| Název předmětu | Ochrana přírody |
|---|---|
| Kód předmětu | EKO/OPRO |
| Organizační forma výuky | Přednáška |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | 3 |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 4 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný, Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Historické a filosofické aspekty počátků ochrany přírody v souvislostech ovlivňování přírody člověkem, předmět ochrany životního prostředí a předmět ochrany přírody u nás v současné době. Obecné problémy v ochraně přírody - důvody ztráty populací taxonů, společenstev, úbytek, degradace a fragmentace stanovišť. Současný stav přírody v České republice a hlavní faktory působící na přírodní prvky. Vývoj přístupu a koncepcí v ochraně přírody a krajiny, vědecké teorie, hypotézy a výzkumné proudy využívané ochranou přírody. Principy tvorby (designu) chráněných území, význam chráněných území. Ochrana krajiny- východiska, formy, praktické provádění ochrany krajiny v ČR. Mezinárodní konvence, smlouvy, organizace atd. a jiné formy spolupráce a zapojení ČR v mezinárodní ochraně přírody. Politika ochrany přírody - státní správa - státní organizace - komerční organizace - nevládní organizace. Předcházení škod na přírodě - strategie ochrany přírody ve využívání nástrojů "Biologické hodnocení" a "Posuzování vlivů na životní prostředí" - význam komunikace s veřejností. Natura 2000 - její transpozice a implementace v podmínkách ČR.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
| Výstupy z učení |
|
Cílem je poskytnout studentům informace z dané oblasti v rozsahu uvedeném v sylabu.
Znalosti - popsat systém veřejné správy ochrany přírody v ČR - popsat soustavu Natura 2000 - směrnice Evropských společenství, transpozice a implementace soustavy v ČR - popsat stav přírody v ČR a nejvážnějších faktorů, které ji negativně ovlivňovaly a ovlivňují - znát historii a hlavní vývojové fáze ochrany přírody u nás a ve světě - pojmenovat zásady PR (práce s veřejností) v ochraně přírody |
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
BOT/EKRO a zároveň EKO/EKZ ----- nebo ----- EKO/EZ ----- nebo ----- EKO/XEKŽO ----- nebo ----- EKO/YEKŽO |
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor jazykového projevu studenta
Zakončeno písemnou zkouškou |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Ochrana a tvorba krajiny (2021) | Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Ekologie a ochrana životního prostředí (2021) | Kategorie: Ekologie a ochrana životního prostředí | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |