Předmět: Komunikační a pedagogické dovednosti

« Zpět
Název předmětu Komunikační a pedagogické dovednosti
Kód předmětu FIF/93KD2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Burešová Jana, prof. PhDr. CSc.
  • Elbel Martin, doc. Mgr. M.A., Ph.D.
  • Antonín Malaníková Michaela, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Kalous Antonín, doc. Mgr. M.A., Ph.D.
  • Miller Jaroslav, prof. Mgr. M.A., Ph.D.
  • Nováček Karel, doc. Mgr. Ph.D.
  • Oppeltová Jana, Mgr. Ph.D.
  • Papajík David, prof. PhDr. Ph.D.
  • Perutka Lukáš, Mgr. Ph.D.
  • Prchal Pavlíčková Radmila, doc. Mgr. Ph.D.
  • Somer Tomáš, PhDr. Ph.D.
  • Stejskal Jan, doc. Mgr. M.A., Ph.D.
  • Švaříčková Slabáková Radmila, prof. Mgr. Ph.D.
  • Viktořík Michael, doc. PhDr. Ph.D.
  • Vávrová Petra, PhDr.
Obsah předmětu
1. Charakteristika náročných situací ve vztahu k psychice člověka (psychologické mechanismy vzniku a vývoje, vybrané pojmy ze sociální psychologie) 2. Osobnost a interpersonální vztahy (styly vedení, podoby vztahů na pracovišti, komunikace vedoucího pracovníka, obvyklé komunikační situace) 3. Náročné situace a emoce (zásady efektivního zvládání náročných situací) 4. Náročné rozhovory (charakteristika, zásady) 5. Výběrové rozhovory (charakteristika, zásady, chyby při rozhovoru) 6. Hodnotící rozhovory (typy hodnocení, průběh rozhovoru, zásady vedení rozhovoru) 7. Nepříjemné rozhovory (příprava, charakteristika, rozhovor na osobní téma, kritický rozhovor a propouštěcí rozhovor) 8. Konflikty (příčiny, přístupy k řešení konfliktů, typy konfliktů) 9. Zásady vedení konfliktů (nesprávné postupy, žádoucí strategie, vyhrocený konflikt) 10. Ostatní náročné situace (vedení porad, tréma při prezentaci, patologická komunikace, přijímání kritiky, zadání úkolu, sdělení nepříjemné zprávy)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Seznámit studenty s psychologickými mechanismy náročných situací, např. při vedení náročných pohovorů, podávání kritiky, zvládání zátěžových situací jako je konflikt, stres, rozhodování pod tlakem, tréma, nutnost prezentovat a prosadit názor nebo opatření, vést poradu.
Student je schopen použít nabytých znalostí a dovedností při jednání s kolegy, nadřízenými i podřízenými a klienty. Snadněji nalezne odpovídající způsob jednání a komunikace, zvláště pak v náročných komunikačních situacích.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta

Aktivní účast na výuce.
Doporučená literatura
  • Bedrnová E., Nový I. (1998). Psychologie a sociologie v řízení. Praha.
  • Hroník F. (2007). Jak se nespálit podruhé. Brno.
  • Křivohlavý J. (2002). Konflikty mezi lidmi. Praha.
  • Mikuláštík M. (2007). Manažerská psychologie. Praha.
  • Vybíral Z. (2009). Psychologie komunikace. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Nizozemská filologie (2020_2024) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Románské jazyky (2021_2024) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -