| Název předmětu | Jak hodnotit výsledky krevního srážení v klinické praxi? | 
|---|---|
| Kód předmětu | HEO/VC072 | 
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář | 
| Úroveň předmětu | Magisterský | 
| Rok studia | nespecifikován | 
| Semestr | Zimní a letní | 
| Počet ECTS kreditů | 2 | 
| Vyučovací jazyk | Čeština | 
| Statut předmětu | Volitelný | 
| Způsob výuky | Kontaktní | 
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž | 
| Doporučené volitelné součásti programu | Není | 
| Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům | 
| Vyučující | 
|---|
| 
 | 
| Obsah předmětu | 
| Stanovení diagnózy poruchy hemostázy je založeno na správném posouzení anamnézy, klinického stavu a zhodnocení výsledků laboratorních vyšetření. Poruchy hemostázy zahrnují jak primární stavy tak řadu sekundárních stavů způsobených komorbiditou, léčbou nebo přítomností akutního stavu.  Indikace vyšetření hemostatických parametrů a jejich správné hodnocení je předpokladem úspěšné diferenciální diagnostiky v mnoha medicínských oborech. Problematika zahrnuje jak stavy s rizikem krvácení tak situace s rizikem tromboembolických komplikací. Cílem výuky je názorně a na kazuistikách z klinické praxe ukázat možnosti vyšetření a nejčastější patologické nálezy při hemokoagulačním vyšetření, stejně jako preventivní a léčebné modality. Absolvování předmětu doporučujeme zájemcům o interní obory, chirurgické obory i praktické lékařství. | 
| Studijní aktivity a metody výuky | 
| Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace | 
| Výstupy z učení | 
| Seznámit studenty se základy racionální indikace hemokoagulačních vyšetření a interpretací výsledků se zaměřením na jejich klinický význam. Výuka je zaměřena na klinicky významné problémy diagnostiky trombofilních a krvácivých stavů a na problematiku diferenciální diagnostiky abnormálních nálezů. Diskutované téma představuje multidisciplinární problém, pokrývá interní i chirurgické obory včetně porodnictví a gynekologie, neurologii i stomatologii. Problematika je demostrována na kazuistických případech. Základní orientace v možnostech využití hemokoagulačních metod v diagnostice a v diferenciální diagnostice krvácivých a trombofilních stavů primární i sekundární etiologie. Získání dovedností v posuzování klinického významu abnormálních hemokoagulačních nálezů v běžné klinické praxi. | 
| Předpoklady | 
| Ukončený 3. ročník Všeobecného lékařství nebo Zubního lékařství. FYZ/ZUB12 a zároveň PFY/VCA31 ----- nebo ----- PFY/VCB12 ----- nebo ----- PFY/ZUA22 a zároveň CH0/VCA11 ----- nebo ----- CH0/VCB31 ----- nebo ----- IN1/ZUA12 | 
| Hodnoticí metody a kritéria | 
| Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozhovor, Systematické pozorování studenta Přítomnost na všech seminářích, kolokvium, znalostní test. | 
| Doporučená literatura | 
| 
 | 
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází | 
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2025) | Kategorie: Lékařské vědy | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: - | 
| Fakulta: Lékařská fakulta | Studijní plán (Verze): Všeobecné lékařství (2021) | Kategorie: Lékařské vědy | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: - |