|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1.Filosofické základy a hlavní filosofické směry moderní etiky. 2.Etika - základní pojmy, vymezení předmětu, historické kořeny, zdroje etiky. 3.Kodexy a principy, práva a povinnosti, etický kodex nelékařského zdravotnického pracovníka vzhledem k profesi fyzioterapeuta, etické principy. 4.Etická otázka x etické dilema. 5.Problém bezpečnosti a lidské důstojnosti klientů (Intimita pacienta, vhodná komunikace) s ohledem na oborová specifika. 6.Práva pacientů a jejich dodržování ve fyzioterapii, informovaný souhlas a povinná mlčenlivost. 7.Problém bezpečnosti a lidské důstojnosti klientů s ohledem na radiologické postupy. 8.Téma práce s dětským pacientem, mentálně/fyzicky postiženým klientem, klientem trpícím Alzheimerovou chorobou, téma etnických skupin, cizinec pacient/cizinec lékař.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 14 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zaměřuje na etické otázky fyzioterapie. Seznamuje s integrací etických principů do etických kodexů a dotýká se i etických dilemat v jednání a chování fyzioterapeutů vůči klientům/pacientům, s humanizací mezilidských vztahů mezi fyzioterapeutem a pacientem, mezi fyzioterapeutem a kolegy. Objasňuje etické principy a základní etické pojmy, seznamuje s naléhavými otázkami v etice fyzioterapie a také s normami používanými k jejich řešení.
Po absolvování předmětu studentka rozumí filozofickým a profesním základům zdravotnické etiky a jejich významu pro klinickou praxi v rehabilitaci. Je schopna identifikovat etické problémy a dilemata, která se mohou vyskytnout v rámci fyzioterapeutické péče, a reagovat na ně v souladu s etickými principy, jako jsou respekt k autonomii pacienta, odpovědnost, spravedlnost a důvěrnost. Dokáže aplikovat etické rámce při rozhodování v situacích, kdy je nutné vyvažovat terapeutické cíle, přání pacienta a reálné možnosti péče. Rozumí významu informovaného souhlasu, hranic profesionálního vztahu a etické komunikace v přímé práci s pacientem. Chápe odpovědnost fyzioterapeuta nejen vůči jednotlivci, ale i vůči týmu a společnosti.
|
|
Předpoklady
|
Předpokladem pro studium předmětu Etika je základní orientace v oblasti zdravotnické péče, zejména v dlouhodobé, rehabilitační a mezioborové spolupráci s pacienty všech věkových kategorií. Studentka by měla být schopna vnímat lidské chování v kontextu hodnot, odpovědnosti, autonomie a důstojnosti pacienta. Očekává se připravenost diskutovat o etických otázkách spojených s chronickým onemocněním, bolestí, kvalitou života, motivací pacienta i limity terapeutického zásahu. Studentka by měla znát základní práva pacientů, chápat roli fyzioterapeuta v rámci zdravotnického týmu a umět pracovat s odbornými texty i kazuistikami. Důležitá je schopnost vyjadřovat se citlivě, kultivovaně a s respektem při diskusi o etických aspektech fyzioterapeutické péče.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Systematické pozorování studenta
Aktivita studenta na seminářích a cvičeních. Řešení etických otázek na cvičeních.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Feber, J., Petrucijová, J. (2020). Obecná etika. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis.
-
Gorná, M., Rapčíková, T. Etika pro lékařskou, zdravotnickou a záchranářskou praxi. Praha : Grada Publishing. 2024.
-
Jankovský, J. (2018). Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton.
-
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha : Portál. 2024.
-
Matějek, J. (2021). Etické poradenství: jak řešit etické problémy každodenní medicíny. Praha: Triton.
-
Payne, J. (2019). Informovaný konsenzus: poučená dohoda. Praha: Grada Publishing.
-
Ptáček, R., Bartůněk, P. (2020). Naděje v medicíně. Praha: Grada Publishing.
-
Vácha, M., O. (2019). Eutanázie: definice, histore, legislativa, etika. Praha: Grada Publishing.
|