Předmět: Mediační klinika

« Zpět
Název předmětu Mediační klinika
Kód předmětu CPV/NMK1
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 5
Četnost výuky zimní/letní semestr
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Holá Lenka, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Konflikty, způsoby řešení konfliktů 2. Mediace, principy mediace 3. Komunikační techniky 4. Proces mediace 5. Účastníci mediace, jejich role a vztahy 6. Role a úkoly mediátora 7. Proces mediace 8. Proces mediace 9. Oblasti uplatnění mediace a jejich specifika 10. Právní aspekty mediace 11. Systém poskytování mediačních služeb

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je podpora a rozvoj praktických mediačních dovedností, mediačních znalostí a schopností interdisciplinární spolupráce při řešení sporů. V případě zájmu mohou pokračovat předmětem Mediační klinika 2, která je již zaměřená na poskytování mediace v reálných případech. Hlavním jádrem předmětu je poskytnout studentům ucelený mediační výcvik a vybavit je kompetencemi pro vlastní výkon mediace. Důležitou součástí výuky bude evaluace činností a rozvojová sebereflexe. Předmět předpokládá spolupráci se Studentskou právní poradnou. Znalostní cíle: Orientace studentů v metodách mimosoudního řešení sporů a jejich možnostech, znalost metody mediace, jejích principů, procesu, charakteristik vztahů, aplikačních oblastí mediace, etických aspektů a zákonných podmínek jejího poskytování v ČR. Dále znalost aspektů konfliktní situace, identifikace případu vhodného pro mediaci dle stanovených kritérií a znalost předností a limitů mediace při praktické aplikaci. Dovednostní cíle: Studenti budou připraveni poskytovat mediační služby. Budou umět navázat respektující a důvěryhodný vztah se stranami sporu, orientovat se v jejich konfliktní situaci a naplánovat vhodný postup podle předmětu sporu a jejich potřeb a zájmů. Naučí se strukturovat proces mediace a vést ho s využitím zejména technik aktivního naslouchání a vyjednávání. Získají dovednost sebereflexe a vnímavé reflexe klientů. Předmět přispěje také k osobnostnímu a profesnímu rozvoji studenta.
Student výcvikem v mediaci získá znalosti a dovednosti pro výkon mediace v reálných případech. Seznámí se s tím, co je mediace, jak je charakterizovaná, z jakých zdrojů vychází a na jakých principech funguje. Bude umět navázat respektující a důvěryhodný vztah se stranami sporu, orientovat se v jejich konfliktní situaci a naplánovat vhodný postup podle předmětu sporu a jejich potřeb a zájmů. Naučí se strukturovat proces mediace a vést ho s využitím zejména technik aktivního naslouchání a vyjednávání. Bude mít přehled o oblastech uplatnění mediace. Student tak propojí teoretické znalosti s dovednostmi výkonu mediace. Posílí své komunikační dovedností a schopnost interdisciplinární a týmové spolupráce.
Předpoklady
Přihlášení do předmětu není podmíněno absolvováním některého jiného předmětu ani ročníkem studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Student se účastní všech částí výuky s plněním zadaných úkolů. Výuka se skládá z úvodního workshopu a seminářů dle rozvrhu. Úvodní workshop Mediační kliniky 1 je organizovaný Katedrou klinického právního vzdělávání a rozvoje profesních dovedností PF UP Olomouc. Pojatý je jako Úvodní výcvik v mediaci. Jeho cílem je uvedení do problematiky mediace a počáteční trénink mediačních dovedností, které budou dále rozvíjeny na seminářích. Zájemci o předmět budou vybíráni ve výběrovém řízení na základě přihlášky s uvedením motivace. Předmět má především dovednostní povahu. Praktické výkony studentů budou základním kritériem jejich hodnocení.
Doporučená literatura
  • Doležalová, M., Hájková, Š., Potočková, D., Štandera, J. (2013). Zákon o mediaci. Komentář. Praha: C. H. Beck.
  • Holá, L., Hrnčiříková, M. (2017). Mimosoudní metody řešení sporů. Praha: Leges.
  • Holá, L. (2011). Mediace v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing.
  • Holá, L., Westphalová, L., Kováčová, A., Spáčil, O. (2014). Rodinná mediace v České republice. Praha: Leges.
  • Horáček, T., Svatoš, M., Olík, M. (2019). Zákon o mediaci. Komentář. Praha: Wolters Kluwer.
  • Cholenský, R. (2013). Praktický průvodce mediací: podle nové právní úpravy. Praha: Linde Praha.
  • Kovach, K. K. (2010). Mediation in a nutshell. St. Paul, Minn: West, a Thomson Reuters business.
  • Křivohlavý, J. (2008). Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál.
  • Patočková, D. (2013). Nejlepší je domluvit se, aneb, Průvodce mediačním procesem2013. Praha: Alfom.
  • Plamínek, J. (2013). Mediace: nejúčinnější lék na konflikty. Praha: Grada.
  • RISKIN, LEONARD L. Mediace aneb Jak řešit konflikty. 1. vyd. Praha: Pallata, 1997. ISBN: 80-901710-6-0.
  • Šišková, T. (2012). Facilitativní mediace: řešení konfliktu prostřednictvím mediátora. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Právnická fakulta Studijní plán (Verze): Právo (2010) Kategorie: Právo, právní a veřejnosprávní činnost 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: -