Vyučující
|
-
Harvánek Kamil, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Syntaktická struktura lékařských termínů; deklinace I. - V., substantiva, adjektiva; slovní zásoba latinská i řecká; předložky, číslovky; přehled slovesného systému; latinské a řecké prefixy a sufixy; latinská slova složená; řecká slova složená, tvoření diagnóz, seznámení s recepturními frázemi a základy farmaceutické terminologie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět seznamuje studenty se základy latinsko-řecké lékařské terminologie. Zaměřuje se na skloňování latinských (a v menší míře řeckých) substantiv, adjektiv a řadových číslovek, přináší poučení o stupňování adjektiv, vysvětluje funkci předložek, objasňuje způsob odvozování nových slov, zprostředkovává relevantní slovní zásobu. Cílem je pochopení elementárních mechanismů latinské gramatiky a osvojení odborných lékařských termínů využitelných v praxi.
Student si osvojí základy latinské morfologie, latinských a řeckých sufixů a prefixů; schopnost odvozovat a rozumět složeným výrazům.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní účast na seminářích, úspěšné absolvování průběžných a závěrečných testů, úspěšné vykonání kolokvia.
|
Doporučená literatura
|
-
Kábrt, Jan. (2015). Lexicon medicum. Praha: Galén.
-
Marečková, E., Reichová, H. (2017). Úvod do lékařské terminologie: základy latiny s přihlédnutím k řečtině. Brno: Masarykova univerzita.
-
Plašilová, Jiřina. (2022). Základy latinské lékařské terminologie. Praha: Karolinum.
-
Svobodová, Dana. (2010). Terminologiae medicae vestibulum: úvod do řecko-latinské lékařské terminologie. Praha: Karolinum.
-
Švanda, L., Pořízková, K., Artimová, J., Dávidová, E. (2016). Terminologia graeco-latina medica pro bakalářské obory Lékařské fakulty MU. Brno.
-
Švanda, L., Pořízková, K., Artimová, J., Dávidová, E. (2016). Terminologia graeco-latina medica pro studijní obory fyzioterapie a všeobecná sestra. Brno.
-
Vokurka, Martin. (2015). Praktický slovník medicíny. Praha: Maxdorf.
|