|
Vyučující
|
-
Vaculčíková Sedláčková Zuzana, Mgr. Ph.D.
-
Nováková Jana, ThLic. Mgr. PhD.
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět zdravotnická psychologie. Zdraví a nemoc. Bio-psycho-socio-spirituální model potřeb a péče. Emoce. Autoplastický obraz nemoci. Sdělování diagnózy dospělému a dětskému pacientovi (komunikace s nemocným dítětem). Vztah zdravotnický pracovník-pacient. Compliance dětského pacienta. Iatropatogenie, hospitalismus. Thanatologie; hospicová péče, dětský hospic; vývoj konceptu smrti u dětí. Farmakoterapie; psychoterapie; placebo. Stres, psychosomatické poruchy u dětí. Duševní hygiena, syndrom vyhoření. Sebepoškozování; suicidium.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
nespecifikováno
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Řeší problematiku psychologie nemocných. Směřuje ke kvalitnějšímu poznání nemocného a k pochopení jeho potřeb i problémů, které mu nemoc přináší. Rozvíjí znalosti z oblasti duševní hygieny, prevence syndromu vyhoření, copingových strategiích, sdělování diagnózy, iatropatogenie aj. Seznamuje s psychologickou problematikou osobnosti nelékařského zdravotnického pracovníka. Předmět Zdravotnická psychologie prohlubuje poznatky, které jsou důležité pro profesionální zvládání náročných situaci v péči o nemocné, osoby se zdravotním postižením a umírající jedince.
Student po absolvování výuky bude znát problematiku psychologie zdraví a nemoci, možné dopady nemoci na psychiku, bude seznámen s možnými vlivy zdravotnického prostředí na pacienta i zdravotnický personál, bude profesionálněji identifikovat a saturovat psychologické potřeby svých pacientů a členů jejich rodin, bude rozumět a uplatňovat systémový přístup k psychosomatickým problémům pacientů, znát jejich dynamiku a rozumět psychologickým rizikům, která se pojí ke zdravotnickému prostředí.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
HUM/DSA01 a zároveň HUM/DSA02
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Minimálně 80% účast při výuce a aktivní zapojení během výuky. Včasné odevzdání úkolů zadaných v MOODLE. (Ústní prezentace na vybrané téma z oblasti zdravotnické psychologie v rozsahu 20 minut.) Závěrečný test / ústní ověřování znalostí.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Brannon, Linda. (2017). Health psychology: an introduction to behavior and health. SanFrancisco, CA: Cengage Learning.
-
Feist J.,Updegraff J.,Brannon L. (2013). Health Psychology. Cengage Learning.
-
Kisvetrová, H., Ježorská, Š. (2014). Osoby se zdravotním postižením. Vybrané kapitoly I.. Olomouc: VUP.
-
Křivohlavý, J. (2009). Psychologie zdraví. Praha - Grada.
-
Susan Ayers, Richard de Visser. (2015). Psychologie v medicíně. Praha, Grada.
-
Šárka Ježorská. (2014). Základy zdravotnické psychologie. Olomouc.
-
Šárka Ježorská. (2014). Základy zdravotnické psychologie. Olomouc.
-
Zacharová, E. (2013). Základy zdravotnické psychologie. Ostrava, Ostravská univerzita.
-
Zacharová, E. (2017). Zdravotnická psychologie, teorie a praktická cvičení. Praha: Grada.
|