|
Vyučující
|
-
Burešová Jana, prof. PhDr. CSc.
-
Elbel Martin, doc. Mgr. M.A., Ph.D.
-
Antonín Malaníková Michaela, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Kalous Antonín, doc. Mgr. M.A., Ph.D.
-
Miller Jaroslav, prof. Mgr. M.A., Ph.D.
-
Nováček Karel, doc. Mgr. Ph.D.
-
Oppeltová Jana, Mgr. Ph.D.
-
Papajík David, prof. PhDr. Ph.D.
-
Perutka Lukáš, Mgr. Ph.D.
-
Prchal Pavlíčková Radmila, doc. Mgr. Ph.D.
-
Somer Tomáš, PhDr. Ph.D.
-
Stejskal Jan, doc. Mgr. M.A., Ph.D.
-
Švaříčková Slabáková Radmila, prof. Mgr. Ph.D.
-
Viktořík Michael, doc. PhDr. Ph.D.
-
Špička Jiří, prof. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Lektory kurzu jsou: PhDr. Věra Šustíková (České muzeum hudby, Praha) MgA. Miroslav Dvořák (herec, moderátor, divadelní pedagog - Mezinárodní konzervatoř a VOŠ herecká, Praha) Korepetitor (podpora nácviku praktických dovedností): MgA. Miroslav Sekera (HAMU Praha) Výuka bude realizována jako intenzivní dvoudenní soustředění (cca 16 vyučovacích hodin) propojující teorii s nácvikem praktických dovedností. Plánovaný termín: 17. 2. (10:00 - 17:00) a 18. 2. (9:00 - 16:00) 2014 Místo konání: Kaple, Konvikt (přízemí), Univerzitní 3 Program kurzu: 1. den (pondělí 17. 2. 2014) - I. blok(4 vyuč. hodiny s přestávkou): - stručný úvod do problematiky: vývoj řeči, její význam a funkce, fyziologická tvorba řeči, hlasová hygiena, dechová a hlasová cvičení + individuální diagnostika účastníků (volný verbální projev); - práce s textem: zvuková realizace psaného projevu, hlasité čtení, recitace, normativní výslovnost, ukázky praktického nácviku + nácvik textové předlohy, s níž se bude pracovat s hudbou; - akustické parametry verbálního projevu: melodika, rytmus, frázování, metrum a jejich realizační odlišnosti od obdobných parametrů v hudbě - uvědomělé čtení či realizace zpaměti (dle znalostí frekventantů) + stručné teoretické poučení o synkretickém spojení slova a hudby v melodramu. 1. den (pondělí 17. 2. 2014) - II. blok: práce s klavírní korepeticí (4 vyuč. hodiny s přestávkou): - práce s textem v hudebním kontextu, srovnání interpretačních možností téhož textu bez hudby (viz výše) a ve zhudebněné podobě, osnova české věty a frázování x hudební periodicita, melodika české věty x hudební melodie a harmonie, zvláštnosti dynamiky a agogiky vedoucí k plastičtějšímu verbálnímu projevu; - prostorově-akustické parametry verbálního projevu, přizpůsobování hlasového projevu danému prostoru a úrovni "zvukové hladiny" (nácvik verbálního výstupu s paralel. Hudební složkou ? melodramatická technika); - verbální a nonverbální komunikace ve spojení s hudbou příprava vlastního výstupu - přenesení pozornosti také na nonverbální složku projevu. 2. den (úterý 18. 2. 2014) - I. blok: práce před kamerou: (4 vyuč. hodiny s přestávkou): - příprava projevu a jeho hlasová realizace, případová studie před kamerou; - nonverbální komunikace a její využití v dané profesi, stručné poučení o jednotlivých atributech řeči těla a jejich využití; - rozbor výkonů před kamerou: analýza předností a nedostatků pohybových a mluvních dispozic frekventantů (podle výsledků příp. dechová, hlasová, artikulační cvičení; mimická, gestická a pohybová cvičení). 2. den (úterý 18. 2. 2014) - II. blok (4 vyuč. hodiny s přestávkou): - shrnutí získaných poznatků kurzu, příprava na závěrečný výstup; - závěrečný výstup jednotlivých frekventantů a jeho zhodnocení; - doporučená literatura a informace o jiných akcích k dané problematice; - závěrečná diskuse.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Účast na výuce
- 16 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 16 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Jednalo se o jednorázový předmět realizovaný v rámci projektu UPdoc.
Absolventi kurzu získají základní přehled o možnostech a nových metodách praktického využití moderní rétoriky ve vlastní praxi.
|
|
Předpoklady
|
Kurz je určen všem studentům doktorského studia na FF UP.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta, Systematické pozorování studenta
Aktivní účast a spolupráce při výuce, průběžné plnění zadaných úkolů.
|
|
Doporučená literatura
|
-
LOTKO, E. (2009). Kapitoly ze současné rétoriky. 3. vyd.. Olomouc.
-
LUKAVSKÝ, R. Kultura mluveného slova. Praha: Akademie múzických umění, 2000..
|