|
Vyučující
|
-
Burešová Jana, prof. PhDr. CSc.
-
Elbel Martin, doc. Mgr. M.A., Ph.D.
-
Antonín Malaníková Michaela, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Kalous Antonín, doc. Mgr. M.A., Ph.D.
-
Miller Jaroslav, prof. Mgr. M.A., Ph.D.
-
Nováček Karel, doc. Mgr. Ph.D.
-
Oppeltová Jana, Mgr. Ph.D.
-
Papajík David, prof. PhDr. Ph.D.
-
Perutka Lukáš, Mgr. Ph.D.
-
Prchal Pavlíčková Radmila, doc. Mgr. Ph.D.
-
Somer Tomáš, PhDr. Ph.D.
-
Stejskal Jan, doc. Mgr. M.A., Ph.D.
-
Švaříčková Slabáková Radmila, prof. Mgr. Ph.D.
-
Viktořík Michael, doc. PhDr. Ph.D.
-
Vávrová Petra, PhDr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Charakteristika náročných situací ve vztahu k psychice člověka (psychologické mechanismy vzniku a vývoje, vybrané pojmy ze sociální psychologie) 2. Osobnost a interpersonální vztahy (styly vedení, podoby vztahů na pracovišti, komunikace vedoucího pracovníka, obvyklé komunikační situace) 3. Náročné situace a emoce (zásady efektivního zvládání náročných situací) 4. Náročné rozhovory (charakteristika, zásady) 5. Výběrové rozhovory (charakteristika, zásady, chyby při rozhovoru) 6. Hodnotící rozhovory (typy hodnocení, průběh rozhovoru, zásady vedení rozhovoru) 7. Nepříjemné rozhovory (příprava, charakteristika, rozhovor na osobní téma, kritický rozhovor a propouštěcí rozhovor) 8. Konflikty (příčiny, přístupy k řešení konfliktů, typy konfliktů) 9. Zásady vedení konfliktů (nesprávné postupy, žádoucí strategie, vyhrocený konflikt) 10. Ostatní náročné situace (vedení porad, tréma při prezentaci, patologická komunikace, přijímání kritiky, zadání úkolu, sdělení nepříjemné zprávy)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
|
Výstupy z učení
|
Seznámit studenty s psychologickými mechanismy náročných situací, např. při vedení náročných pohovorů, podávání kritiky, zvládání zátěžových situací jako je konflikt, stres, rozhodování pod tlakem, tréma, nutnost prezentovat a prosadit názor nebo opatření, vést poradu.
Student je schopen použít nabytých znalostí a dovedností při jednání s kolegy, nadřízenými i podřízenými a klienty. Snadněji nalezne odpovídající způsob jednání a komunikace, zvláště pak v náročných komunikačních situacích.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta
Aktivní účast na výuce.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Bedrnová E., Nový I. (1998). Psychologie a sociologie v řízení. Praha.
-
Hroník F. (2007). Jak se nespálit podruhé. Brno.
-
Křivohlavý J. (2002). Konflikty mezi lidmi. Praha.
-
Mikuláštík M. (2007). Manažerská psychologie. Praha.
-
Vybíral Z. (2009). Psychologie komunikace. Praha.
|