Studentské portfolio je kvalitativním nástrojem k hodnocení a sebehodnocení studentů rekreologie v průběhu i závěru magisterského studia, sloužícím ke sledování profesního učení v rámci tohoto oboru. Reflexe studentského portfolia je dokladem zachycujícím individuální strategie při osvojování teorie a absolvované praxe adeptů magisterského stupně. Studentské portfolio je individualizovaným portrétem profesní cesty studenta k profesi, dokladem o jeho profesním učení. Jeho podstata spočívá v inventarizaci vybraných písemností a dokumentů, které student vytváří a získává v průběhu studia. Těmito podklady jsou: a) komplexně zpracovaný výstup oborových ateliérů ? studentský projekt (povinná součást) b) doklady o absolvovaném studiu v teoretické i praktické části (seminární práce u jednotlivých předmětů, koncepty prostudované literatury, zpětné vazby, hodnotící záznamy) c) doklady o spolupráci a komunikaci (se školou, s poskytovatelem praxe, s klienty) d) písemné materiály (informační letáky, interní zpravodaje, osobní pozvánky, různorodé zprávy), záznamy o pozorování (pozorovací archy, sebehodnotící archy, záznamy rozhovorů a konzultací, individuální vzdělávací plány) e) dokumentace realizovaných aktivit (od tvorby scénáře až po evaluační dotazníky, videozáznamy, fotografie, načrtnuté plánky prostorového uspořádání aktivit, mapy, vyhodnocené práce klientů, reflektivní deníky) f) další doklady profesního vývoje a důkazy jeho plnění (hodnocení ze strany kolegů i učitelů, ocenění a doporučení, potvrzení o absolvování dalších kurzů apod.). Student vybírá doklady studia jednotlivých rekreologických disciplín s komentářem, proč byly vybrány a v čem ovlivnily jeho profesní vývoj, doplňuje autografický popis profesního vývoje formou esejí, myšlenkových map a profesního životopisu, se specifickým zaměřením na praktické workshopy a ateliéry. Portfolio tvoří student po dobu celého studia a v závěru každého semestru dostává zpětnou vazbu vedoucího ateliéru. Kritéria hodnocení tvoří porozumění zvolenému problému (zaujetí, dlouhodobost řešení), reflexe průběhu utváření portfolia (odůvodnění výběru a způsobu práce s materiály, produkty a dalšími doklady), argumenty pro zvolený přístup, které autor pokládá za nosné (invence, originalita), využitelnost v další profesní činnosti, představy o dalším profesním rozvoji. Hodnocení způsobu prezentace portfolia před komisí se vyznačuje kritérii: srozumitelná formulace myšlenek, přesvědčivá argumentace, způsob prezentace, pohotová a věcně správná reakce na dotazy členů komise, kultivovaný a působivý projev.
|