Předmět: Zdravotnická psychologie

« Zpět
Název předmětu Zdravotnická psychologie
Kód předmětu HUM/DSB02
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vaculčíková Sedláčková Zuzana, Mgr. Ph.D.
  • Nováková Jana, ThLic. Mgr. PhD.
Obsah předmětu
Předmět zdravotnická psychologie. Zdraví a nemoc. Bio-psycho-socio-spirituální model potřeb a péče. Emoce. Autoplastický obraz nemoci. Sdělování diagnózy dospělému a dětskému pacientovi (komunikace s nemocným dítětem). Vztah zdravotnický pracovník-pacient. Compliance dětského pacienta. Iatropatogenie, hospitalismus. Thanatologie; hospicová péče, dětský hospic; vývoj konceptu smrti u dětí. Farmakoterapie; psychoterapie; placebo. Stres, psychosomatické poruchy u dětí. Duševní hygiena, syndrom vyhoření. Sebepoškozování; suicidium.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Řeší problematiku psychologie nemocných. Směřuje ke kvalitnějšímu poznání nemocného a k pochopení jeho potřeb i problémů, které mu nemoc přináší. Rozvíjí znalosti z oblasti duševní hygieny, prevence syndromu vyhoření, copingových strategiích, sdělování diagnózy, iatropatogenie aj. Seznamuje s psychologickou problematikou osobnosti nelékařského zdravotnického pracovníka. Předmět Zdravotnická psychologie prohlubuje poznatky, které jsou důležité pro profesionální zvládání náročných situaci v péči o nemocné, osoby se zdravotním postižením a umírající jedince.
Student po absolvování výuky bude znát problematiku psychologie zdraví a nemoci, možné dopady nemoci na psychiku, bude seznámen s možnými vlivy zdravotnického prostředí na pacienta i zdravotnický personál, bude profesionálněji identifikovat a saturovat psychologické potřeby svých pacientů a členů jejich rodin, bude rozumět a uplatňovat systémový přístup k psychosomatickým problémům pacientů, znát jejich dynamiku a rozumět psychologickým rizikům, která se pojí ke zdravotnickému prostředí.
Předpoklady
nespecifikováno
HUM/DSA01 a zároveň HUM/DSA02

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Minimálně 80% účast při výuce a aktivní zapojení během výuky. Včasné odevzdání úkolů zadaných v MOODLE. (Ústní prezentace na vybrané téma z oblasti zdravotnické psychologie v rozsahu 20 minut.) Závěrečný test / ústní ověřování znalostí.
Doporučená literatura
  • Brannon, Linda. (2017). Health psychology: an introduction to behavior and health. SanFrancisco, CA: Cengage Learning.
  • Feist J.,Updegraff J.,Brannon L. (2013). Health Psychology. Cengage Learning.
  • Kisvetrová, H., Ježorská, Š. (2014). Osoby se zdravotním postižením. Vybrané kapitoly I.. Olomouc: VUP.
  • Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha - Grada.
  • Susan Ayers, Richard de Visser. (2015). Psychologie v medicíně. Praha, Grada.
  • Šárka Ježorská. (2014). Základy zdravotnické psychologie. Olomouc.
  • Šárka Ježorská. (2014). Základy zdravotnické psychologie. Olomouc.
  • Zacharová, E. (2013). Základy zdravotnické psychologie. Ostrava, Ostravská univerzita.
  • Zacharová, E. (2017). Zdravotnická psychologie, teorie a praktická cvičení. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Pediatrické ošetřovatelství (2019) Kategorie: Zdravotnictví 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní