Předmět: Zdravotnická psychologie

« Zpět
Název předmětu Zdravotnická psychologie
Kód předmětu HUM/ZZP06
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vaculčíková Sedláčková Zuzana, Mgr. Ph.D.
  • Nováková Jana, ThLic. Mgr. PhD.
Obsah předmětu
Předmět zdravotnická psychologie. Zdraví a nemoc. Bio-psycho-socio-spirituální model potřeb a péče. Emoce. Autoplastický obraz nemoci. Krize, ztráta. Sdělování diagnózy dospělému a dětskému pacientovi (komunikace s nemocným dítětem). Vztah zdravotnický pracovník-pacient. Compliance dětského pacienta. Iatropatogenie, hospitalismus. Thanatologie, hospicová péče, dětský hospic, vývoj konceptu smrti u dětí. Farmakoterapie, psychoterapie, placebo. Stres, psychosomatické poruchy u dětí. Duševní hygiena, syndrom vyhoření. Sebepoškozování; suicidium.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Řeší problematiku psychologie nemocných. Směřuje ke kvalitnějšímu poznání nemocného a k pochopení jeho potřeb i problémů, které mu nemoc přináší. Rozvíjí znalosti z oblasti duševní hygieny, prevence syndromu vyhoření, copingových strategiích, sdělování diagnózy, iatropatogenie aj. Seznamuje s psychologickou problematikou osobnosti nelékařského zdravotnického pracovníka.
Student po absolvování výuky bude znát problematiku psychologie zdraví a nemoci, možné dopady nemoci na psychiku, bude seznámen s možnými vlivy zdravotnického prostředí na pacienta i zdravotnický personál, bude profesionálněji identifikovat a saturovat psychologické potřeby svých pacientů a členů jejich rodin, bude rozumět a uplatňovat systémový přístup k psychosomatickým problémům pacientů, znát jejich dynamiku a rozumět psychologickým rizikům, která se pojí ke zdravotnickému prostředí.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Minimálně 80% účast při výuce a aktivní zapojení během výuky. Včasné odevzdání úkolů zadaných v MOODLE. (Ústní prezentace na vybrané téma z oblasti zdravotnické psychologie v rozsahu 20 minut.) Závěrečný test / ústní ověřování znalostí.
Doporučená literatura
  • Andršová, A. (2012). Psychologie a komunikace pro záchranáře. Praha: Grada.
  • BRANNON, L. (2017). Health psychology: an introduction to behaviour and health. San Francisco, CA: Cengage Learning.
  • Brož, F., Špatenková, N. Krizová intervence v kazuistikách.
  • Feist J.,Updegraff J.,Brannon L. (2013). Health Psychology. Cengage Learning.
  • Ježorská, Š. (2014). Základy zdravotnické psychologie. Olomouc.
  • Kisvetrová H.,Vévodová Š. (2014). Osoby se zdravotním postižením. Vybrané kapitoly I.. Olomouc, Univerzita Palackého.
  • Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha - Grada.
  • Susan Ayers, Richard de Visser. (2015). Psychologie v medicíně. Praha, Grada.
  • Zacharová, E. (2013). Základy zdravotnické psychologie. Ostrava, Ostravská univerzita.
  • Zacharová, E. (2007). Zdravotnická psychologie : teorie a praktická cvičení. Praha : Grada Publishing.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Zdravotnické záchranářství (2021) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní