|
Vyučující
|
-
Kratochvíl František, M.A., Ph.D.
-
Sio Joanna Ut-Seong, doc. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Tento kurz je úvodem do sociolingvistiky. Seznamuje studenty s teorií a soudobým výzkumem variace v asijských jazycích, v nových variantách angličtiny v Asii a v indonéštině. Tato variace je motivovaná složením, vnitřními vztahy, a historií asijských společností. Kurz kombinuje sociolingvistickou teorii a lingvistickou literaturu věnovanou soudobým asijským jazykům, včetně regionálních variant a nářečí, slangů, a jazyka užívaného v různých kontextech (politika, rodina, marketing, media, atd.). Představuje metody sociolingvistického výzkumu. Studenti vytvoří vlastní korpus textů, se kterým budou pracovat na základě látky probírané během seminářů. Tyto poznatky budou komunikovat prostřednictvím deníku a závěrečné jazykovědné eseje na zvolené téma. Plánovaná struktura kurzu: 1. Úvod, představení kurzu, sylabus, představení témat seminárních úkolů. 2. Model komunikace v socio-kulturním kontextu: repertoár stylů ve vztahu k identitě 3. Indexikalita: hodnoty a normy, stereotyp, jazyky a dialekty, code-mixing 4. Ztvárnění identity jednotlivce: pohlaví, věk, etnická příslušnost, náboženství 5. Odkazy na skupinu: moc a společenská třída, manželství, skupina - obec - svět, centralizovaný stát - decentralizace a projevy pozdního kapitalismu 6. Jazykové jevy citlivé na socio-kulturní kontext: fonetika, lexikon, gramatika, multimodální jevy (gesta, postoj, využití místa), linguistic landscape
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Pozorování, Demonstrace
- Domácí příprava na výuku
- 78 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 39 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 39 hodin za semestr
|
|
Výstupy z učení
|
Tento kurz je úvodem do sociolingvistiky. Zabývá se češtinou i asijskými jazyky, s občasnými exkurzemi do angličtiny a jiných světových jazyků, ve kterých je sociolingvistický výzkum pokročilý.
|
|
Předpoklady
|
Základní lingvistické znalosti jsou výhodou.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor portfolia studenta, Seminární práce
i. Kontaktní výuka 39 hodin, ii. Četba povinné literatury 78 hodin (15 stran průměrně týdně), iii. Seminární práce na zvolené téma (25%), ve které student prokáže své analytické schopnosti a znalost literatury.
|
|
Doporučená literatura
|
-
WARDHOUGH, Ronald. (1986). An Introduction to Sociolinguistics. Oxford.
|