Vyučující
|
-
Blecha Ivan, prof. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Kurz podává systematický vhled do fenomenologie, do její klasické verze u Edmunda Husserla, jakož i do směrů, které z ní vzešly (Heidegger, Merleau-Ponty, Sartre, Lévinas, Patočka, Gadamer a další). Tématické bloky: 1) Historický kontext - vznik fenomenologické filosofie I-II 2) Eidetická fenomenologie I-III 3) Transcendentální fenomenologie I-II 4) Fenomenologická teorie intersubjektivity 5) Problém přirozeného světa I-II 6) Fenomenologie a problém jazyka
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Systematickým výkladem podat obraz o jednom z nejvýznamnějších proudů soudobé filosofie. Kurz se pokouší předvést fenomenologii jako živou disciplínu, schopnou podílet se na řešení zajímavých problémů dneška.
Samostatné kritické myšlení, hledání souvislostí, analýza primárních textů
|
Předpoklady
|
Vhodné pro 3. ročníky bakalářského studia a 1 a 2. ročníky magisterského studia, předpoklad znalosti novější filosofie.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
Kurz je zakončen kolokviem, které spočívá v diskusi o vybraném tématu na základě přednášek nebo četby.
|
Doporučená literatura
|
-
http://kfil.upol.cz/index.html.
-
Bernet-Marbach-Kern. (2005). Úvod do myšlení Edmunda Husserla. Praha.
-
Blecha, I. (2007). Proměny fenomenologie. Praha.
-
Fink, E. Bytí, pravda, svět.
-
Heidegger, M. Bytí a čas.
-
Heidegger, M. Věda, technika a zamyšlení.
-
Husserl, E. (2001). Idea fenomenologie. Praha.
-
Husserl, E.:. (2004). Ideje k čisté fenomenologii a fenomenologické filosofii I. Praha.
-
Husserl, E. Karteziánské meditace.
-
Husserl, E. Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie.
-
Husserl, E. Přednášky k fenomenologii vnitřního časového vědomí.
-
Lévinas, E. Totalita a nekonečno. Praha, Oikoymenh, 1997.
-
Merleau-Ponty, M. Viditelné a neviditelné.
-
Patočka, J. Kacířské eseje o filosofii dějin.
-
Patočka, J. Negativní platonismus.
-
Patočka, J. Přirozený svět jako filosofický problém.
-
Patočka, J. Úvod do fenomenologické filosofie.
|