Předmět: Krajinná ekologie

« Zpět
Název předmětu Krajinná ekologie
Kód předmětu EKO/YKEKO
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Václavík Tomáš, doc. RNDr. Ph.D.
  • Tuf Ivan Hadrián, doc. RNDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
V dnešním globalizovaném světě dochází ke ztrátám a degradaci přírodního prostředí v globálním měřítku. Transformace produktivních ekosystémů na zemědělské plochy, kácení lesů a expanze lidských sídel a infrastruktury stojí za masivním ubývaním a fragmentací biotopů podporujících biodiverzitu. K tomu, abychom porozuměli jak fragmentace prostředí ovlivňuje distribuci a přežívání druhů, populací a společenstev, potřebujeme zkoumat změny ve struktuře a uspořádání krajiny a způsoby, jak organismy na tyto změny reagují. Jakou roli hraje velikost a uspořádání habitatu na přežití populací ohrožených druhů? Jak struktura krajiny ovlivňuje šíření invazivních organismů a chorob? Jaký dopad má výstavba dopravních komunikací na populace migrujících živočichů? Těmito otázkami se zabývá krajinná ekologie. Krajinná ekologie studuje vazby mezi prostorovým uspořádáním a ekologickými procesy v krajině, tedy příčiny a následky krajinné heterogenity, a to v širším měřítku než je běžné u jiných ekologických disciplín. Cílem tohoto předmětu je seznámit posluchače s teoretickými základy a metodami moderní krajinné ekologie a jejich aplikací v oblasti ochrany přírody a životního prostředí. Témata přednášek: 1. Krajinná ekologie jako vědní disciplína - definice a principy, historie, základní úkoly, vztah k dalším vědním oborům 2. Krajina a její dimenze - krajinná heterogenita, koncept měřítka (scale), hierarchická struktura krajinných komponent 3. Příčiny krajinného uspořádání - abiotické faktory, biotické interakce, antropogenní změny (land use, land cover change) 4. Data a technické nástroje pro studium krajiny (GIS, DPZ) 5. Měření a kvantifikace krajinného uspořádání - plošky-koridory-matice (patch-corridor-matrix concept), indexy krajinného pokryvu (landscape metrics), prostorová statistika 6. Dynamika krajiny - disturbance a disturbanční režimy, krajinná rovnováha, stabilita, resilience, vliv krajinného uspořádání na ekologické procesy (pattern-process), fragmentace 7. Organismy v krajině - krajinné uspořádání a jeho vliv na organismy, populace a společenstva, teorie ostrovní biogeografie, metapopulační teorie, zdroje a propady, koridory a konektivita, ekotony, identifikace vhodnosti habitatu, modelování distribuce druhů 8. Krajinná ekologie v domácí praxi - historický vývoj krajiny v ČR, ochrana krajiny v rámci ochrany přírody (VKP, ÚSES, CHÚ, NATURA 2000), mapování krajinného pokryvu a biotopů, krajinný ráz a jeho hodnocení, krajinné plánování 9. Ekosystémové služby - základní koncept, metody hodnocení, indikátory ES, scénáře budoucího vývoje Cvičení: - Ukázky krajinné struktury (letecké snímkování) - Ukázka krajinné klasifikace a identifikace změn krajinného pokryvu v GIS - Praktické výpočty krajinných indexů - Modelování vhodnosti habitatu a identifikace migračních koridorů v GIS Druhotné, ale neméně důležité cíle: Kromě teorie a praktických metod krajinné ekologie by studenti měli získat nebo se zdokonalit v následujících dovednostech: " Kritické myšlení; formulace vlastních myšlenek a názorů; komunikační dovednosti " Práce s primárními vědeckými informacemi (odborné články v anglicky psaných časopisech) " Prezentace vlastní práce a získaných poznatků v písemné i mluvené formě

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická), Laborování
Výstupy z učení
Cílem tohoto předmětu je seznámit posluchače s teoretickými základy a metodami moderní krajinné ekologie a jejich aplikací v oblasti ochrany přírody a životního prostředí.
Znalosti Definovat krajinu a vymezit krajinnou ekologii v systému ekologických vědních disciplin. Popsat hlavní principy spjaté s rozlišováním krajinné struktury, s fungováním a vývojem/změnou v krajině. Podat základní přehled v oblasti aplikované krajinné ekologie.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Písemná zkouška

Kurz bude zakončen písemnou zkouškou, ale výsledná známka se bude odvíjet také od zájmu a aktivity studenta v hodinách, práce se zadanou literaturou, kvality seminání práce a ůloh/protokolů z cvičení; zhruba podle schématu: Participace na přednáškách = 20%; cvičení = 10 %; seminární práce = 10%; písemná zkouška = 60%
Doporučená literatura
  • Collinge, S.K. (2009). Ecology of Fragmented Landscapes. J. Hopkins University Press, Baltimore.
  • Farina, A. (2000). Principles and Methods in Landscape Ecology. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Forman, R. T. T., Godron, M. (1993). Krajinná ekologie. Praha: Academia.
  • Forman, R.T.T. & Wilson, E.O. Land Mosaics: The Ecology of Landscapes and Regions..
  • Franklin J. Mapping Species Distributions: Spatial Inference and Prediction..
  • Gergel, S.E. & Turner, M.G. Learning Landscape Ecology. Springer, 2001..
  • Kovář, P. (2012). Ekosystémová a krajinná ekologie. Karolinum, Praha.
  • Lindenmayer, D. & Fischer. J. Habitat Fragmentation and Landscape Change: An Ecological and Conservation Synthesis..
  • Měkotová, J. (2007). Principy v obecné a aplikované krajinné ekologii. Vydavatelství UP Olomouc. Olomouc.
  • Miklós, L., Izakovičová, Z. (1997). Krajina ako geosystém.. Veda, Bratislava.
  • Turner, M.G., R. H. Gardner & R. V. O'Neill, R.V. Landscape Ecology in Theory and Practice: Pattern and process. Springer-Verlag, 2001..
  • Wiens, J. Foundation Papers in Landscape Ecology..
  • Zonneveld, I.S. (1995). Land Ecology.. SPB Academic Publishing, Amsterdam.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr