Předmět: Obecná a vývojová psychologie

« Zpět
Název předmětu Obecná a vývojová psychologie
Kód předmětu HUM/ZZK03
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vévodová Šárka, Mgr. Ph.D.
  • Kozáková Radka, Mgr.
Obsah předmětu
Hlavní témata předmětu: Předmět psychologie, postavení psychologie v systému společenských věd. Teorie psychiky, biologická determinace psychiky. Interakce biologických a kulturních vlivů v psychice. Základní psychické procesy a jejich charakteristiky (procesy gnostické, motivační, emoční). Osobnost (potřeby, motivace, schopnosti, charakter, temperament). Úvod do vývojové psychologie. Periodizace a pojetí vývojové psychologie. Období prenatální, novorozenecké, kojenecké, batolecí, předškolního věku, školního věku, pubescence, adolescence, dospělosti a stáří. Charakteristika jednotlivých vývojových období. Tělesný vývoj. Kognitivní vývoj. Emoční vývoj. Socializace.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět obecná a vývojová psychologie zobecňuje vědecko-empirické poznatky základních psychologických věd, které podrobněji zkoumají základní činitele lidské psychiky, aspekty jejího vývoje, její biologické a sociokulturní determinanty a také historický vývoj pojetí předmětu psychologie, jejích konceptů, metodologie, teorie psychiky, systematizaci psychologických jevů a oborů a další teoretické otázky. Předkládá soustavný výklad psychického vývoje člověka od prenatálního věku přes dospělost až do konce lidského života. Zaměřuje se na logiku vývoje, charakterizuje v každém období stav jednotlivých psychických funkcí i specifické problémy vyskytující se v dané fázi vývoje a jejich praktické důsledky pro pochopení chování člověka a pro přístup k němu. Tento předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek. Tvoří základ profesionálních znalostí a dovedností zdravotnického záchranáře. Počet nekontaktních hodin: 38 hodin
Student se po absolvování výuky bude orientovat v základních psychologických pojmech, bude znát základní psychologické procesy, psychické funkce člověka a jeho chování, bude znát základní psychologické procesy a jevy v jednotlivých vývojových etapách života.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Student musí splnit 90% účast ve výuce. Ústní ověřování znalostí.
Doporučená literatura
  • Beins, B. (2012). Developmental Psychology. New York: Facts on File.
  • Brisch, K. (2011). Bezpečná vztahová vazba. Trenčín: Vydavatelství F.
  • HELUS, Z. (2011). Úvod do psychologie. Praha: Grada.
  • Kolařík, M. (2013). Interakční psychologický výcvik. Praha.
  • Kozáková,R. (2014). Základy obecné a vývojové psychologie pro studenty nelékařských zdravotnických oborů.
  • Langmajer, J., Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.
  • Lazurenko, O. (2014). Psychology And Pedagogics. Createspace.
  • Lindsay, A. A. (2016). The New psychology. Its basic principles and Practical formulas. Wentworth Press.
  • Nadau, M. (2011). Relaxační hry s dětmi. Praha.
  • Nekonečný, M. (2015). Obecná psychologie. Praha: Triton.
  • Plháková, A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Praha.
  • Slaměník I. (2011). Emoce a interpersonální vztahy. Grada.
  • Slezáčková A. (2012). Původce pozitivní psychologií. Grada.
  • Thorová K. (2014). Vývojová psychologie. Portál.
  • Zacharová E, Hermanová M., Šrámková J. (2007). Zdravotnická psychologie. Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Zdravotnické záchranářství (2021) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní