|
Vyučující
|
-
Horníčková Kateřina, PhDr.
|
|
Obsah předmětu
|
Základní přístupy dějin umění v 1. polovině 20. století - Vídeňská škola, ikonologie, psychologie, formalismus Nové dějiny umění, dekonstrukce a poststrukturalistická kritika DU, archiv vědění, archeologie dějin umění Feminismus - proti patriarchální společnosti. Zobrazení - Tělo - Postkolonialismus Aura, kopie, simulacrum, apropriace Sémiotika - studium vytváření významu pomocí znaků Vizuální studia, visual turn (v angloamer. DU), Bildwissenschaft, věda o obrazech a sociologické aspekty, franc. teorie obrazu Divák, recepce Digitální obraz, Digitální zábava New cultural history, kulturní antropologie teorie vidění, psychologie vnímání, kognitivní vědy České dějiny umění
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem semináře je rozvinout schopnost kritického čtení anglického odborného textu a seznámit studenty s klíčovými texty dějin umění 20. a 21. století, zejména s aktuálními trendy v angloamerické oblasti. Výběr textů zahrnuje texty z metodologie, dějin umění, vizuální kultury, cultural studies a umělecké teorie a kritiky. Část kursu bude věnována i historiografii českého dějepisu umění.
Student získá hlubší orientaci v metodologii 20. století a v současných směrem myšlení a psaní o umění a prohloubí vlastní kritické myšlení nad texty různých přístupů.
|
|
Předpoklady
|
Znalost angličtiny, základy němčiny.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor jazykového projevu studenta, Rozhovor
Průběžné čtení literatury (texty na e-learning) z hodiny na hodinu, diskuze nad texty, aktivní přístup v hodině. Pokročilé čtení v angličtině nebo v němčině.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Arnheim Rudolf. Towards a psychology of art. Univ. of California, Berkeley, 1966. Univ. of California, Berkeley. 1966.
-
D'Alleva Anne. Methods and Theories of Art History. London. 2013.
-
Dvořák Max. Umění jako projev ducha. Praha, 1936. Praha. 1936.
-
Elkins James. Visual Studies: A Skeptical Introduction. London, New York. 2003.
-
Fernie Eric. Art history and its methods. London 1995. London. 1995.
-
Freedberg David. The Power of Images. Chicago 1989. Chicago. 1989.
-
Gombrich Ernst Hans. Umění a iluze. Praha, 1985. Praha. 1985.
-
Mitchell William,T.J. Iconology. Chicago, 1987. Chicago. 1987.
-
Podro Mark. Critical historians of art. Yale Univ. press, 1982. Yale Univ. press. 1982.
-
Preziosi Donald. The Art of Art History: A Critical Anthology. Oxford. 1998.
|