|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Hlavní témata (bloky) výuky: - Pojem filosofie a etiky v lékařství a ošetřovatelství. - Historické kořeny lékařské a ošetřovatelské etiky. - Současné nejdůležitější zdroje, z nichž vychází lékařská a ošetřovatelská etika, etické principy. - Vztah práva a ošetřovatelské etiky. - Etické komise. - Etické problémy začátku života. Etické problémy konce života. - Zásady pravdy a lži ve vztahu k nemocnému. - Etické problémy v řízení zdravotnictví. - Etika výzkumu. Alokace vzácných zdrojů a spravedlnost.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 16 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoretický. Poskytuje informace o etice vztahující se k veřejnému zdravotnictví, základním i speciálním oborům medicíny. Seznamuje s integrací etických principů a s Etickým kodexem a dotýká se i etických principů v jednání a chování zdravotnických profesionálů vůči pacientům a jejich rodině.
Po absolvování předmětu studentka rozumí etickým principům a jejich významu pro rozhodování, řízení lidí a organizaci zdravotní péče. Je schopna identifikovat etické problémy a dilemata v oblasti zdravotnického managementu, jako jsou spravedlivé přidělování zdrojů, transparentnost rozhodovacích procesů, odpovědnost vůči pacientům, zaměstnancům i společnosti. Umí aplikovat etické rámce a modely při tvorbě strategií, zavádění změn a vyhodnocování dopadů manažerských rozhodnutí. Chápe význam důvěry, integrity, profesionální etiky a sociální odpovědnosti v roli vedoucího pracovníka. Dokáže vést diskusi o etických otázkách v multidisciplinárním týmu a podpořit etickou kulturu organizace.
|
|
Předpoklady
|
Předpokladem pro studium předmětu Etika je základní orientace v systému zdravotní péče a v roli manažera ve zdravotnictví. Studentka by měla být schopna reflektovat etické aspekty rozhodování, spravedlnosti, odpovědnosti a respektu k důstojnosti jednotlivce i celé komunity. Dále se očekává ochota diskutovat o etických dilematech souvisejících s alokací zdrojů, prioritizací péče, personálními otázkami, právem na rovný přístup ke službám a profesionálním chováním. Nutná je schopnost porozumět odborným textům a směrnicím, analyzovat praktické situace z etického hlediska a kultivovaně vyjadřovat své postoje při odborné diskusi.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Absolvování seminářů (90% účast). Ověření získaných znalostí a vědomostí. (splnění 80 % úkolů řešených ve výuce). Kolokvium v rozsahu prezentací na výuce a doporučené literatury.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Blackburn, S. (2022). Etika : velmi stručný úvod. Praha : Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.
-
Gorná, M., Rapčíková, T. Etika pro lékařskou, zdravotnickou a záchranářskou praxi. Praha : Grada Publishing. 2024.
-
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha : Portál. 2024.
-
Kuře, J. (2022). Rozhodování o zdravotní péči v závěru života. Praha : Academia.
-
Matějek, J. (2021). Etické poradenství: jak řešit etické problémy každodenní medicíny. Praha: Triton.
-
Ondriová,I. (2021). Etické problémy a dilemata v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing.
|