Předmět: Etika zdravotní péče

« Zpět
Název předmětu Etika zdravotní péče
Kód předmětu HUM/DSA22
Organizační forma výuky Cvičení + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Koblížek Jan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Celkový rozsah předmětu je 26 hodin, z toho je 14 kontaktních a 12 hodin nekontaktních. I.Blok Vymezení předmětu etiky. Filozofické - historické kořeny ošetřovatelské etiky. Zdroje ošetřovatelské etiky. II.Blok Kodexy a etické principy. Práva a povinnosti. III.Blok Etické problémy a jejich řešení. Etická dilemata. IV.Blok Velká a malá etická témata V.Blok Informovaný souhlas a povinná mlčenlivost VI.Blok Etické otázky spojené se vznikem života VII.Blok Paliativní péče, smrti, umírání a euthanasie

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
  • Domácí příprava na výuku - 12 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 14 hodin za semestr
Výstupy z učení
Předmět se zaměřuje na etické otázky vykonávání nelékařských zdravotnických profesí. Seznamuje s integrací etických principů do etických kodexů ve zdravotnictví a dotýká se etických dilemat v jednání zdravotnických profesionálů vůči klientům/pacientům. Studenti se seznamují s etickými principy, s naléhavými otázkami v etice nelékařských zdravotnických profesí a s hodnotami používanými k jejich řešením a obecně velkými a malými etickými tématy. Dále se zaměřuje na také na povinnou mlčelivost a informovaný souhlas.
Po absolvování předmětu student rozumí filozofickým a historickým základům etiky ve zdravotnictví a chápe jejich význam pro péči o dítě i rodinu v moderní praxi. Dokáže rozlišit etické problémy od etických dilemat a uplatnit příslušné etické principy a profesní kodexy při řešení situací, se kterými se může setkat v péči o dětského pacienta, včetně spolupráce s rodiči a dalšími odborníky. Je schopen citlivě reflektovat složitá témata, jako jsou etické aspekty péče na konci života, informovaný souhlas zákonných zástupců, dávání souhlasu u dospívajících, problematika dárcovství a reprodukční etiky. Ovládá zásady důvěrnosti, zná morální práva a povinnosti zdravotnického pracovníka i zaměstnavatele. Umí aplikovat modely etického rozhodování a princip spravedlnosti v každodenní péči o dítě s ohledem na jeho potřeby, věk a psychosociální kontext.
Předpoklady
Předpokladem pro studium předmětu Etika z pohledu budoucí pediatrické sestry je základní orientace v oblasti zdravotnické praxe, zejména ve specifikách péče o dětského pacienta a jeho rodinu. Studentka nebo student by měl být schopen reflektovat lidské chování z pohledu hodnot, odpovědnosti, důstojnosti a nejlepších zájmů dítěte. Důležitá je také otevřenost k diskusi o morálních otázkách v citlivých situacích, které se mohou týkat nejen dítěte, ale i jeho zákonných zástupců. Student by měl mít základní znalosti o fungování zdravotnického systému, právech pacientů a povinnostech nelékařských zdravotnických pracovníků. Klíčová je schopnost porozumět odbornému textu, analyzovat příklady z praxe a vyjadřovat se s respektem a empatií při diskusi o eticky náročných tématech.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Absolvování výuky (90% účast). Ověření získaných znalostí a vědomostí. Průběžné aktivní řešení zadaných úkolů. (splnění 80% úkolů řešených ve výuce nebo seminární práce odpovídající tématům nesplněného úkolu).
Doporučená literatura
  • Blackburn, S. (2022). Etika : velmi stručný úvod. Praha : Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.
  • Blažková, M. (2020). Dějiny etických teorií od Kanta po pragmatismus. Praha: Karolinum.
  • Gorná, M., Rapčíková, T. Etika pro lékařskou, zdravotnickou a záchranářskou praxi. Praha : Grada Publishing. 2024.
  • Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. Praha : Portál. 2024.
  • Küng, H. (2015). Dobrá smrt?. Praha.
  • Kuře, J. (2022). Rozhodování o zdravotní péči v závěru života. Praha : Academia.
  • Kutnohorská, J., Cichá, M., & Goldmann, R. (2011). Etika pro zdravotně sociální pracovníky. Praha: Grada Publishing.
  • Matějek, J. (2021). Etické poradenství: jak řešit etické problémy každodenní medicíny. Praha: Triton.
  • Ondriová,I. (2021). Etické problémy a dilemata v ošetřovatelské praxi. Praha: Grada Publishing.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta zdravotnických věd Studijní plán (Verze): Pediatrické ošetřovatelství (2019) Kategorie: Zdravotnictví 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní