Předmět: Introduction to taiwanese language and culture

« Zpět
Název předmětu Introduction to taiwanese language and culture
Kód předmětu ASH/ITL
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Jandová chen Yixuan, M.A.
Obsah předmětu
W1 Úvod do kurzu a uvedení do tchajwanského kontextu W2 Tchajwanská vícejazyčná ekologie W3 Stručné shrnutí tchajwanských dějin posledních čtyř staletí W4 Jazykové stopy historického vývoje W5 Roční období a solární termíny W6 "B? Q?" a "X?ng?n": Tělo a tělesné orgány v jazyce W7 Svátky, barvy a tabu W8 Implicitní nebo přímé? Eufemismus a umění "Mi?nzi" W9 Podoby urbanizovaného života W10 Internet a vytváření digitálních kódů W11 Posuny v jazykové politice a integrace nových obyvatel W12 Závěr a budoucí výzvy W13 Závěrečná ústní prezentace

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
Výstupy z učení
Kurz využívá interdisciplinární analytický rámec s cílem vést studenty k pochopení komplexních sociálních, historických a jazykových struktur, které stojí za místními kulturními zvyklostmi a životními normami, a to prostřednictvím hloubkového pozorování. Kurikulum pomůže studentům pochopit jedinečnou identitu Tchaj-wanu formovanou kolonialismem, etnickou interakcí a globalizací a analyzovat komunikační funkci každodenních předmětů nebo rituálů jako kulturních symbolů ve společnosti. Studenti budou dále školeni v používání teoretických nástrojů kognitivní lingvistiky a sociální pragmatiky k analýze toho, jak jazykové systémy prostřednictvím specifické slovní zásoby, metafor a expresivních strategií, odrážejí kolektivní vnímání těla, emocí a komunikačních norem. Studenti budou nakonec schopni srovnávat tchajwanské zkušenosti s vlastním kulturním pozadím, pěstovat si úctu k jazykové rozmanitosti a kulturní kompatibilitě, spolu s kritickým pochopením kulturních změn během modernizace.

Předpoklady
Předchozí znalost čínského jazyka není očekávána.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Rozhovor, Hospitace

Aktivní účast ve výuce, docházka a závěrečná ústní prezentace
Doporučená literatura
  • Farzad Sharifian. Cultural Linguistics.
  • JOURDAN, CH.; TUITE, K. Language, culture and society: key topics in linguistic anthropology. Cambridge: Cambridge University Press, 2006..
  • Ronald Wardhaugh and Janet M. Fuller. An introduction to sociolinguistics.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Čínská filologie (2023_24) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -