|
Vyučující
|
-
Burešová Jana, prof. PhDr. CSc.
-
Elbel Martin, doc. Mgr. M.A., Ph.D.
-
Antonín Malaníková Michaela, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Kalous Antonín, doc. Mgr. M.A., Ph.D.
-
Miller Jaroslav, prof. Mgr. M.A., Ph.D.
-
Nováček Karel, doc. Mgr. Ph.D.
-
Papajík David, prof. PhDr. Ph.D.
-
Perutka Lukáš, Mgr. Ph.D.
-
Prchal Pavlíčková Radmila, doc. Mgr. Ph.D.
-
Somer Tomáš, PhDr. Ph.D.
-
Stejskal Jan, doc. Mgr. M.A., Ph.D.
-
Švaříčková Slabáková Radmila, prof. Mgr. Ph.D.
-
Viktořík Michael, doc. PhDr. Ph.D.
-
Oppeltová Jana, Mgr. Ph.D.
-
Jirsa Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Volitelný postgraduální kurz, otevřený studentům napříč obory, se zaměří na současný interdisciplinární přístup kulturní analýzy, která zkoumá kulturní objekty (texty, obrazy, média) a praxe na pozadí mezioborového dialogu mezi literární teorií, estetikou, teorií umění, studiemi afektu a filozofií médií. Metodologický a teoretický rámec semináře se bude opírat o tři klíčové pojmy afekt, médium a performance , které překračují jednotlivé kódy, strukturální kategorie a druhová specifika ve prospěch komplexní analýzy estetické a teoretické aktivity uměleckých artefaktů, kulturních praktik a mediálních strategií i jejich sociálních konstelací. Daný přístup bude rovněž diskutován v kontextu tzv. postmediální situace, kdy se ohraničení mezi jednotlivými médii a uměleckými formami radikálně rozpouštějí. Sylabus kurzu bude upřesněn v návaznosti na první seminář, kde si studenti na základě svých disertačních projektů vyberou jednotlivé kulturní objekty, s nimiž budou pracovat.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 125 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem je prověřit konceptuální přínos současného interdisciplinárního přístupu kulturní analýzy, která zkoumá kulturní objekty (texty, obrazy, média) a praxe na pozadí mezioborového dialogu mezi literární teorií, estetikou, teorií umění, studiemi afektu a filozofií médií; zdokonalit analytické a argumantační dovednosti doktorandů, pěstovat schopnost kritického a konceptuálního myšlení; osvojit si základní koncepty kulturní analýzy: afekt, médium, performativita.
Pochopení a osvojení různorodých metodologických přístupů v rámci kulturní analýzy. Close reading odlišných kulturních objektů na pozací 3 hlavních konceptů: afekt, médium a performativita. Zdokonalení dovedností v akademickém psaní, analytických a argumentačních schopností, umožňujících prosadit se v mezinárodní konkurenci, ať už v odborných časopisech nebo na mezinárodních konferencích.
|
|
Předpoklady
|
Ukončené magisterské studium.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
- Průběžná četba a redakce zadaných materiálů - Ústní prezentace a aktivní diskuse nad disertačními projekty a kulturními objekty - Sepsání krátkého tematického eseje, včetně abstraktu v angličtině - Účast na semináři (min. 75 % docházky)
|
|
Doporučená literatura
|
-
Alphen, Ernst van. (2008). Affective Operations of Art and Literature. , RES: Anthropology and Aesthetics, no. 53-54 (2008): 21-30.
-
Attridge, Derek - Elliott, Jane. (2011). Theory after "Theory". London.
-
Bal, Mieke; Boer, Inge E. (1994). The Point of Theory: Practices of Cultural Analysis. New York.
-
Bal, Mieke. (2002). Travelling Concepts in the Humanities: A Rough Guide. Toronto.
-
Bennett, Tony; Frow, John. (2008). The SAGE Handbook of Cultural Analysis. Los Angeles.
-
Casetti, Francesco. (2015). The Lumi?re Galaxy. Seven Key Words for the Cinema to Come. New York.
-
Hediger, Vinzenz - De Rosa, Miriam. (2016). Post-what? Post-when? A Conversation on the "Posts" of Post-media and Post-cinema. , Cinema&Cie 16, no. 26/27 (Spring/Fall 2016): 9?20.
-
Jenkins, Henry. (2006). Convergence culture: Where Old and New Media Collide. New York.
-
Latour, Bruno. (2005). Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory. New York.
-
Shaviro, Steven. (2010). Post Cinematic Affect. New York.
|