Předmět: Kurz pobytu v letní přírodě 1

« Zpět
Název předmětu Kurz pobytu v letní přírodě 1
Kód předmětu FTK/KPL
Organizační forma výuky Kurz
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Maráček Marek, Mgr.
  • Hanuš Radek, Mgr. Ph.D.
  • Bank Navrátíková Taťána, Mgr.
  • Botek Michal, doc. PhDr. Ph.D.
  • Formánková Soňa, PaedDr. Ph.D.
  • Hyklová Vendula, Mgr.
  • Machová Iva, Mgr. Ph.D.
  • Hůlka Karel, Mgr. Ph.D.
  • Štěpán Jiří, Mgr.
  • Šafář Michal, Mgr. Ph.D.
  • Háp Pavel, Mgr. Ph.D.
  • Neuls Filip, Mgr. Ph.D.
  • Weisser Radim, Mgr.
  • Cuberek Roman, doc. Mgr. Ph.D.
  • Viktorjeník Dušan, Mgr. Ph.D.
  • Dub Jiří, Mgr.
  • Reich Petr, Mgr. Ph.D.
  • Buben Jiří, Mgr. Ph.D.
  • Petr Michal, Mgr.
  • Bělka Jan, doc. Mgr. Ph.D.
  • Svoboda Zdeněk, doc. Mgr. Ph.D.
  • Prukner Vítězslav, Mgr. Ph.D.
  • Dvořák Radmil, MUDr. Ph.D.
  • Rozsypal Rudolf, Mgr.
  • Šebek Luděk, Mgr. Ph.D.
  • Hoffmannová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Ješina Ondřej, Mgr. Ph.D.
  • Vařeková Renata, MUDr. Ph.D.
  • Herman Marek, PhDr.
  • Vyhlídal Tomáš, Mgr.
  • Vičar Michal, Mgr. Ph.D.
  • Másilka David, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahem předmětu jsou různé formy turistiky: kanoistika, cyklistika, orientace, pěší turistika a aktivity, které lze aplikovat v letní přírodě. Kanoistika - základní teoretické poznatky, využívání plavidel k vodní turistice, materiální vybavení pro vodní turistiku, základní dovednosti jízdy na kanoi, kajaku, turistické značení vodáckých tras, organizování vodáckých akcí. Cyklistika - kontrola technického stavu kola, technika jízdy na kole, jízda ve skupině, bezpečnost a pravidla silničního provozu, základy údržby a oprava kola, organizace cyklistického výjezdu ve skupině, didaktika a vedení družstva, cyklo-hry (zručnost), kulturně poznávací činnost při cyklistice. Orientace, topografie - základní pojmy, buzola a její použití, určování azimutů, odhad vzdálenosti, soutěže, práce s mapou, terén, přenášení azimutů z mapy do terénu a zpět, turistické značky, profil terénu, azimutový závod, základy orientačního běhu. Lanové aktivity - historický vývoj, oblast využití, stavební materiály a bezpečnostní pomůcky, jistící vybavení, uzlování, základy stavění nízkých překážek, metodika jištění, slaňování, použití umělé stěny, technika překonávání překážek (lanové centrum). Tábornická praxe - pravidla pobytu a chování v přírodě, vztah k přírodě, bezpečnostní opatření, táboření, bivak, stanování, stavba stanů, ohniště, typy ohnišť, tábornické dovednosti, základy z botaniky, materiál a osobní vybavení pro táboření a turistiku. Hry v přírodě - zásady pobytu v různém terénu, se zátěží, bez zátěže, hry v přírodě s pomůckami a bez nich, hry iniciativní, strategické, pohybové, kreativní, komunikační, u táboráku, soutěže na letních táborech, týmová spolupráce, zážitková pedagogika. Etapová hra - praktická ukázka, hra prolíná celým táborem, organizace a zařazování etapových her do života na letním táboře, základy šifrování, pověsti z dané oblasti, zakončení etapové hry. Tělesná příprava - biomechanický a zdravotní pohled na chůzi a běh, využití přírodních překážek a dalších pomůcek při tělesných cvičeních v přírodě, terénní běh, (fartlek, cross), běh pro zdraví, finská stezka, zvyšování fyzické zdatnosti, soutěže, regenerace, saunování. Zájmová činnost - netradiční formy sportovní činnosti, organizace táborových turnajů a soutěží.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Účast na výuce - 72 hodin za semestr
  • Příprava na zápočet - 8 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 3 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na pobyt a různé formy turistiky v letní přírodě. Formy turistiky zahrnují širokou škálu dovedností a činností, které jsou prováděny v přírodním prostředí. Zaměřují se na sportovní a herní aktivity, zážitkovou pedagogiku, ekologii a další činnosti, které se dají provozovat a uplatňovat ve školní i mimoškolní tělesné výchově. Předmět vybavuje studenty základními vědomostmi, dovednostmi i organizačními principy pro uspořádání a realizaci táborů, kurzů, soustředění, sportovních aktivit a pobytů v letní přírodě.
Po absolvování předmětu student: - Ovládá základní organizační principy pro uspořádání kurzů, táborů, soustředění a sportovních aktivit z oboru turistiky a pobytu v přírodě. - Ovládá základní principy využití zážitkové pedagogiky v přírodním prostředí. - Umí vyjmenovat a uplatňovat v praxi ekologická pravidla pobytu v přírodě. - Umí používat vhodnou výzbroj a výstroj při turistice.
Předpoklady
Předmět je součástí všeobecného základu bakalářské etapy, je určen studentům prezenčního studia pro studijní obory: Tělesná výchova a sport, učitelství TV, Ochrana obyvatelstva, Aplikovaná tělesná výchova, Aplikované pohybové aktivity a Rekreologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Rozbor portfolia studenta

Zápočtové požadavky: - Absolvovat kurz v plném rozsahu (aktivní účast). - Praktické požadavky (orientační běh, azimutový závod, vodácký závod všestrannosti K1, závod posádek C2, duatlon, finská stezka). - Cyklistická cesta 2 dny (organizace, didaktika, bezpečnost). - Teoretické požadavky (písemný test).
Doporučená literatura
  • Cihlář, J. et al. (1991). Cyklistika pro každého. Praha: Olympia.
  • Doležalová, E., & Kučerová, A. (2004). Hry v přírodě a s přírodou. Praha: Mladá fronta.
  • Ďoubalík, P., Šafránek, J., Neuman, J., Vomáčko, L., Boštíková, S., Brtník, J., & Ďoubalík, P. (2000). Turistika a sporty v přírodě. Praha: Portál.
  • Doušek, I., & Lenhart, Z. (1991). Malá škola orientačního běhu. Praha: Olympia.
  • Foglová, M. (2008). Etapové hry v přírodě: tábory a školy v přírodě, zpestření pobytů v ozdravovnách, inspirace pro vedoucí skautských oddílů. Praha: Portál.
  • Hošková, B., Majorová, S., Nováková, P., & Kubíček, J. (2010). Masáž a regenerace ve sportu. Praha: Karolinum.
  • Hrkal, J., & Hanuš, R. (1999). Lanové překážky a lanové dráhy. Olomouc: Hanex.
  • Jirka, Z. (1990). Regenerace a sport. Praha: Olympia.
  • Kirchner, J., & Hnízdil, J. (2004). Orientační hry nejen do přírody. Praha: Grada Publishing.
  • Neuman, J., & Ďoubalík, P. (2009). Dobrodružné hry a cvičení v přírodě. Praha: Portál.
  • Owen, P., & Janouchová, M. (1997). Uzly: přes 50 nejužitečnějších uzlů pro táboření, jachtaření, rybaření a horolezectví. Praha: Svojtka a Vašut.
  • Petr, F. (1929). Olejomalba a enkaustika. Praha: Peometheus.
  • Sekera, J., & Vojtěchovský, O. (2008). Cyklistika: průvodce tréninkem. Praha: Grada Publishing.
  • Skeřil, M., Čegan, P., & Kašubová, J. (2003). Cykloturistika pro všechny: příručka pro učitele, vedoucí mládeže, rodiče a přátele na kole. Ostrava: Montanex.
  • Soulek, I., Martinek, K., & Kračmar, B. (2000). Cyklistika: horská, silniční, rekreační, výkonnostní. Praha: Grada.
  • Sýkora, B., & Dvořák, F. (1980). Orientační hry a závody, orientační běh. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  • Štemprok, K. et al. (1983). Vodní turistika. Praha: Olympia.
  • Watkins, D., Dalal, M., Langley, J., & English, M. (1995). Táboření a turistika. Bratislava: Mladé letá.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova a sport (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Rekreologie (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Aplikované pohybové aktivity (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Ochrana obyvatelstva (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta tělesné kultury Studijní plán (Verze): Tělesná výchova (2016) Kategorie: Tělesná kultura, tělovýchova a sport 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -