|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Pojem filosofie a etiky v lékařství a ošetřovatelství. Historické kořeny lékařské a ošetřovatelské etiky. Současné nejdůležitější zdroje, z nichž vychází lékařská a ošetřovatelská etika, etické principy. Vztah práva a ošetřovatelské etiky. Etické komise. Etické problémy začátku života. Etické problémy konce života. Zásady pravdy a lži ve vztahu k nemocnému. Etické problémy v řízení zdravotnictví. Etika výzkumu. Alokace vzácných zdrojů a spravedlnost.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 11 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 15 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoretický základ pro hodnotový systém v porodní asistenci. Uvádí do problematiky filozofie a jejího vztahu k vědě, vědění, hodnocení a jednání. Objasňuje pojmy: jedinec, rodina, společnost, hodnoty, zdraví, ontologicky a eticky zaklad filozofické reflexe života, bolesti a utrpení. Předmět poskytuje informace o etice vztahující se k porodní asistenci. Seznamuje s integrací etických principů s Etickým kodexem porodních asistentek a dotýká se i etických principů v jednání a chování zdravotnických profesionálů vůči pacientkám/klientkám a jejich rodině.
Po absolvování předmětu studentka rozumí filozofickým a historickým základům etiky ve zdravotnictví a jejich významu pro péči o ženu a novorozence. Dokáže rozlišit etické problémy a dilemata v oblasti reprodukce, porodu a péče po porodu a je schopna na ně reagovat s ohledem na lidská práva, autonomii pacientky, profesní odpovědnost a aktuální právní rámec. Umí aplikovat etické principy při poskytování péče v citlivých a mezních situacích, jako jsou porodní plány, odmítnutí péče, informovaný souhlas, zamlklé těhotenství, prenatální diagnostika či asistovaná reprodukce. Ovládá zásady důvěrnosti, komunikace a etického rozhodování v multidisciplinárním týmu. Chápe význam rovnosti, spravedlnosti a kulturní senzitivity v péči o ženy z různých sociálních a kulturních prostředí.
|
|
Předpoklady
|
Předpokladem pro studium předmětu Etika je základní orientace v oblasti zdravotnické péče o ženu, dítě a rodinu, zejména v období těhotenství, porodu a šestinedělí. Studentka by měla být schopna reflektovat lidské chování z hlediska hodnot, odpovědnosti, důstojnosti a autonomie ženy. Předpokládá se otevřenost k diskusi o etických otázkách spojených s reprodukčními právy, začátkem života, tělesnou integritou a rozhodovacími procesy těhotné ženy. Studentka by měla mít znalosti o fungování zdravotnického systému, právech pacientek a profesní odpovědnosti porodní asistentky. Důležitá je schopnost porozumět odbornému textu, pracovat s příklady z praxe a vyjadřovat se citlivě a respektujícím způsobem.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Aktivita studenta na seminářích a cvičeních. Řešení etických otázek na cvičeních.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Blackburn, S. (2022). Etika : velmi stručný úvod. Praha : Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.
-
Feber, J., Petrucijová, J. (2020). Obecná etika. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis.
-
Gorná, M., Rapčíková, T. Etika pro lékařskou, zdravotnickou a záchranářskou praxi. Praha : Grada Publishing. 2024.
-
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha : Portál. 2024.
-
Kuře, J. (2022). Rozhodování o zdravotní péči v závěru života. Praha : Academia.
-
Matějek, J. (2021). Etické poradenství: jak řešit etické problémy každodenní medicíny.. Praha Triton.
-
Ondriová, I. Etické problémy a dilemata v ošetřovatelské praxi. Praha : Grada. 2021.
-
Payne, J. (2019). Informovaný konsenzus: poučená dohoda.. Praha: Grada.
-
Ptáček, R., Bartůněk, P.. (2020). Naděje v medicíně.. Praha: Grada.
|