhy tvoření slov (derivaci a skládání). Součástí teoretického rámce je i morfologická typologie jazyků (srovnání angličtiny a češtiny). Studenti získají základní vědomosti o některých teoretických otázkách formální morfologie a podrobně se seznámí s konkrétními příklady derivačních a inflexních morfémů v angličtině (ve srovnání s češtinou). Hlavní témata (1) klasifikace morfémů (2) druhy tvoření slov, (3) derivace (4) skládání slov (slova složená, idiomy), (5) typologie jazyků (6) základy taxonomie slovních druhů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studenti získají základní vědomosti o některých teoretických otázkách formální morfologie a podrobně se seznámí s konkrétními příklady derivačních a inflexních morfémů, druhy tvoření slov, modalitou a funkcemi slovesného času/vidu.
Studenti získají znalosti (a terminologii) v oblasti struktury slov a jazykové typologie a budou připraveni na další gramatický kurz z morfosyntaxe. Budou schopni empirické analýzy jazykových dat, odborné argumentace, generalizace a interpretace dat.
|
Předpoklady
|
Kurz je určen studentům řádného studia Anglické filologie. Před jeho návštěvou (anebo souběžně s ním) je vhodné absolvovat kurz Úvod do studia jazyka. Výuka je v angličtině a u studentů se předpokládá také zvládnutí běžné terminologie používané (na střední škole) při gramatické analýze jazyka. Kurz AMOR není podmínkou k návštěvě kurzů AMOS-Morfosyntaxe a SNT1-Syntaxe, i když jeho absolutorium před jejich návštěvou yb bylo rozumné.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Didaktický test, Seminární práce
Návštěva kurzů, příprava na semináře, vypracování několika průběžně zadaných písemných domácích úloh. Součástí požadavků k zápočtu je písemný test (credit test) a odevzdání minimálně jedné eseje spojené se samostatnou četbou odborného textu v rozsahu cca 45 stran a v odpovídajícím formátu.
|
Doporučená literatura
|
-
Aarts, Bas. English Syntax and Argumentation.
-
Aarts, Bas. Oxford Modern English Grammar.
-
Biber, Douglas. Longman Student Grammar of Spoken and Written English. London.
-
Biber, Johanson, Leech, Conrad, Finegan. Longman Grammar of Spoken and Written English.
-
Crystal, David. (1987). The Cambridge Encyclopedia of Language. Cambridge University Press. Cambridge.
-
Dušková, Libuše . (1994). Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Praha.
-
Huddleston, Rodney and Pullum, Geoffrey K. (2005). A Students Introduction to English Grammar. Cambridge.
-
Huddleston, Rodney and Pullum, Geoffrey K. (2002). The Cambridge Grammar of the English Language.. Cambridge.
-
Katamba, Francis . (1993). Morphology. . The Macmillan Press Ltd.
-
Leech, G. (2004). Meaning and the English Verb. London.
-
Matthews, P.H. (1974). Morphology.. Cambridge University Press.
-
Quirk, R., Greenbaum, S., Leech, G. & Svartvik, J. (2004). A Comprehensive Grammar of the English Language. London.
-
Quirk, R., Greenbaum, S., Leech, G. & Svartvik, J. (1991). A Student´s Grammar of the English language. Longman.
-
Spenser, Andrew. (1991). Morphological Theory. . Blackwell, Oxford UK & Cambridge USA.
-
Veselovská, Ludmila . (2009). A Course in English Morphology and Morphosyntax. UP Olomouc.
-
Veselovská, Ludmila. (2009). A Course in English Syntax. Olomouc.
|