|
Vyučující
|
-
Burešová Jana, prof. PhDr. CSc.
-
Elbel Martin, doc. Mgr. M.A., Ph.D.
-
Kalous Antonín, doc. Mgr. M.A., Ph.D.
-
Miller Jaroslav, prof. Mgr. M.A., Ph.D.
-
Nováček Karel, doc. Mgr. Ph.D.
-
Oppeltová Jana, Mgr. Ph.D.
-
Papajík David, prof. PhDr. Ph.D.
-
Perutka Lukáš, Mgr. Ph.D.
-
Prchal Pavlíčková Radmila, doc. Mgr. Ph.D.
-
Somer Tomáš, PhDr. Ph.D.
-
Stejskal Jan, doc. Mgr. M.A., Ph.D.
-
Švaříčková Slabáková Radmila, prof. Mgr. Ph.D.
-
Viktořík Michael, doc. PhDr. Ph.D.
-
Antonín Malaníková Michaela, Mgr. et Mgr. Ph.D.
-
Jirsa Tomáš, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Volitelný postgraduální kurz, otevřený studentům napříč obory, se formou tvůrčích workshopů zaměří na přípravu, psaní a editaci disertačních prací a odborných studií. Metodologický rámec semináře se bude opírat jednak o vzájemné "close reading" fragmentů jednotlivých disertačních prací a jednak o postupy odborného psaní, vypracované zejména Howardem S. Beckerem v kontextu sociálních věd. Na základě konkrétních disertačních projektů budou studenti vedeni k intenzivní diskusi a vzájemné konfrontaci svých prací v několika hlavních oblastech: 1) metodologický rámec, 2) teoretické koncepty a problémy, 3) struktura textu, 4) způsob argumentace, 5) výzkumné otázky. Vedle směřování ke konstruktivní kritice a schopnosti opakovaného "přepisování" a redigování vlastní práce si seminář rovněž klade za cíl pomoci studentům s publikačním procesem. 1. blok: představení disertačních projektů, analýza technikách psaní disertací; diskuse o metodologii a teorii, jak správně formulovat výzkumnou otázku 2. blok: close reading a editování textových fragmentů 3. blok: close reading a editování nové podkapitoly; koncepce anglického abstraktu disertace
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 125 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem je prohloubit schopnosti odborného psaní a editování, zdokonalit analytické a argumentační dovednosti doktorandů, pěstovat schopnost kritického a konceptuálního myšlení. Vedle směřování ke konstruktivní kritice a schopnosti opakovaného "přepisování" a redigování vlastní práce si seminář rovněž klade za cíl pomoci studentům s publikačním procesem.
Pochopení a osvojení metodologie současných přístupů k psaní a editování odborného textu. Praktická průprava v oblastech: 1) metodologický rámec, 2) teoretické koncepty a problémy, 3) struktura textu, 4) způsob argumentace, 5) výzkumné otázky. Schopnost konstruktivní kritiky a opakovaného "přepisování" a redigování vlastní práce. Zdokonalení dovedností v akademickém psaní, analytických a argumentačních schopností, umožňujících prosadit se v mezinárodní konkurenci, ať už v odborných časopisech nebo na mezinárodních konferencích.
|
|
Předpoklady
|
Ukončené magisterské studium.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
- Průběžná četba a redakce zadaných materiálů - Příprava anotací a textových variant - Aktivní diskuse nad disertačními projekty - Zpracování výzkumné otázky a vypracování krátkého disertačního abstraktu v angličtině - Účast na semináři (min. 75 % docházky)
|
|
Doporučená literatura
|
-
Bailey, Stephen. (2015). The Essentials of Academic Writing for International Students. London.
-
Bal, Mieke. (2002). Travelling Concepts in the Humanities: A Rough Guide. Toronto.
-
Becker, Howard S. (2007). Writing for Social Scientists: How to Start to Finish Your Thesis, Book, or Article. Chicago.
-
Belcher, Wendy Laura. (2009). Writing Your Journal Article in Twelve Weeks: A Guide to Academic Publishing Success. Los Angeles.
-
Billig, Michael. (2013). Learn to Write Badly: How to Succeed in the Social Sciences. Cambridge.
-
Germano, William. (2013). From Dissertation to Book. Chicago.
|