Předmět: Etika zdravotní péče

« Zpět
Název předmětu Etika zdravotní péče
Kód předmětu HUM/ETB02
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Koblížek Jan, Mgr. Ph.D.
  • Vévoda Jiří, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Filosofické základy a hlavní filosofické směry moderní etiky. Etika - základní pojmy, vymezení předmětu, historické kořeny, zdroje etiky. Kodexy a principy, práva a povinnosti, etický kodex nelékařského zdravotnického pracovníka vzhledem k profesi ergoterapeuta, etické principy. Etická otázka x etické dilema. Problém bezpečnosti a lidské důstojnosti klientů (Intimita pacienta, vhodná komunikace) s ohledem na oborová specifika. Práva pacientů a jejich dodržování v ergoterapii, informovaný souhlas a povinná mlčenlivost. Problém bezpečnosti a lidské důstojnosti klientů s ohledem na léčebné postupy. Téma práce s dětským pacientem, mentálně/fyzicky postiženým klientem, klientem trpícím Alzheimerovou chorobou, téma etnických skupin, cizinec pacient/cizinec lékař.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět se zaměřuje na etické otázky ergoterapie. Seznamuje s integrací etických principů do etických kodexů a dotýká se i etických dilemat v jednání a chování ergoterapeutů vůči klientům/pacientům, s humanizací mezilidských vztahů mezi ergoterapeutem a pacientem, mezi ergoterapeutem a kolegy. Objasňuje etické principy a základní etické pojmy, seznamuje s naléhavými otázkami v etice ergoterapie a také s normami používanými k jejich řešení.
Po absolvování předmětu studentka - budoucí ergoterapeutka - rozumí filozofickým, profesním a sociálním základům zdravotnické etiky a jejich významu pro klientsky orientovanou péči. Je schopna identifikovat a řešit etické problémy spojené s podporou autonomie, začleňováním klientů do běžného života, stanovováním realistických cílů a ochranou důstojnosti a práv osob se zdravotním znevýhodněním. Umí aplikovat etické principy při rozhodování v mezních nebo citlivých situacích, jako je práce s klienty s mentálním postižením, poruchami vědomí nebo s osobami v sociálně složitých podmínkách. Ovládá zásady informovaného souhlasu, důvěrnosti a respektu ke kulturní rozmanitosti. Chápe roli ergoterapeuta nejen jako terapeuta, ale i jako advokáta klientových potřeb ve zdravotním a sociálním systému.
Předpoklady
Předpokladem pro studium předmětu Etika z pohledu studentky ergoterapie je základní orientace v oblasti zdravotní a sociální péče, zejména v kontextu podpory soběstačnosti, inkluze a kvality života osob se zdravotním postižením nebo omezením funkčních schopností. Studentka by měla být schopna vnímat lidské chování z hlediska hodnot, důstojnosti, autonomie a smysluplnosti každodenních činností. Očekává se připravenost reflektovat etické otázky spojené s motivací, spoluprací, osobními limity a ochranou práv zranitelných skupin. Nutná je schopnost porozumět odbornému textu, analyzovat etické aspekty kazuistik a diskutovat citlivá témata s respektem a profesionálním přístupem.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)

Aktivita studenta na seminářích a cvičeních. Řešení etických otázek na cvičeních.
Doporučená literatura
  • Gorná, M., Rapčíková, T. Etika pro lékařskou, zdravotnickou a záchranářskou praxi. Praha : Grada Publishing. 2024.
  • Jankovský, J. (2018). Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton.
  • Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha : Portál. 2024.
  • Mastiliaková, D. (1999). Holistické přístupy v péči o zdraví. IDVPZ Brno.
  • Matějek, J. (2021). Etické poradenství : jak řešit etické problémy každodenní medicíny. Praha: Triton.
  • Payne, J. (2019). Informovaný konsenzus: poučená dohoda. Praha: Grada Publishing.
  • Ptáček, R., Bartůněk, P. (2020). Naděje v medicíně. Praha: Grada.
  • Vácha, M., O. (2019). Eutanázie: definice, histore, legislativa, etika. Praha: Grada Publishing.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Ergoterapie (2019) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní